3306 B 16A, S 16A

I tjänst 1940-1943
Antal i Flygvapnet: 30 st B 16A, 67 st S 16A och 14 st S 16B.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

3306 B 16A, S 16A

Inläggav Leif Fredin » 20 aug 2014, 23:40

3306
B 16A
S 16A
Typ: Caproni Ca 313 R.P.B./S
Tillverkare: S.A. Aeroplani Caproni, Milano, Italien
Tillverkningsnummer: 4884

Leveransdatum 1940-11-30. Motorer: I.F. Delta R.C.35 I.S., vänster nr: 147, höger nr: 154
3 omgången. (Flygtid 6 tim 50 min)
Levererat till F 7 1940-12-12
Godkänt 1940-12-13
Verkstad 1941-01-03 för reparation
Formation 1941-04-30

Haveri 1941-09-03 vid F 3, Malmen. Märkning 7-1
Total gångtid 42.05 tim
Motorer: IF Delta nr 147. Total gångtid 45 tim. IF Delta nr 154. Total gångtid 45 tim
Besättningen ff kapten B F Hansson, fs kapten Jean Dubois, fsig sergeant Axel Magnusson, fsk korpral Stig Jönsson oskadad
Orsak till haveri: Brand i fpl.
Skador flygplan: Högra delen av vingen samt högra flygkroppssidan svårt brandskadade. Fpl måste nedmonteras helt för transport till CVV.
Skador motor: Höger motor svårt brandskadad.
Beräknad reparationskostnad fpl 25.000:- kr, motorer 15.000:- kr. Summa 40.000:- kr

Bild

Bild Bild

Ur protokoll:

Förhöret föranlett av (kort redogörelse över händelseförloppet):
Att fpl fattat eld omedelbart efter sättning vid landning.

Rapport över inträffat haveri med fpl 1. (3306) den 3/9 1941 på Malmen.

Händelseförlopp: Kl 0920 avlämnades fpl uppkört, fulltankat (eftertankat) och utan anmärkning till mig av fpl 1. mek korpral Fried. Efter sista flygningen hade bensinförbrukningen fastställts till 270 l/tim. Samma bensinåtgång hade uppmätts för tidigare flygningar under eskaderövningarna.
Kl 0922 startades motorerna av fsk, och utkörningen påbörjades kl 0924. Efter uppställning på startplatsen kontrollerade jag vingtanks- och brandkranar, förbindelsekran mellan motorpumparna samt samtliga motor- och flyginstrument utan anmärkning. Starten skedde 0942 med propelleromkopplaren på A (propellerstigningen på 19°) och propellervarvet inställt på 2350 varv/min. Efter start och samling av div påbörjades stigningen, vilken fortsattes till 4000 m med ung. 2 m/sek, propelleromkopplaren på A och propellervarvet fixerat till 2050 varv/min. Förkompressortrycket var 58-60 cm Hg och farten 200-210 km/tim. Temperatur och tryck voro normala och något anmärkningsvärt kunde ej förmärkas.
Kl 1055 påbörjades planén som slutligen övergick i dykning mot anfallsmålet. Jag kontrollerade instrumenten före planén utan anmärkning. Efter anfallet ökade jag propellervarvet till 2200, förkompressortrycket till ung. 65 och propelleromkopplaren omställdes till A. Under utflygningen bibehölls denna inställning men förkompressortrycket varierade mellan 50 – 70 under undanmanövrarna.
Efter återsamling i div inställdes 2050 varv/min och 50 cm Hg förkompressortryck. Flyghöjden var 200 – 300 m och farten 220 – 240 km/tim.
I höjd med Enköping (kl 1130) kontrollerade jag instrumenten samt sökte fastställa förbrukad bränslemängd. Vänster bensinmätare visade 250 l. Höger bensinmätare hade hängt upp sig och jag kunde ej få utslag på denna mätare. Något senare (i höjd med Stålboga) lyckades fsk lossgöra visaren och fastställa mätarens utslag till 250 l. Samtidigt gjorde fsk mig uppmärksam på att höger bensintryck gått ned anmärkningsvärt. Kl var 1143. Höger bensintryckmätare visade 0,10 – 0,15, vänster 0,25 – 0,30 kg/cm². Båda bensintryckvisarna pendlade.
Jag beordrade fsk att öppna förbindelsekranen mellan motorpumparna. Efter att ordern verkställts stabiliserades bensintrycket till 0,20 på båda motorerna. Jag provade handpumparna men utan att på instrumenten märkbar ökning av bensintrycket erhölls. Bensinmätarna visade ung. 220 l. på vardera mätaren. Jag ägnade skärpt uppmärksamhet åt instrument och motorer, steg till högsta höjd under molnen (400) samt lade kursen något ostligare, för att ha ökade landningsmöjligheter. På grund av den låga molnhöjden beslöt jag att ej riskera motorstopp genom omställning av vingtanks- och förbindelsekranar (för lokalisering av orsak till motorstörningen).
Omkring kl 1155 gjorde fsk mig uppmärksam på att olja börjat rinna från höger propellernav. Jag ägnade ytterligare skärpt uppmärksamhet åt instrument och motorer. Kl 1205 voro vi i närheten av Norrköpings flygplats och jag beordrade fsk att stänga förbindelsekranen. Härvid steg trycket på vänster motor till 0,30 och samtidigt sjönk trycket i höger motor till 0,10 eller möjligen ännu lägre. Jag pumpade med höger handpump utan att mätaren visade högre tryck. Motorerna arbetade ojämnt och bensintrycket pendlade starkt. Jag gav order om att förbindelsekranen skulle öppnas igen. Bensinmätaren visade ung. 170 l. per tank. Under återstående 10 min. flygning, iakttog jag pendlande bensintryck och stundtals markerade skakningar i motorerna.
Efter utbrytning för landning togs landningsstället ut, propellerreglaget inställdes på 2350 varv/min och gaspådraget framfördes helt under några sek. Motorerna ökade i varv och propellerstigningen minskade normalt, men jag hade en bestämd känsla av att motoreffekten minskats. Jag bedömde landningen något minus för att ej missa fältet och fick dra på gasen ett kortare moment under planén. Sättningen skedde kl 1215.
Under utrullningen efter sättningen blev förarerummet på en gång fyllt med en tjock, kvävande rök. Jag sökte stanna fpl så fort som möjligt genom att ansätta bromsarna. Enär jag icke kunde se genom röken kom fpl i svängning och enl. ögonvittnens utsago svängde fpl först något åt höger och därefter ett helt varv åt vänster. Jag kuperade motorerna, lyckades efter något besvär få loss takluckan och pressade ut denna. Därefter försökte jag leta rätt på eldsläckningsomställningsgreppet på reglagebocken. Detta lyckades icke enär jag ej kunde se genom röken. Slutligen blev röken allt för besvärande. Jag ryckte då ut handtaget till eldsläckningsanordningen och klättrade ut genom takluckan. Nedkommen på marken sammanträffade jag med fpl övriga besättning, som begagnat sig av dörren vid signalistplatsen att komma ut. Vi försökte med hjälp av den från signalistplatsen losstagna eldsläckaren släcka elden i höger motorgondol men utan resultat. Efter ung. 3 min voro skumsläckningsbilarna framme och efter ytterligare ung. 5 min var elden begränsad. Höger vinge och högra sidan på flygkroppen företer betydande brandskador.

Malmen den 3 september 1941
B. F. Hansson
Kapten

Kapten Dubois vitsordade kapten Hanssons uppgifter.

Uppläst och vidkänt:
Jean Dubois
Kapten

Sergeant Magnusson och korpral 168 Jönsson vitsordade kapten Hanssons uppgifter evad det gällde det de kunnat iakttaga.

Uppläst och vidkänt:
Axel Magnusson
Sergeant

Uppläst och vidkänt:
Stig Jönsson
Korpral 169

Av besiktning och förhör framgår, att skada föranletts av:
att branden uppkommit på grund av något slags bränsleläckage.

Såtenäs den 17/9 1941
Arne Bjuggren
Förhörsledare
Birger Persson
Protokollförare

Flottiljchefens yttrande och beslut:
1. Branden har sannolikt börjat på grund av att läckande bränsle antänts av de avgasflammor, som uppkomma vid avdragning av gasreglagen före landningen.
2. Anledningen till branden har undersökts av särskild undersökningskommitté jml bl. a. fo B 83/1941.
3. Föraren anses ej ha brustit i den aktsamhet, som skäligen bort iakttagas.
Kronan (tit 18) bestrider kostnaden.

Såtenäs den 7/10 1941
F. Ramström
Flottiljchef
/K.E. Lindson

Verkstad 1941-09-03.Haverireparation. Brand i höger motor, IF Delta nr 154 svårt skadad.

1941-09-16 ”får ej t.v. flygas”. CFV teleprintermeddelande
Innan flygförbudet kunde hävas, bl a följande modifieringar:
Införande av avgassamlare.
Införande av kylluftintag för omspolande av förgasarens sidor med kylluft och för bortledandet av bensinångor och eventuellt läckage.
Införande av brandskott i vingens framkant och vid bränsletankarna vid hjulurtaget i vingens undersida.
Översynsarbete å motorer typ IF Delta.

Till CVV 1942-11
Skriftlig orientering (nr Mt 35:212) till F3, F7, F11 och CVV daterad 1942-10-23 angående vilka förstärkningar, som skall utföras å fpl typ 16 vingar och därmed sammanhängande arbeten.
Förstärkning av vingar å fpl typ 16 enligt to 38/43 daterad 1943-01-27
Överlämnat till F 11 1943-08-12
Typbeteckning ändrad till S 16A enligt to 571/43 daterad 1943-10-20
Märkning 11-4 ( (1944-11-09)
1945-05-22 ”FF härmed meddela, att allt översyns- och reparationsarbete på fpl typ 16 och motor typ IF Delta t v skall avbrytas.”
Kasserat 1945-08-21 med motorer typ IF Delta nr 181 och 156. ”Samtliga fpl 16 med tillhörande motorer och propellrar äro härigenom kasserade.”
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst