3303 S 16A

I tjänst 1940-1943
Antal i Flygvapnet: 30 st B 16A, 67 st S 16A och 14 st S 16B.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

3303 S 16A

Inläggav Leif Fredin » 20 aug 2014, 23:33

3303
S 16A
Typ: Caproni Ca 313 R.P.B./S
Tillverkare: S.A. Aeroplani Caproni, Milano, Italien
Tillverkningsnummer: 4879

Leveransdatum 1940-10-06. Motorer: I.F. Delta R.C.35 I.S., vänster nr: 155, höger nr: 134
Godkänt 1940-10-29
1 omgången. 1940-10-31 till 11-06 (Flygtid 7 tim 20 min) 4 flygningar
Levererat till F 3 1940-11-06
Förråd 1940-11-06
Formation 1940-11-09
Förråd 1940-12-19

Haveri 1941-01-09
Total gångtid: 26 tim
Motorer: IF Delta nr 155, IF Delta nr 134
Ff fänrik Verner Tornberg oskadad
Orsak till haveri: Kollision på marken (med S16 nr 3323)
Skador motor: Ett propellerblad skadat.

Ur protokoll:

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Kollision vid utkörning från uppställningsplatsen av fpl 3303 med fpl 3323 stående på uppställningsplatsen.

Rapport över kollision enl anmälan av den 9/1 1941.
Jag var beordrad att överlämna ett fpl typ S16 å Malmen och där avhämta ett annat, nr 3303, av samma typ. Kollisionen inträffade vid utkörning till start, då det hände sig:
att jag snett emot mig på 27 meters avstånd och till vänster hade ett fpl uppställt, se skiss
att jag ej kunde svänga så att min högra vinge gick klar för detta fpl
att jag av markpersonalen fick fpl tillbakadraget c:a 3 m
att jag därefter med bromsklots för vänster hjul med höger motor svängde fpl under det att markpersonalen hjälpte stjärten över åt höger
att jag efter ha svängt tillräckligt stod med kurs rakt mot fpl 3323
att jag sedan bromsklotsen blivit borttagen blev uppmärksamgjord på att höger motor höll på att stanna, vilket den på tomgång gjort omedelbart före utkörningen
att jag genom att lirka med gasen fick höger motor att gå
att jag drog på båda motorerna för att få fpl att rulla rakt fram så att jag kunde svänga åt höger
att jag, när fpl började rulla, hastigt drog av båda motorerna samt gav full höger broms och därefter ökade varvet på vänster motor
att jag ej märkte någon som helst svängningstendens hos fpl, som gick rakt mot fpl 3323
att jag drog tillbaka gasen samt kuperade motorerna och bromsade båda hjulen lika mycket
att fpl ej stannade utan körde på fpl 3323
att propellrarna då ej stannat
att fpl 3303 med vänster propellerkåpa åkte in i nosen på fpl 3323
att avståndet, när motorerna kuperades, mellan fpl 3303 och 3323 var c:a 8 m
att bromstrycket vid utkörningens början var 15 kg
att bromsarna togo onormalt dåligt, den högra sämst. Höger motornr å fpl 3323: 184

Malmen den 10/1 1941
Verner Tornberg
Fänrik

Utöver rapporten anförde T följande:
att han ej låtit svänga flygplanet helt om på uppställningsplatsen, då han ansåg utrymmet tillräckligt för att medgiva utkörning.
att bromsarna ej provats på uppställningsplatsen
att T utöver rapporten och vad som ovan nämnts ej hade något ytterligare att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
V. Tornberg
Fänrik

Vittnesmål av Furir 104/F 7 Westrin vilken anförde i huvudsak följande
att han var med på fpl 3303
att fpl stod på uppställningsplatsen framför hangaren
att då fpl övertagits av sin besättning hade fänrik T kört ut fpl genom sväng åt vänster
att W sett att fpl ej kunde gå klart för ett fpl som stått snett framför fpl till vänster
att W då jämte övriga mek hade hoppat ur fpl på T order för att svänga stjärten så att fpl gick fritt nämnda fpl
att härför egna fpl måst dragas tillbaka ca 3 m och sedan stått riktat mot fpl 3323
att T sedan dragit på vänster motor men att fpl fortsatte i riktning mot fpl 3323
att W då han såg fpl 3303 rulla mot fpl 3323 sprungit mot stjärten för att försöka bromsa upp fpl med att han ej orkade stopp upp rörelsen
att han ej märkt om T kuperat eller ej
att W ansåg att kollisionen berodde på fpl placering och att ej bromsarna tagit
att bromstrycket varit normalt före utkörningen
att W intet hade att tillägga i övrigt

Uppläst och vidkänt
Herje Westrin
Furir

Vittnesmål av montör S. Bohman vilken anförde i huvudsak följande:
att han jämte montör Wirström arbetade på fpl 3326 som stod uppställt snett emot fpl 3303
att han sett fpl 3303 köras ut i vänstersväng men att höger vinge ej gick fri fpl 3326 varför han och W varit behjälpliga att baxa fpl 3303 bakåt så att vingen gick fri från fpl 3326. Detta hade därvid fått riktning mot fpl 3323 genom en ökning av varvet på höger motor. Då bromsklotsen som använts på vänster hjul togs bort hade fpl börjat rulla mot fpl 3323. B hade då trott att föraren skulle genom inbromsning kunna rikta fpl 3303 till höger om fpl 3323. Detta hade dock ej skett utan hade fpl efter påfräsningen med höger motor fortsatt att rulla mot fpl 3323. Någon påfräsning på vänster motor hade enligt B:s uppfattning ej skett.
att han ej kunde avgöra om eller när kupering skett
att han för övrigt intet hade att tillägga.

Uppläst och vidkänt
Stig Bohman
Montör

Montör S. Wirström anförde i huvudsak följande:
att W stått på höger sida av fpl 3303 när han och Bohman hjälpte detta fpl att passera fpl 3326
att W vitsordade montör Bohmans vittnesmål dock hade W från sin plats ej kunnat se vänster motor, varför han ej visste om påfräsning skett med denna eller ej.
att W för övrigt ansåg att sluttningen ned mot fpl 3323 varit bidragande orsak till kollisionen
att W för övrigt intet hade att tillägga

Uppläst och vidkänt
K. Sigurd Wirström
Montör

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Att fänriken Torneberg sökt att innanför uppställningslinjen köra ut fpl 3303 för start, men att utrymmet härför varit så ringa att han då bromsarna ej fungerat väl ej kunnat behärska fpl tillräckligt för att kunna undvika kollisionen

Malmslätt den 10/1 1941
S.H. Liljhagen
Kapten
Förhörsledare
Nils Jansson
Löjtnant
Protokollförare

Flottiljchefens yttrande och beslut:
Med hänsyn till storleken av kostnaderna för materielens iståndsättande samt de omständigheter, som föreligga, hänskjutes målet till undersökning av krigsrätt. Under åberopande av 40 §; lagen om krigsdomstolar samt efter överenskommelse som träffats med chefen för F 3 anhängiggöres målet för undersökning vi F 3 krigsrätt.

Grästorp den17/1 1941
F. Ramström
Chef
/K.E. Lindson

Formation 1941-01-30
F 6 förråd 1941-01-30
F 3 förråd 1941-05-16 (20 min flygning)
Formation 1941-07-15
Märkning 3-48 (1941-09)

1941-09-16 ”får ej t.v. flygas”. CFV teleprintermeddelande
Innan flygförbudet kunde hävas, bl a följande modifieringar:
Införande av avgassamlare.
Införande av kylluftintag för omspolande av förgasarens sidor med kylluft och för bortledandet av bensinångor och eventuellt läckage.
Införande av brandskott i vingens framkant och vid bränsletankarna vid hjulurtaget i vingens undersida.
Översynsarbete å motorer typ IF Delta.

Förråd 1941-10-09
Överlämnat till F 11 1941-12-22
Förråd 1941-12-22
Formation 1942-02

Haveri 1942-03-24. Märkning 11-2
Besättningen ff vpl Sven A Edin, fs aspirant Tore Stjärnerud, fsig furir Curt Edin, fsk korpral Ingvar Lundh oskadad
Skadornas omfattning: De båda fasta antennerna för vingarna avslitna, 2 st fästbultar för ksptornet avslitna varjämte fanéret å vänstra vingens översida närmast kroppen lossnat från spryglarna
Ungefärlig kostnad för materielens iståndsättande: 1.000:- kr

Ur protokoll:

Rapport från vpl furir Edin. (Skador på ett av honom fört flygplan, iakttagna efter landning)

Vpl ff 147 Edin med anmälan om skada å flygplan.

Till Chefen för 1. div.

Härmed får jag vördsamt anmäla, att skador uppstått å flygplan nr. 3303, typ S 16 A, under flygning den 24/3 1942.
De uppkomna skadorna voro: tornkulsprutans kupol deformerad, antennerna trasiga, vingbeklädnadsremsorna på vingarnas översida upprivna, hastighetsmätaren felaktig.

Nyköping den 13 april 1942.
Sven A. Edin
Vpl ff

Furir 147 66/37 Edin anförde i huvudsak följande:
att han tjänstgjort som ff å fpl typ S 16A regnr 3303, övrig besättning fs: asp Stjärnerud, fsig furir 9/1 Edin och fsk korpral 12/1 Lundh,
att flygningen bestod i luftstrid,
att han under flygningen hade följande anm: hastighetsmätaren visade felaktiga värden, aldrig över 220 km/tim, och på grund därav aldrig vetat exakta hastigheten,
att han som undanmanövrar bl a utfört dykning med avdragna motorer, högst 45° dykvinkel, från 4000 m till 3000 m, men ej ansåg sig ha haft för hög hastighet, över 380 km/tim,
att han efter landning iakttog följande skador på fpl: tornkspkupol deformerat, antennerna trasiga och vingbeklädnadsremsorna på vingarnas översida upprivna,
att han ansåg att de uppkomna skadorna ej torde bero på för hög hastighet,
att han däröver ej hade mera att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
Sven A Edin
Furir 147 66/37

Asp 726 Stjärnerud anförde i huvudsak följande:
att han tjänstgjorde som fs vid ifrågavarande flygning,
att han ansåg att dykvinkeln var mellan 30° - 45°,
att han ansåg att hastigheten ej överstigit 400 km/tim,
att han ej märkt några skador å flygplanet under flygningen.

Uppläst och vidkänt
Tore Stjärnerud
Asp 726 6/40

Furir 9/1 Edin anförde i huvudsak följande:
att han tjänstgjorde som fsig vid ifrågavarande flygning,
att han stått upp och tittat ut genom takluckan över signalistplatsen under dykningen,
att han ej ansåg att hastigheten varit onormalt hög,
att han ej upptäckt skadorna förrän efter flygningen

Uppläst och vidkänt
Curt Edin
Furir 9/1

Korpral 12/1 Lundh anförde i huvudsak följande:
att han tjänstgjorde som fsk vid ifrågavarande flygning,
att han i början av dykningen från 4000 – 3000 m märkte ökat drag i tornksp kupol,
att han med hänsyn till den normala dykningen ansåg att tornksp kupol sannolikt varit bristfällig.

Uppläst och vidkänt
Ingvar Lundh
Korpral 12/1

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
För hög hastighet, vilket föraren ej kunnat bedöma p g a hastighetsmätaren visade felaktiga värden.

Nyköping den 14/4 1942 Ture Wage
Förhörsledare
K-E. Granlund
Protokollförare

Flottiljchefens yttrande och beslut:
Möjlighet förefinnes att skadan uppstått på grund av brott mot utfärdade föreskrifter (överskriden högsta tillåtna hastighet).
Därest brott mot utfärdade bestämmelser föreligger, har det emellertid skett under sådana förhållanden (i samband med övning i luftstrid), att föraren icke lämpligen, kan göras ansvarig därför. Kronan vidkännes kostnaden

Nyköping den 4/5 1942
Birger Schyberg
Chef

Nödlandning 1942-04-21. Märkning 11-2
Motorer: IF Delta nr 155, IF Delta nr 134
Besättningen ff kapten Ture Wage, fs kapten C Sparre, mek vicekorpral Stig Hellman, mek vpl Nilsson oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstopp å högra motorn.

Ur protokoll:

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet):
Motorstopp på höger motor med fpl 3303 typ S 16A den 21/4 1942.

Till Chefen för 1. div.

Härmed får jag vördsamt anmäla motorstopp på höger motor under provflygning med fpl 3303 typ S 16A den 21/4 1942

Nyköping den 21/4 1942.
Ture Wage
Kapten


Kapten Wage anförde i huvudsak följande:
att han den 21/4 tjänstgjorde som förare vid provflygning med fpl 3303, typ S 16A,
att övrig besättning utgjordes av: Kapten Sparre samt mekanikern vicekorpral 28/1 Hellman och vpl 3126 Olsson,
att provflygningen pågått i ung 15 min, när han iakttog att propellerindikatorn till höger motor svängde mellan 25° och 33° med en hastighet som något översteg normala omställningshastigheten,
att planet låg i svag stigning på 500 m:s höjd, höger motor 2100 varv/min, ingastryck ung 68 cm Hg, oljetryck 5 kg/cm2, bränsletryck 0,30 kg/cm2 samt propelleromkopplaren ställd på A,
att han omedelbart ställde om propelleromkopplaren till M, men att indikatorn fortsatte att svänga,
att han gav order till, att öppna förbindelsekranen mellan motorpumparna,
att han omedelbart därefter iakttog på propellern att höger motor stannat av och helt stoppade efter omkr 10 sek,
att han icke observerade motorinstrumenten omedelbart innan motorn stoppade,
att det enda onormala i övrigt under provflygningen var att cyl temp på grupp 1 på höger motor visade 260° under stigning
att han omedelbart gjorde förberedelser för nödlandning med en motor, bl a genom att ställa om propelleromkopplaren på B,
att propellern vid omställningen ånyo började rotera på tomgångsvarv,
att detta troligen berodde på att fpl övergick från stigning till plané varigenom farten ökades,
att propellern under plané stoppade helt i samband med att hastigheten under planén gick ned till 170 km/tim,
att strömbrytaren för höger motor icke rördes förrän fpl landat,
att gasreglaget för högra motorn drog helt tillbaka först i samband med flöjlingen av propellern,
att hela förloppet från det ögonblick då propellerindikatorn började svänga till dess att fpl lades i plané för landning bedömdes till omkr 30 sek,
att landningen ägde rum utan anmärkning,
att han därutöver ej hade mera att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
Ture Wage

Härefter hördes kapten Sparre, som anförde i huvudsak följande:
att han iakttog att höger motor gick ned på lågt varv,
att han dessförinnan ej märkt något ovanligt eller iakttagit instrumenten,
att han iakttog att föraren ställde propelleromställaren på B,
att under planén för landning motorn stannade.

Uppläst och vidkänt:
C Sparre

Vicekorpral 28/1 Hellman anförde i huvudsak följande:
att han tjänstgjorde som färdmek vid ifrågavarande flygning,
att han ej iakttog något onormalt förrän föraren pekade på propellerindikatorn, som då svängde ungefär lika fort som vid omställning på marken,
att han ej kunde se mellan vilka gradtal den svängde,
att han då ej observerade något onormalt på höger motor,
att han även av reflexer på propellerbladen tyckte sig märka att propellervinkeln ändrades,
att han öppnade förbindelsekranen på förarens order,
att bränsletrycket var 0,35 kg/cm2 på höger motor och icke undergick någon förändring omedelbart efter det att kranen öppnades,
att han efter det att kranen öppnats iakttog att motorn fortfarande gick normalt,
att han därefter erhöll order att taga ut landningsstället,
att han när detta var klart åter observerade propellern, som gick runt två à tre varv och sedan stoppade helt,
att han bedömde tiden från order om omställning av bränslekranen gavs till dess att propellern helt stoppade till omkring 1 min (bedömt genom tidtagning)
att förkompressortrycket var ung 68 cm Hg i samma ögonblick som propellerindikatorn började svänga,
att han var absolut säker på att inte förväxlat förbindelsekran och brandkran.

Uppläst och vidkänt:
Stig Hellman
Vicekorpral

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Nyköping den 27/4 1942 Sten Norström
Förhörsledare
K.E. Granlund
Protokollförare

Flottiljchefens yttrande och beslut:
Omedelbart efter landningen provkördes båda motorerna samt propelleromställningsanordningen utan anm. Därefter har prop.omst.anordn. (prop.reg., varvtalsreg. och en prop.omst.motor) ingående kontrollerats utan anm. Provflygn. av fpl utfördes åter den 5/5 utan anm.
Att den högra prop.indikatorn svängde mellan 20° - 33° har icke kunnat förklaras på annat sätt än att antigen ff flöjlat prop. eller också att mek stängt brandkran i st f öppnat bränsleförbindelsekranen.

Nyköping den 26/5 1942den
Birger Schyberg
Chef
/K.E. Lindson

Till F 11 flottiljverkstad 1942-07-08

1942-07-28 ”Flygning med fpl typ 16 är tillsvidare förbjuden, fpl utom depåer må hemflygas varvid flygvikten dock icke får överstiga 5600 kg”

Skriftlig orientering (nr Mt 35:212) till F3, F7, F11 och CVV daterad 1942-10-23 angående vilka förstärkningar, som skall utföras å fpl typ 16 vingar och därmed sammanhängande arbeten.
Förstärkning av vingar å fpl typ 16 enligt to 38/43 daterad 1943-01-27
Vingförstärkning klar 1943-02-02.

Haveri 1943-02-23. Märkning 11-2
Total gångtid: 50.30 tim
Motorer: IF Delta nr 173. Total gångtid: 15.55 tim, IF Delta nr 178. Total gångtid: 15.15 tim
Besättningen ff fänrik Carl Andrén, löjtnant A Rune Persson, fs fänrik Carl-Erik Abrahamsson, fsk vpl Olle Bergström oskadad
Orsak till haveri: Vänster propeller flöjlade sig med motorstopp som följd.

Ur protokoll:

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Motorstopp å vänster motor p. gr. av att vänstra prop. flöjlats av sig själv under flygning.
Skada å personal:

Fänrik C. Andrén anförde i huvudsak följande:
A. tjänstgjorde såsom förare i fpl nr 2 under fotograferingsuppdrag 23/2. Starten skedde kl 1415. Efter starten verkställdes stigning till 3000 m under vänstersväng. Sedan 3000 m uppnåtts utfördes flygning 10 – 12 min i planflykt. Då fpl befann sig på ostlig kurs något norr om Nyköping, verkställde A. en 180° vänstersväng med normal bankning. Då vänstersvängen nästan fullbordats konstaterade A., att vänstermotorn hade gått ned i varv och att propellern hade flöjlats. A. drog då av gasen på båda motorerna och planérade. Under planén sökte A. på manuellt sätt ställa om propellerstigningen på vänster motor, vilket emellertid misslyckades. A. fortsatte då planén ner mot flygfältet och landade kl 1520, utan några skador på flygplan eller personal.
På fråga meddelade A., att han inte tänkt på att bryta propellerströmmen och att han i övrigt icke kände till att man genom direkt omställning i propellerreläet för hand hade möjlighet att ställa in propellervinkeln på lämpligt värde för flygning.
A. hade icke något övrigt att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
Carl Andrén
Fänrik

Löjtnant A. R. Persson anförde i huvudsak följande:
P. medföljde i fpl 2 under ifrågavarande uppdrag. Han bekräftade de av Fänrik Andrén lämnade uppgifterna i vad avser fpl:s manövrer. Några åtgärder för att avhjälpa felet på propelleromställningen kunde P. icke iakttaga, enär han vid tillfället ifråga befann sig på signalistplatsen.

Uppläst och vidkänt:
Rune Persson
Löjtnant

Fänrik C.-E. Abramsson anförde i huvudsak följande:
A. tjänstegjorde vid tillfället ifråga som spanare i fpl nr 2. Han bekräftade Fänrik Andréns uppgifter.

Uppläst och vidkänt:
Claes-Erik Abramsson
Fänrik

Vpl 433-23-41 Bergström anförde i huvudsak följande:
B. tjänstgjorde som flygskytt i fpl nr 2 under ifrågavarande uppdrag. Då fpl befann sig på omkring 3000 m kände B., att bankningen åt vänster ökades och konstaterade ungefär samtidigt att vänster motor stoppat. B. var därvid sysselsatt med att reglera oljetemperaturen medelst kylklaffarna (inloppstemp 80°). B. observerade icke genast, att propellern hade flöjlats, varför han snappsade motorn och begärde ”kontak” av föraren och försökte starta vänster motor. Då föraren skakade på huvudet förstod B., att något annat fel förelåg och upphörde därför med startförsöken. Nästan omedelbart därefter beordrade föraren B. att taga ut landningsstället. Samtidigt härmed måste B. medelst startmotorn pumpa upp trycket på hjulbromsarna, vilket tryck hade gått ned till 0. Någon tanke på att bryta propellerströmmen hade B. icke.
På fråga meddelade B., att han icke kände till möjligheten att direkt i propellerreläet för hand verkställa omställning av propellerstigningen, enär han varit tjänstledig vid det tillfälle då ifrågavarande modifiering av fpl genomgåtts.
B. hade icke något övrigt att tilläga.

Uppläst och vidkänt:
Olle Bergström
Vpl 433-23-41

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Att omställningsreläet till propellern fastnat i läge för ökad stigning.

Nyköping den 3/3 1943
G. Sundberg
Förhörsledare
B. Norén
Protokollförare

Beslut:
Vänstra propellern har flöjlats under flygning på grund av att propelleromställningsrelä fastnat i läge för ökad stigning beroende på att centreringsrullarna för mittre kontaktfjädern kärvat. Fpl var försett med modifierat omställningsrelä enl to 212/42. Propellervinkeln hade därför kunnat imställas på lämpligt värde för flygning genom direkt manuell omställning av reläet. Detta kände ingen av fpl.besättningen till. Med anledning härav har fullständig genomgång av propellersystemet med samtlig flygande personal beordrat. I övrigt avskrives målet, då ingen skada uppstått.

Nyköping den 5/4 1943
Enligt depåchefens bemyndigande
S. H. Liljhagen
Regoff
/K. E. Lindson

Kassationsförslag 1945-05-05. Total gångtid 284 tim (efter LF 321 tim ?)/525 flygningar. Motorer typ IF Delta nr 183, total gångtid 195 tim (efter SM 109 tim) och nr 134, total gångtid 165 tim (efter SM 109 tim). Anmärkning: Fpl är i sådant skick, att de icke kunna sättas i tjänst utan dessförinnan LF och MB utförts. Reservdelar eller delar för instruktionsändamål erfordras icke för F 11 del. Jag anhåller om FF beslut hur skall förfaras med fpl, motorer och propellrar samt i fpl inmonterad utrustning
Kasserat 1945-08-21 med motorer typ IF Delta nr 183 och 134. ”Samtliga fpl 16 med tillhörande motorer och propellrar äro härigenom kasserade.” ’
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst