7087 B 5C

I tjänst 1938-1950
Antal i Flygvapnet 103
Typbeteckningar: B 5A, B 5B, B 5C och B 5D

Moderator: Sven-Erik Jönsson

7087 B 5C

Inläggav Leif Fredin » 12 okt 2013, 06:35

7087
B 5C
Typ: Northrop 8A-1
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer 262 (?)

Levererat till F 6 1941-08-22. Motor typ MyXXIV nr 640
Godkänt 1941-09-02

Haveri 1941-09-16
Motor typ My XXIV nr 640
Orsak till haveri: Kollision på marken. (med 7078)
Skador flygplan: Höger vinge kass.
Skador motor: Inga.
Beräknad reparationskostnad: 8.000:- kr

F 6 flottiljverkstad 1941-09-16
Formation 1941-11-05

Nödlandning 1942-07-07 vid krigsflygfält. Under körning på marken kolliderad fpl med en ”spansk ryttare”, varvid fpl propeller skadades. Märkning 6-14
Motor typ My XXIV nr 640
Besättningen, ff vpl furir Arne Skogsberg, fsig furir 7 Nilrud oskadad
Flygsignalist: Fs
Orsak till nödlandning: Motor hackar.
Orsak till haveri: Hinder på krigsflygfält.
Skador flygplan: Inga.
Skador motor: Propellern havererad.

Märkning 6-14 (augusti 1942)

Nödlandning 1942-11-22
Motor typ My XXIV nr 640
Besättningen ff fänrik Nyström, fsig flygingenjör Nils Kähr oskadad
Orsak till nödlandning: Läckande bränslelock och tändstiftskablar.
Skador flygplan: Inga.
Skador motor: Inga.

Haveri 1943-07-15 vid F 6 Karlsborg. Märkning 6-27.
Total gångtid: 337 tim
Motor typ My XXIV nr 526
Total gångtid: 263 tim
Flygförare vpl korpral 1756-28-40 Stig E. Holmgren oskadad
Orsak till haveri: Kollision på marken med annat fpl. (Hornet Moth SE-AEK)
Skador flygplan: Se besiktningsprotokol
Skador motor: Se besiktningsprotokol
Ungefärlig kostnad för materielens iståndsättande:
Flygplan 3.000:- kr.
Motor 500:- kr
Summa 3.500:- kr

Ur protokoll:

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Kollision mellan B 5 nr 708 och Hornet Moth SE-AEK tillhörande A/B Svensk Flygtjänst den 15/7 1943.

Besiktningsprotokoll
Överskador o s v på fpl typ B 5 nr 7087 och fpl typ Hornet Moth med beteckning SE-AEK.

B 5 nr 7087.
Vänster vinge: nosplåt intryckt omedelbart utanför strålkastaren.
Höger vinge: svag inbuktning i nosplåten utanför strålkastaren.
Propeller: ett blad har erhållit hack i framkanten och ör ev deformerat.
Propellerväxel: troligen skadad.

Fpl typ Hornet Moth med beteckning SE-AEK.
Vänster vingstöttor: knäckta.
Vänster undervinge: frambalk bruten.
Vänster övervinge: beslag till stöttor sönder, ev inre skador.
Flygkropp: stor kraftig skada i träkonstruktionen bakom kabinen.
Roderlinor: avslitna.
Stjärtparti: fena, sidoroder och höger höjdroder kassabla. Övriga roder tämligen oskadade.

Karlsborg den 15 juli 1943.
Nils Kähr.
Tygofficer.

Vpl ff k nr 1756-28-40 Holmgren anförde i huvudsak följande:
att övningen hade bestått i bombfällning i 3-grupp över Perstorpsfältet;
att han ingick som nr 3 i gruppen:
att han landade såsom 2:dra fpl:
att han var ensam i fpl;
att på flygfältet rådde högervarv;
att startzonen var relativt smal (se fig 3(;
att en annan grupp hade landat omedelbart framför;
att gruppen efter landningen skulle köra tillbaka till parkeringslinjen;
att han efter utrullningen fick tecken från trafikledaren vid märket att skynda på inkörningen och efterkom detta tecken;
att han under insvängningen och korsandet av startzonen höll uppsikt på trafikledaren samt såg bort mot hangaren;
att han då icke observerade något fpl på hangarplattan troligen beroende på att den framförvarande gruppen och det egna gruppchefsplanet skymde det sedan påkörda fpl;
att han följde efter gruppchefen, som körde tillbaka till märket utefter hangarplattan;
att han under markkörningen före kollisionen såg gruppchefen omedelbart till höger o och framför det egna fpl nos;
att fpl 27 under sista delen av sin rörelse före kollisionen i stort sett följde hangarplattans kant (se fig 1 och 3);
att han ej varseblev fpl SE-AEK förrän kollisionen ägde rum;
att vid kollisionen fpl 27 vänstra vinge träffade fpl SE-AEK vänstra vingstötta;
att därvid fpl 27 svängt runt c:a 100° och fpl SE-AEK c:a 45° vänster, varunder fpl 27 propeller träffade och skadade fpl SE-AEK flygkropp och vidare med sitt högra hjul tryckte in stjärtpartiet på fpl SE-AEK;
att fpl läge efter kollisionen överensstämde med det i fig 2 visade;
att han omedelbart, som han märkte kollisionen, bromsade och stannade motorn med snabbstoppet och därefter kuperade;
att han icke hade något övrigt att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
Stig Holmgren
K nr 1756-28-40.

Vpl ff Holmgren anförde utöver vad som förut framkommit:
att han vid utkörning till start icke kunde minnas om det på hangarplattan stått några flygplan till höger om hans eget;
att flygningen varat omkring 25 min;
att landning verkställdes enskilt efter gruppens upplösning vid sista insvängning från baslinjen;
att han icke gjort någon rörelse med fpl för att förvissa sig om att körvägen till vänster om det egna fpl var fri;
att han haft låg fart vid körningen.

Uppläst och vidkänt:
Stig Holmgren
Vpl ff.

Civilmekaniker Wallén vid A/B Svensk Flygtjänst anförde i huvudsak följande:
att han vid kollisionen befann sig på hangarplattan, sysselsatt med tankning av SE-AEK;
att hans uppfattning av händelseförloppet överensstämde med den av Holmgren lämnade redogörelsen;
att han ej hade något övrigt att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
Karl R Wallén

Civilmekaniker K.R. Wallén anförde utöver vad som förut framkommit:
att han stod på fpl:s vänstra sida (den påkörda sidan);
att jämte W. befann sig fänrik Edlund, Lv 1, samt en vpl ut Lv 1 vid fpl vänstra sida;
att samtliga, fänrik E, han själv och den vpl ur Lv 1, sprungo runt vänstra vingen, då kollision ansågs oundviklig;
att ordinarie uppställningsplats för fpl SE-AEK är väster hangaren, men att W. på grund av 3. div:s frånvaro ansett sig för dagen kunna använda hangarplattan som uppställningsplats;
att han icke med tecken hann påkalla ff Holmgrens uppmärksamhet på kollisionen;
att fpl SE-AEK stått parkerat omkring en halvtimme på hangarplattan.

Uppläst och vidkänt:
Karl R Wallén
Civilmekaniker.

Sergeant Nilsson anförde:
att han åsåg händelseförloppet från hangarexpedition 3. div;
att han observerat, att fänrik Edlund vinkat och ropat på Holmgren, men att H. ej lade märke tilldetta.

Uppläst och vidkänt:
Arne Nilsson
Sergeant.

Vk 8036 Jonsson anförde:
att han var 1. mekaniker på fpl 27;
att han vid fpl 27:s landning befann sig vid märket;
att han därifrån begav sig till lämplig plats för fpl:s parkering vid märket och att han därifrån iakttog händelsen.


Uppläst och vidkänt:
Ernst Jonsson
Vk.

Asp Sandblad anförde:
att han vid ifrågavarande tillfälle tjänstgjorde såsom trafikledare vid märket;
att han givit H. tecken att påskynda förflyttningen från landningszonen;
att han därefter icke observerat händelseförloppet, ej heller givit H. något mera tecken.

Uppläst och vidkänt:
Bert Sandblad
Asp.

Bild Bild

Bild

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
att Holmgren under tillbakakörning till märket utefter hangarplattans kant ej haft tillräcklig uppsikt åt vänster och framåt utan endast på gruppchefen framför och till höger om det egna fpl mos samt trafikledaren vid märket. Holmgren hade dock tidigare sökt kontrollera om hinder funnits i fpl våg men ej upptäckt något dyl beroende på att framförvarande skymt det sedan påkörda. På grund av att Holmgren fått tecken från trafikledaren vid märket att påskynda inkörningen, vilket han efterkommit, har han sedan haft sin uppmärksamhet huvudsakligen riktad på trafikledaren och gruppchefen i tro att fpl väg varit fri från hinder.

Karlsborg den 16/7 1943.
Lennart Atlestam
Förhörsledare
A Göransson
Protokollförare

Beslut:
Fpl B 5 nr 7087 iståndsättes genom tygofficerens försorg.
Ff Holmgren tilldelas disciplinstraff.
Framställning till FF ang iståndsättande av fpl SE-AEK.

Karlsborg den 22/7 1943
G Hård
Depåchef
/Nils Kähr

Överlämnat till F 3 1944-05-25

Totalhaveri 1944-06-20 vid Sjögestad, Östergötland. Märkning 3-88
Total gångtid 430:35 tim
Motor typ MyXXIV nr 526
Besättningen, flygförare flyging 3.gr i FV res Lars-Åke A. Smedinger, flygsignalist fänrik C. Åke E. Hain omkom
Orsak till haveri: Haveriorsaken ej känd. FV haverikommission tillsatt.
Skador flygplan: Totalhaveri.
Skador motor: Totalhaveri.

Kasserat 1944-09-26. Gångtid efter LF 91 tim. Motor typ My XXIV nr 526. Gångtid efter SM 192 tim.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 7087 B 5C

Inläggav Bengt Ekbladh » 10 mar 2019, 20:49

7087 B 5C

OM Totalhaveriet 1944-06-20 vid Sjögestad, Östergötland.

Det var under inflygning/ övningsflygning på fpl.typen.
Start F3 kl 15.40..efter 2 vikningar kom man i höger spinn.
Planet tar mark med höger vinge och brand uppstår
Besättningen omkommer.
Minimihöjden för denna övning var 1000m, men det inträffade på 3-400m

Besättningen omkom.
en av dem ..flygsignalist fänrik C. Åke E. Hain
hade 1942-08-21 hoppat ur S 17B 17129
Bengt Ekbladh
 


Återgå till B 5, Northrop 8A-1

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst