7061
B 5B
Typ: Northrop 8A-1
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer 213
Levererat till F 6 1941-04-21
Godkänt 1941-05-06
Märkning 6-2 (1941-05)
Överlämnat till F 7 1941-10-30 jämlikt fo B 98 som lån. Motor typ My XXIV nr 623
Återlämnat till F 6 1942-02-05
Till F 6 tygverkstad 1942-02-26
Nödlandning 1942-05-31
Motor typ My XXIV nr 585
Besättningen ff vpl korpral Green, fsig vicekorpral Öberg oskadad
Orsak till nödlandning: 1 st tändstift urblåst. 1 st tändstift lossnade.
Märkning 6-35 (1942-08)
Nödlandning 1942-10-27
Motor typ My XXIV nr 585
Besättningen ff vpl von Kraemer, fsig vicekorptal Pettersson oskadad
Orsak till nödlandning: Startspole och startkontakt trasiga. 2 tändstift ur funktion.
Haveri 1943-08-11 vid krigsflygfält nr 9, Kyrketorp. Märkning 6-5
Total gångtid: 460 tim, efter LF 136 tim
Motor typ My XXIV nr 600
Total gångtid: 280 tim, efter SM 129 tim
Besättningen, ff furir Arne Rydberg, fsig vpl Svensson oskadad
Orsak till haveri: Höger vingspets tog i marken vid landning.
Skador flygplan: Höger vingspets och skevningsroder skadade.
Skador motor: Inga.
Beräknad reparationskostnad: 3.500:- kr
Ur protokoll:
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Vid landning tog höger vingspets i marken.
Furir Rydberg anförde i huvudsak följande:
Han hade 11/8 beordrats utföra flygning under mörker med fpl typ B 5 nr 7061. Vid landningen låg svag markdimma till omkr 1 meters höjd över fältet. Denna dimma hade icke kunnat iakttagas från luften. Han hade i planén för upptagningen tänt strålkastaren. Dessutom var flodljus tänt för att underlätta landningen. Då han kom ner i dimman, förlorade han marksikten. Han hann icke släcka strålkastaren (vilken åtgärd han förmodat skola på nytt möjliggöra marksikt, då strålkastaren bländar i dimma).Fpl tog mark på en startbana och erhöll en kraftig studs. Fpl tog efter studsen mark med höger hjul före. Därvid tog även höger vingspets i marken och fpl fick en kraftig tendens till ground-loop, vilken dock hävdes. R. var den förste, som landade, och övriga förare beordrades per radio att icke tända strålkastaren i landningen.
Uppläst och vidkänt:
Arne Rydberg.
Furir.
Fänrik Alm anförde i huvudsak följande:
att han tjänstgjorde som biträdande trafikledare;
att han därvid åsåg furir Rydbergs landning;
att han vitsordade furir Rydbergs uppgifter.
Uppläst och vidkänt:
Sven Alm
Fänrik.
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
att furir Rydberg icke kunnat bedöma höjden över markytan på grund av att han haft strålkastaren tänd;
att furir Rydberg med hänsyn till förhandenvarande omständigheter icke torde kunna lastas för haveriet.
Karlsborg den 10/1 1944.
N.H. Höök-Nilsson
Förhörsledare
G. Heimar
Protokollförare
Beslut:
Materielen iståndsättes genom tygofficerens försorg.
Kronan vidkännes kostnaden.
Karlsborg den 12/1 1944.
G. Hård
Depåchef
Haveri 1943-08-17 vid krigsflygfält nr 9, Kyrketorp. Märkning 6-5
Total gångtid: 462 ttim, efter LF 138 tim
Motor typ My XXIV nr 600
Total gångtid: 282 tim, efter SM 131 tim
Besättningen, ff furir Arne Rydberg, fsig vpl Svensson oskadad
Orsak till haveri: Sporrstommen brast vid landning.
Skador flygplan: Sidoroder veckat. Lagringen krökt. Sporrstommen avbruten. Bakre spant skadat.
Skador motor: Inga.
Beräknad reparationskostnad: 500:- kr
Ur protokoll :
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Skador uppkomna å fpl vid landning. Sporrstommen brustit.
Furir Rydberg anförde i huvudsak följande:
Han hade 17/8 varit beordrad utföra flygning med fpl typ B 5 nr 7061. I landningen kom fpl efter c:a 70 m rullning att vinkelrätt korsa ett c:a 1,5 dm djupt hjulspår, uppkört av ett fpl typ Ju 52 i det av regn mjuka fältet. Sporrhjulet vred sig därvid 90° och brast. Därefter rullade fpl c:a 100 m under kraftig ground.loop-tendens åt höger, vilken hävdes sedan fpl svängt c:a 80° från landningsriktningen. Han hade från luften bedömt, att det icke var någon risk att landa tvärs hjulspåret.
Uppläst och vidkänt:
Arne Rydberg.
Furir.
Fänrik Alm anförde i huvudsak följande:
att han landade efter furir Rydberg;
att han observerade furir Rydbergs landning;
att han vitsordade furir Rydbergs uppgifter:
att landningen i övrigt var normal
Uppläst och vidkänt:
Sven Alm
Fänrik.
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
att furir Rydberg tydligen felbedömt hjulspårets djup:
att sporrhjulet brustit och fpl därigenom icke kunnat manövreras på marken;
att furir Rydberg med hänsyn till förhandenvarande omständigheter icke torde kunna lastas för haveriet.
Karlsborg den 10/1 1944.
N.H. Höök-Nilsson
Förhörsledare
G. Heimar
Protokollförare
Beslut:
Materielen iståndsättes genom tygofficerens försorg.
Kronan vidkännes kostnaden.
Karlsborg den 12/1 1944.
G. Hård
Depåchef
Överlämnat till F 4 1943-12-21
Överlämnat till F 1 1944-08-25 jämlikt fo B 102
Till SAAB/T 1944-10-19 för inmontering av målbogseringsanordning.
Till F 1 1944-11-17.
Nödlandning 1945-02-05 i Söderhamnstrakten vid flygning F 1 till F 4, motorstopp.
Motor typ My XXIV nr 600
Besättningen, ff furir Larsson, fs furir Lindman oskadad
Orsak till nödlandning: Föraren har ej följt i SFI givna föreskrifter för bränslekranarnas inställning, varigenom motorstopp uppstått.
Orsak till haveri: Landning i svår terräng.
Skador flygplan: Kroppen lindrigt skadad, vingarna kraftigt skadade. Höger landningsställsben losslitet. Vänster landningsställsben intryckt.
Beräknad reparationskostnad: Fpl 20.000:- á 25.000:- kr. Propeller 2-3.000:- kr
Till CVM 1945-02-15 för reparation
Kasserat 1945-05-12