7040
B 5B
Typ: Northrop 8A-1
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer 174
Levererat till F 4 1941-01-16.
Godkänt 1941-01-24
Nödlandning 1941-02-10; märkning 4-40
Orsak till nödlandning: Nedoljning av fpl och kraftig rökbildning på grund av att studsen till oljefiltret lossnat.
Skador flygplan: Mittsektion: Vänster sida och landningsklaff deformerade. Stjärtparti: Kroppen deformerad från spant 14 och bakåt. Sidoroder och stabilisator deformerade. Vänster vinge: Landningsklaff deformerad. Propellerns samtliga blad starkt krökta. Vänster landningsställsben och skida skadade. Höger stöttbock deformerad.
Besättningen, ff korpral E. Mellström, fsig vicekorpral A. Dahlin oskadad
Förråd 1941-02-11
Översänt till SAAB/L 1941-03-13 per järnväg för reparation efter haveri.
Verkstad F 4 1941-05-13. Uppmontering.
Formation 1941-06-13
Förråd 1941-10-23. Motorn ur tjänst, brända cylindertoppar
Verkstad 1941-11-04. Motorbyte.
Formation 1941-12-18
Haveri F 4 1942-02-23 vid fält 42 under utkörning på marken till uppställningsplats. Kollision mellan fpl B 5 7046 och fpl B 5 7040.
Skador flygplan: Höger vinges nosplåt uppriven c:a 40 cm mellan sprygel 7 och 8. Täckplåten på ovansidan mellan sprygel 7 och 8 och balk 1 och 2 sönder. Balk nr 1 skadad.
Besättningen, ff vpl furir S. Åke E. Andersson, fsk furir 375 Svensson oskadad
Haveri 1942-03-05 under inkörning till hangaren efter flygningarnas slut, kom i drift och kolliderade med hangarporten. Märkning 4-gul H
Höger vingspets skadad.
Besättningen, ff aspirant Lars ChristerUhrdin, fsk furir Hemlin oskadad
Märkning 4-gul H (1944-03-22)
Överlämnat till F 13 1944-07-31
Fpl överflögs till SAAB 1944-08-03
Till SAAB/T 1944-09-20 för inmontering av målbogseringsanordning
Åter till F 13 1944-10-23
Haveri 1947-05-07 vid körning på marken kollision med flygfältsvält, märkning 13-40
Skador fpl: Framkanten intryckt å vänster vinge.
Besättningen ff vpl furir, offasp Pettersson, fsig vpl furir, offasp Öste oskadad
Kasserat 1947-12-22