7020
B 5B
Typ: Northrop 8A-1
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer 154
Levererat till F 4 1940-08-26. Motor typ My XXIV nr 559
Godkänt 1940-09-20
Verkstad 1940-11-23. Vingmodifiering
Formation 1940-12-04
Verkstad 1941-06-03. Motorbyte på grund av motorhaveri. Motor typ My XXIV nr 647 monterad
Formation 1941-06-17
Verkstad 1941-08-28. Liten översyn och motorbyte. Motor typ My XXIV nr 560 monterad
Formation 1941-10-06
1.div. märkning 4-vit G (1942-12)
Nödlandning 1943-02-15 vid Gardsjön i Lappland; övningens natur: navigeringsflygning, märkning 4-vit G
Motor: My XXIV nr 570
Besättningen, ff vpl furir Sivert Westberg, fsig furir Hansson oskadad
Orsak till nödlandning: Brusten cylindertopp
Skador motor: Brusten cylindertopp.
Överlämnat till F 17 1944-11-17 med motor typ My XXIV nr 570 jämlikt fo B 141
Till CVM 1944-11-22 för montering av mål- och tpglidfplbogseringsanordning. Klar 1945-01-30.
Till F 17 1945-02-17
Totalhaveri 1945-05-08 vid Djurstorp, Hjortsberga, märkning 17-73
Motor: My XXIV nr 570
Besättningen, ff vicekorpral Sven-Erik Andersson (elev), fänrik Nils-Harald O. Forsell (lärare) omkom
Ur protokoll och beslut:
Haveriet har sannolikt orsakats av att fpl under övning i stall och vikning ofrivilligt råkat i spin, som hävts, varefter fpl på nytt gått i spin, som ej kunnat hävas i tid.
Lägsta höjd för övningen har icke anbefallts. Utredningen ger dock vid handen att övningen utförts på lämplig höjd.
Den omständigheten, att elev instruerades i fpl utan dk föranleder ingen anmärkning. Ifrågavarande fpl, som var avsett för målbogsering, var icke försett med dk. utrustning. Dessutom är denna typ, med hänsyn till elevens utbildningsståndpunkt, mycket lättflugen och erbjuder icke tillnärmelsevis sådana svårigheter som jaktflygplan, vilka elever på betydligt lägre utbildningsståndpunkt flyges utan föregående dk-utbildning.
Av haverikommissionen framförda anmärkningar beträffande materielen, som icke ansetts haft samband med haveriet, ha föranlett särskilda åtgärder av FF.
Haveriet skall icke handläggas av krigsdomstol.
Kasserat 1945-06-14. Gångtid 527 tim. Antal flygningar 796 st. Motor typ My XXIV nr 570, gångtid 381 tim