7002 B 5B

I tjänst 1938-1950
Antal i Flygvapnet 103
Typbeteckningar: B 5A, B 5B, B 5C och B 5D

Moderator: Sven-Erik Jönsson

7002 B 5B

Inläggav Leif Fredin » 05 okt 2013, 05:59

7002
B 5B
Typ: Northrop 8A-1
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer 136

Levererat till F 4 1940-04-03. Motor typ My XXIV nr 501
Märkning 4-2
Godkänt 1940-04-09

Haveri 1940-04-17 vid F 4, Frösön. Märkning 4-2
Total gångtid: 12.20 tim
Motor: My XXIV nr 501
Total gångtid: 12.20 tim
Besättningen ff fänrik B O H Paulsen, fs kadett B Kullgren oskadad
Orsak till haveri: Fpl nr 7002 kolliderade vid utkörning till start med på marken stillastående fpl 720.
Skador flygplan: Plåtklädseln å höger vinge deformerad. Propellerbladen deformerade.
Skador motor: Propellerväxeln isärtages för översyn.
Beräknad reparationskostnad 3.000:- kr

Flottiljchefens yttrande och beslut:
1. Föraren och spanaren anses icke hava iakttagit den försiktighet, som skäligen bort iakttagas.
2. På grund av det korta avståndet (75 m) till det parkerade fpl typ B 4A nr 720 hade det varit förarens skyldighet att med mekanikernas hjälp justera fpl kurs förbi det parkerade.
3. Målet hänskjutes till krigsrätt.

Östersund den 20/4 1940.
E. Tornberg
Flottiljchef
/K. E. Lindson

Bild

Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Verkstad 1940-07-10. Motorbyte. Motor typ My XXIV nr 554 inmonterad
Formation 1940-07-24.
Verkstad 1940-07-31. Motorbyte. Motor typ My XXIV nr 557 inmonterad
Formation 1940-08-07.
Överlämnat till F 6 1940-12-16
Märkning 6-1 (1941-05)
Märkning 6-31 (1941-08)
Till SAABL 1941-10-20 för komplettering
Klar 1942-02-26
Märkning 6-10 (1942-11)
Överlämnat till F 4 1943-12-21 med motor typ My XXI V nr 593
Överlämnat till F 8 1944-05-17 med motor typ My XXI V nr 593
Märkning 8-02

Haveri 1944-06-15.
Motor: My XXIV nr 593
Ff fänrik K A L Winkler oskadad
Orsak till haveri: Kollision mellan fpl 7002 och 2122 under utrullning till start.
Skador flygplan: Höger vingspets uppåtbockad.
Beräknad reparationskostnad 1.000:- kr

Till CVV för modifiering av vinganslutning. Påbörjad 1945-08-03.
Till F 8 1945-09-04.
Till CVM 1946-03-27 för begränsad översyn, motorbyte. Motor typ My XXIV nr 593
Anmäld klar 1946-07-22. Motor typ My XXIV nr 572 inmonterad.
Till F 8 1946-07-23.
Kasserat 1949-06-04. Gångtid 546 tim. Antal flygningar 1189 st
Senast redigerad av Leif Fredin 13 aug 2015, 17:59, redigerad totalt 3 gånger.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3920
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:58

Re: B 5B nr 7002

Inläggav Bengt Ekbladh » 08 okt 2013, 18:22

B 5B 7002

>>Haveri 1940-04-17 vid F 4, Frösön. Märkning 4-2
Orsak till haveri: Fpl nr 7002 kolliderade vid utkörning till start med på marken stillastående fpl 720.
Skador flygplan: Plåtklädseln å höger vinge deformerad. Propellerbladen deformerade.
Besättningen, ff fänrik P. Paulsen, fs kadett B. Kullgren oskadad>>

Det drogs till Krigsrätt... vet inte utfallet i nuläget.
Ggt var 546 timmar när planet kasserades (1949-06-04)
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 6969
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:18
Ort: Gävle

Re: 7002 B 5B

Inläggav Rainer Rosvik » 12 okt 2020, 21:33

7002 B 5B
Typ: Northrop 8A-1
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer 136
Levererat till F 4 1940-04-03

Skrev Leif Fredin, men stämmer allt eller finns det mer ?

Tar vi det från början så kom 751 / 7001(cn 378) ju med m/s Gripsholm maj 1938 till Göteborg
Sen säger B5 boken att ASJA även beställde ett orginalfygplan i demonterat skick, lev 1938-08-08(amerikanskt serienr. 410 )
som så småningom blev 7002, med dubbelkommando,lev FV 1940-04-03

Därmed måste man väl säga att 7002 är ihopsatt av delar som levererats (och getts ett Sv tillverkningsnummer,136 )
Kan läsas i B5 boken sid 35
Rainer Rosvik
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 23 feb 2008, 16:22


Återgå till B 5, Northrop 8A-1

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst