7023 B 5B

I tjänst 1938-1950
Antal i Flygvapnet 103
Typbeteckningar: B 5A, B 5B, B 5C och B 5D

Moderator: Sven-Erik Jönsson

7023 B 5B

Inläggav Leif Fredin » 07 okt 2013, 10:00

7023
B 5B
Typ: Northrop 8A-1
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer 157
Levererat till F 4 1940-10-01.
Verkstad 1940-11-11. Vingmodifiering
Formation 1940-11-21
Godkänt 1941-01-21

Nödlandning 1941-02-10. Fjäderstöttans infästning i skidbocken brustit under start, märkning 4-23
Skador flygplan: Höger sida: Nedre fäste för fjäderstötta avslitet från bocken. Beklädnadsplåten invid stött-bocken samt fjäderstöttans dragstång deformerade.
Ff kapten Sterner oskadad
Orsak till nödlandning:

Nödlandning 1941-03-11. Beslaget för fjäderstöttans infästning i bocken losslitet under dykning., märkning 4-23
Skador flygplan: Mittsektion skadad i framkanten på höger sida. Skidor skadade.
Ff fänrik Save oskadad

Verkstad 1941-03-11. Haverireparation
Formation 1941-03-26

Haveri 1941-06-17. Misslyckad nödlandning. (rundslagning), märkning 4-23
Nödlandningen har förorsakats av motorstörning som sannolikt berott på överhettning av motorn. Motorn skar efter upptagning vid störtdykning, och ff kadett K. Wallmark försökte, då han ej ansåg sig hinna till hemmafältet, att nödlanda på Norderön, varvid fpl rullade över landningsfältet och ut på en plöjd åker där det slog runt.
Skador flygplan: Kroppen knäckt vid spant 11. Fena, sidoroder, vindrutor och främre huv kassabla. Bucklor på diverse plåtar och avgassamlare. Propellerns samtliga blad svårt skadade.
Besättningen, ff kadett Wallmark, fsk korpral G. Haglund oskadad
Orsak till haveri:

Förråd 1941-06-20
Till SAAB/L 1941-07-26. Stor översyn av flygkropp.
Verkstad F 4 1941-08-30. Stor översyn.
Formation 1942-01-28

Nödlandning 1942-08-04 vid Eketorp ungefär 4 km väster Lännäs kyrka på grund av motorstopp. Under utrullningen slog fpl runt på grund av att hjulen gått ned i ett dike. 2.div, märkning 4-gul (?) C
Skador flygplan: Mittsektion svårt skadad. Gaffel till landningsställsben samt huvar skadade. Fena och sidoroder kass. Vänster vinge svårt skadad. Höger vinge något skadad. Propellerns samtliga blad krökta.
Besättningen ff aspirant Karl-Axel Elofsson, fsig sergeant I. Bergström oskadad

Överlämnat till Fc som lån 1944-07-15
Överlämnat till F 3 1945-01-04
Till CVM 1945-02-14 för inmontering av målbogseringsutrustning, klar 1945-04-01 (?)

Haveri 1946-01-07. Märkning 3-85

Till CVM 1946-01-07 för reparation av mittvinge. Motor typ My XXIV nr 558.
Anmäld klar 1946-01-11.
Överlämnat till Fc 1946-01-11 som lån för målbogseringsprov.
Återlämnat till F 3 1946-01-29
Kasserat 1948-09-20
Senast redigerad av Leif Fredin 08 aug 2015, 21:18, redigerad totalt 2 gånger.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3920
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:58

Re: B 5B nr 7023

Inläggav Bengt Ekbladh » 14 okt 2013, 19:40

B 5B 7023
>>Nödlandning 1942-08-04 vid Eketorp ungefär 4 km väster Lännäs kyrka på grund av motorstopp. Under utrullningen slog fpl runt på grund av att hjulen gått ned i ett dike. 2.div, märkning 4-gul (?) C
Skador flygplan: Mittsektion svårt skadad. Gaffel till landningsställsben samt huvar skadade. Fena och sidoroder kass. Vänster vinge svårt skadad. Höger vinge något skadad. Propellerns samtliga blad krökta.
Besättningen ff aspirant Karl-Axel Elofsson, fsig sergeant I. Bergström oskadad>>

Betecknades som"" en misslyckad nödlandning"",,här var motor nr. 692 närvarande.
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 6969
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:18
Ort: Gävle

Re: 7023 B 5B

Inläggav blockhaj » 30 jul 2020, 02:36

7023 användes även för prov med 62 mm impulsprojektil (IP-62) under juli 1944. Både mark- och flygprov utfördes. Ff var Åke Sundén, chef över provflygsektionen.
Bild
Användarvisningsbild
blockhaj
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 02 apr 2017, 10:12
Ort: Stöckhölm


Återgå till B 5, Northrop 8A-1

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron