7004 B 5B

I tjänst 1938-1950
Antal i Flygvapnet 103
Typbeteckningar: B 5A, B 5B, B 5C och B 5D

Moderator: Sven-Erik Jönsson

7004 B 5B

Inläggav Leif Fredin » 05 okt 2013, 05:54

7004
B 5B
Typ: Northrop 8A-1
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer 138
Levererat till F 4 1940-04-15
Märkning 4-4
Godkänt 1940-04-19
Verkstad 1940-07-04. Motorbyte.
Formation 1940-07-16.
Förråd 1940-12-02.
Fpl med motor översänt per järnväg till SAAB/L 1941-01-24 för komplettering av utrustning och motorbyte.
F 4 formation 1941-07-10

Haveri 1941-07-11 vid F 4; märkning ”rött N
Fpl 7006 kolliderat med på marken stillastående fpl 7004 och 7039 vid utkörning till start
Skador flygplan: Flygkropp: Plåt uppriven på höger sida. Mittvinge: höger sida uppriven. Höger vinge: bakkant uppriven. Fena, sidoroder, stabilisator och höjdroder skadade.
Besättning: Vol 227 Jonsson

Förråd 1941-07-11
Till AB Aerotransport, Bromma 1941-08-04. Haverireparation
F 4 formation 1942-04-15
Höger vingbombställ skadat 1942-07-09 av bogserwire.
Höger vinge från 7028 monterad 1942-07-23.

Haveri 1942-08-17 vid nattlandning bana 8 Bromma, övningens natur: nattflygning. 2.div., märkning 4-röd M
Ground loop vid landning under mörker.
Skador flygplan: Landningsställ kass. Mittsektion kassabel. Höger vinge svårt skadad.
Besättningen: ff offasp Tord Berlin, fsig furir Sven Höglund oskadad

Till AB Aerotransport, Bromma 1942-08-18 för haverireparation
F 4 formation 1943-05-04
F 4 verkstad 1943-06-09 för bl a ändring av bombställ
F 4 formation 1943-07-09

Totalhaveri 1944-02-14 c:a 7 km väster Kälsjärv (15 km norr Morjärv), märkning 4-gul M
Besättningen, ff kadett Erik Agerberg, fsig furir Bengt Erik Aspgren omkom

Kasserat 1944-04-27
Fpl försvann under övningsflygning 1944-02-14, återfanns 1948-12-11
Senast redigerad av Leif Fredin 08 aug 2015, 21:13, redigerad totalt 1 gång.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3921
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:58

Re: B 5B nr 7004

Inläggav Bengt Ekbladh » 14 okt 2013, 20:50

B 5B 7004

>>Fpl försvann under övningsflygning 1944-02-14, återfanns 1948-12-11>>

>>Efter en navigerings flygning Abisko-Gällivare-Morjärv 1944-02-14 rapporterades flygplan, B5
nr 7004 från F4 som saknat. Efterspaningar förblev resultatlösa. Först 1948-12-11 anträffades vraket i skogen med
den omkomna besättningen av en jägare,två mil SV om Överkalix. Det tog således 4 år och ca l0 månader innan det återfanns.
Sverige är ju ett ytmässigt relativt stort land med en hel del ödemarker.
Men ändå, att det kunde ta så lång tid...>>

http://www.ffvk.se/Helapb2008web.pdf
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 6969
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:18
Ort: Gävle

Re: B 5B nr 7004

Inläggav Per Björkqvist » 14 okt 2013, 21:26

Vrakresterna hämtades av undertecknad och Bo Lindé c;a 1990 och alla delar är idag på Jämtlands Flyg och Lottamuseum.
C;a 50 % av flygplanet finns kvar idag,både i större och mindre delar.
Mycket har bortforslats från haveriplatsen under årens lopp, innan vi var där och hämtade det som var kvar.
Användarvisningsbild
Per Björkqvist
 
Inlägg: 322
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:09
Ort: Linköping

Re: B 5B nr 7004

Inläggav Bengt Ekbladh » 14 okt 2013, 21:47

Toppen!

mvh Bengt
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 6969
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:18
Ort: Gävle

Re: B 5B nr 7004

Inläggav Klas Andersson » 02 mar 2014, 20:08

Äntligen har jag hittat bilderna !
Per var nämligen vänlig att ge mej och en kompis en guidad tur på Museét för några år sedan
då var "skrotet" fortfarande utlagt i en av de gamla trähangarerna

Samtliga Foton tagna av Per Matsson
1.JPG
2.JPG
3.JPG
4.JPG
5.JPG
6.JPG
7.JPG
8.JPG
9.JPG
10.JPG
Klas Andersson
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 21 jun 2018, 16:30

Re: B 5B nr 7004

Inläggav Klas Andersson » 02 mar 2014, 20:13

11.JPG
12.JPG
13.JPG
Klas Andersson
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 21 jun 2018, 16:30

Re: 7004 B 5B

Inläggav Per Björkqvist » 03 aug 2019, 22:29

7004 är på väg att återuppstå, kan meddelas.
Och inte bara som vrakdelar.
Sakta men säkert.....ett hästjobb men roligt och fullt av utmaningar.
More is to come!
Senast redigerad av Per Björkqvist 04 aug 2019, 12:25, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Per Björkqvist
 
Inlägg: 322
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:09
Ort: Linköping

Re: 7004 B 5B

Inläggav Bengt Ekbladh » 03 aug 2019, 23:36

7004 B 5B

Verkligen TOPPEN!
Ser framemot att kunna "klappa henne på vingen"...

Som sagt Lycka till!
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 6969
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:18
Ort: Gävle

Re: 7004 B 5B

Inläggav Per Björkqvist » 03 aug 2019, 23:53

Tack Bengt!
Mer info kommer så småningom här.
Lång väg återstår, minst sagt.
Hands-on, inget man gör vid tangentbordet direkt :D !
Användarvisningsbild
Per Björkqvist
 
Inlägg: 322
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:09
Ort: Linköping

Re: 7004 B 5B

Inläggav Per Björkqvist » 10 jan 2020, 18:20

När Flyg och lottamuseet öppnar i sommar, så kan man få se, so far, vad som hänt med 7004.
Nästan fyra års fritidspyssel ligger bakom, så se till att ni kan pallra er dit då.
Och Bengt, då kan du åtminstone få klappa henne på en del av det som är tänkt ! :D
En vinge finns redan, om än rejält skadad efter många år på ett skjutfält, men mer än så blir det.
Användarvisningsbild
Per Björkqvist
 
Inlägg: 322
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:09
Ort: Linköping

Re: 7004 B 5B

Inläggav Per Björkqvist » 02 jun 2020, 20:34

Att bygga upp en B 5 igen, har länge varit en dröm för Flyg och Lottamuseet.
Ingen B 5 sparades tyvärr från tiden i Flygvapnet,
Men, 7004 som havererade i Morjärv 1944, var den enda i sitt slag som kunde representera typen, om än i form av bara småbitar.
Flygplanet var fullständigt demolerat, men det mesta av flygplanet fanns ändå kvar på haveriplatsen.
Haveriresterna hämtads ca 1990 och har sedan dess förvarats i Östersund, mer eller mindre orörda.
För fyra år sedan, så bestämde jag mig för att åtminstone försöka börja återuppbygga denna.
Resultatet ser vi här.
Det mesta är nytillverkat, tanken är att bygga en B 5 som på "utsidan" ser ut att vara en B 5.
Så mycket som möjligt återvinns givetvis från vrakdelarna, men insidan är mer bara strukturellt byggt, så att det ska bli stabilt.
Skulle jag ha byggt efter originalritningar, i minsta detalj, så skulle det inte ha sett ut så här pass nu.
Det skulle dessutom kräva en enorm maskinpark, och rent ekonomiskt skulle det ha varit en omöjlighet.
Vissa fabriksnya reservdelar finns, och de används i största möjliga mån.
Men det mesta måste byggas från "scratch".
Jag har byggt detta i mitt garage i Linköping, på fritiden, med begränsade möjligheter givetvis, men resultatet är ändå så mycket B 5 som det kan bli med dessa förutsättningar.
Visst ritningsunderlag finns, och det har varit till stor hjälp.
Och givetvis de vrakdelar som finns kvar, dessa har använts för återanvändning i största möjliga mån, och måttsättning.

Om ni vill stötta detta projekt, som givetvis kostar en hel del, i huvudsak för materialkostnad, så Swischa gärna till 070-3690867 eller PG 4813824-2
Swischnumret står på Torsten Nordqvist, men det är direkt kopplat till Jämtlands flyg och lottamuseum, så inte ni blir fundersamma :D



M V H Per Björkqvist
Förstärkningsplåt för lansdställsbeslag.JPG

Lyftbeslag vänster.JPG
Lyftbeslag vänster.JPG (39.33 KiB) Visad 895 gånger

Nymålad Blågrå.JPG
Nymålad Blågrå.JPG (77.67 KiB) Visad 895 gånger

Ihopsatt med alla länkage.jpg

Inspluckor inifrån.JPG
Inspluckor inifrån.JPG (44.21 KiB) Visad 895 gånger

Klart2.jpg

Klart.jpg
Senast redigerad av Per Björkqvist 05 jun 2020, 15:51, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Per Björkqvist
 
Inlägg: 322
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:09
Ort: Linköping


Återgå till B 5, Northrop 8A-1

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster