739 B 4A

I tjänst 1934-1947
Antal i Flygvapnet: 45 st
Typbeteckningar: B 4, B 4A och B 4B

Moderator: Sven-Erik Jönsson

739 B 4A

Inläggav Leif Fredin » 29 jul 2014, 12:42

739
B 4A
Typ: Hawker Hart
Tillverkare: Centrala Flygverkstaden, Malmen
Tillverkningsnummer 232

Godkänt 1939-05-16
Till F 4 1939-05-19 med motor typ My VII nr 159
Märkning 4-39
I tjänst 1939-05-20.
Verkstad 1940-03-04. Liten översyn. Motor typ My VII nr 105 inmonterad
Formation 1940-04-12.
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Överlämnat till F 6 1940-10-16
Förråd 1940-10-16
Formation 1940-11
Verkstad 1941-02-02; liten översyn. Motor typ My VII nr 119 inmonterad
Formation 1941-03-19
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.

Nödlandning 1945-06-29 Eljarås.. Märkning 6-7
Motor: My VII nr 108
Besättningen, ff kapten Ekdahl, pass fotograf Linderoth oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstörning
Skador flygplan: Total (utgånget)
Skador motor: Utgången

Kasserat 1945-09-29. Gångtid 920.30 tim. Antal flygningar 1317 st. Motor typ My VII nr 108, gångtid 806 tim.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3920
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:58

Re: 739 B 4A

Inläggav Bengt Ekbladh » 29 jan 2016, 20:19

B4A 739
Om Nödlandning 1945-06-29 Eljarås.. Märkning 6-7

Älgarås k:a. Motorstörning (troligtsvis förorenat bränsle). Vid nödlandning knäcktes landstället i ett dike. Ff o passagerare oskadda.
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 6969
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:18
Ort: Gävle

Re: 739 B 4A

Inläggav Bengt Ekbladh » 21 feb 2016, 18:27

B4A 739

Om Nödlandningen 1945-06-29 vid Älgarås k:a .. Märkning 6-7

Det var fotoflygning med plan ur 3/F6.
Under stigning på 500m höjd , efter ca 30 min flygning ,börjar motorn gå ojämnt med misständningar och kraftiga rökpuffar.På 200m höjd ansätts nödlandning i sidvind mot en betesvall.
739:an tar mark strax hitom betesvallen , landstället knäckts i ett dike och planet rutschar på buken in i betesvallen.
Besättningen, ff kapten Ekdahl, pass fotograf Linderoth undkom oskadade.
Orsaken till haveriet var motorstörning , troligen pga vatten eller smuts i bränslet.
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 6969
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:18
Ort: Gävle



Återgå till B 4, Hawker Hart

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst