736 B 4A

I tjänst 1934-1947
Antal i Flygvapnet: 45 st
Typbeteckningar: B 4, B 4A och B 4B

Moderator: Sven-Erik Jönsson

736 B 4A

Inläggav Leif Fredin » 29 jul 2014, 12:35

736
B 4A
Typ: Hawker Hart
Tillverkare: A.B. Svenska Järnvägsverkstädernas Aeroplanavdelning, Linköping
Tillverkningsnummer 229

Godkänt 1939-04-12
Till F 4 1939-04-13 med motor typ My VII nr 143
Märkning 4-86
I tjänst 1939-04-15.
Märkning 4-36
Sporrhjul utbytt mot sommarsporrskopa 1939-08-31
Verkstad 1939-11-21. Liten översyn. Motor typ My VII nr 139 inmonterad.
Formation 1940-01-26.

Haveri 1940-03-12 vid F 4, Frösön. Märkning 4-36
Total gångtid: 226.25 tim
Motor: My VII nr 139
Total gångtid: 121 tim.
Ff kadett Frank Lönnberg oskadad
Orsak till haveri: Fel ansatt landning i snöby.
Skador flygplan: Propellern sönderslagen. 2 st. fästplåtar för skidstötta S7A-4014 kass.
Skador motor: Propellerväxeln skall indikeras.
Ungefärlig kostnad för materielens iståndsättande: Flygplan 800:- kr, motor 50:- kr. Summa 850:- kr

Ur protokoll:

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Anmälan av kadett Lönnberg angående haveri vid landning den 12/3 med fpl 4-36 (736)

Fpl har efter landning kommit in i ett område med djup lös snö varvid vänstra skidan skurit ned i snön och fpl härvid bromsades in så kraftigt att det tippat över och ställt sig på nosen.

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Haveriet vid landningen, under vid tillfället rådande synnerligen ogynnsama väderleksförhållanden, kan ej anses vara orsakat av slarv eller uppenbar vårdslöshet.
Att däremot under rådande förhållanden, lokal snöby, ansätta landning på flygfältet får anses vittna om bristande omdöme.
Krona föreslås vördsamt vidkännas kostnaderna.

Östersund den 27/2 1940 Löjtnant Werner
Förhörsledare
Fänrik Jufors
Protokollförare

Flottiljchefens yttrande och beslut:
Haveriet har orsakats av fel ansatt landning i snöby.
Föraren anses icke hava brustit den aktsamhet som skäligen bort iakttagas.
Kronan (tit. 58) vidkännes kostnaden.

Östersund den 3/4 1940.
E. Tornberg
Flottiljchef

Överlämnat till F 6 1940-10-16
Förråd 1940-10-16
Verkstad 1940-11-05; liten översyn. Motor typ MyVII nr 118 inmonterad
Formation 1941-01-11

Nödlandning 1941-03-06 vid Ristjärn. Märkning 6-24
Motor: My VII nr 118
Besättningen ff fänrik Berg ansiktsskador, fs kapten Holmer oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstopp. Förmodligen is i huvudtanksurluftningsrör.
Beräknad reparationskostnad 36.800:- kr

Haveri 1941-03-06 vid Ristjärn (Hedemora). Nödlandning, motorn gick ned i varv. Fpl landat vid strandkant och glidit in i skogen.

Verkstad 1941-03-08 för haverireparation
Kasserat 1941-06-10
Leif Fredin
 
Inlägg: 3920
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:58

Re: 736 B 4A

Inläggav Bengt Ekbladh » 20 feb 2016, 21:38

736 B 4A

>>Haveri 1941-03-06 vid Ristjärn (Hedemora). Nödlandning, motorn gick ned i varv. Fpl landat vid strandkant och glidit in i skogen.
Verkstad 1941-03-08 för haverireparation.....Kasserat 1941-06-10>>

Haveriet inträffade vid nödlandning efter motorstopp.Efter start från Rättvik har efter ca 35 min flygning motorstörningar inträffat, när 736 flög på huvudtank.Ff öppnade då kranen till höger vingtank, men pga. den låga höjden...75m..hann inte motorn ta sig. Ff tvingas till nödlandning , och tar mark 50-75m från strandskogen och glider in där.vingstället slits av fpl.kropp och landställ deformeras.

Orsaken till haveriet var motorstörning pga. is i huvudtankens urluftningsrör.
Till följd av olämpligt utförande har omkonstruktion av bränsletankarnas urluftningsrör anbefallts.
Ggt för 736 blev 462,40 timmar
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 6969
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:18
Ort: Gävle


Återgå till B 4, Hawker Hart

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst