730 B 4A

I tjänst 1934-1947
Antal i Flygvapnet: 45 st
Typbeteckningar: B 4, B 4A och B 4B

Moderator: Sven-Erik Jönsson

730 B 4A

Inläggav Leif Fredin » 25 jul 2014, 15:34

730
B 4A
Typ: Hawker Hart
Tillverkare: Centrala Flygverkstaden, Malmen
Tillverkningsnummer 223

Godkänt 1938-07-30
Levererat till F 4 1938-08-01 med motor typ My VII nr 136
Märkning 4-80
Märkning 4-30 (1938-09)
Till CVM 1939-08-27. Motorbyte och liten översyn. Motor typ My VII nr 137 inmonterad.
Formation 1939-09-18.
Särskilt uppdrag. Till F 19 1940-01
Återlämnat till F 4 1940-03-29
Formation 1940-03-31
Överlämnat F 6 1940-04-21 som lån

Totalhaveri 1940-05-21. Märkning 4-30
Total gångtid: 367.15 tim.
Motor: My VII nr 137
Total gångtid: 192.45 tim. Efter SM: 172.05 tim.
Ff aspirant Carl-Erik Mossberg oskadad
Skador fpl: Flygkropp. Kroppen är avbruten mellan bakre sittrummet och stjärtpartiet. Kroppen är kassabel.
Vingställ. Samtliga vingar äro knäckta. Kass Landningsställ. Med undantag för enstaka detaljer är landningsstället kass. Roder. Samtliga roder äro mer eller mindre deformerade men kunna möjligen repareras med undantag för vänster skevningsroder, vilket är helt kass. Motorfundament. Kass. Flygplanet måste betraktas som totalhavererat
Skador motor: Motor. Motorn kan återställas under utbytande resp reparerande av ett flertal delar. Propeller. Kass
Ungefärlig kostnad för materielens iståndsättande: Fpl 12.000:-kr, motor 3.000:- kr. Summa 15.000:-

Bild

Ur protokoll:

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Haveri i starten av fpl 730. Haveriet orsakades av att 3:an i gruppstarten kommit för nära ledarfpl, dragit av gasen samt svängt åt höger bakom ledarfpl samt 2:an i grp. Härvid har farten varit så låg att fpl vek sig och havererade.

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Haveriet orsakades av att 3:an i gruppstarten kommit för nära ledarplanet, dragit av gasen och svängt åt höger bakom ledarfpl och 2:an i grp. Härvid har farten varit så låg att fpl vek sig och havererade.

Karlsborg den 24/5 1940. N. H. Höök-Nilsson
Förhörsledare
J. Vogeler
Protokollförare

Flottiljchefens yttrande och beslut:
1. Orsak till haveriet var felmanöver.
2. Aspirant Mossberg har medvetet icke brustit i aktsamhet.
3. Kronan vidkännes kostnaderna.

Karlsborg den 6/6 1940.
John Stenbeck
Chef för F 6 depå.
/Bo Selander

Förråd 1940-05-22
Kasserat 1940-07-19
Leif Fredin
 
Inlägg: 3920
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:58

Re: 730 B 4A

Inläggav Bengt Ekbladh » 20 feb 2016, 20:38

730 B 4A

>>Totalhaveri 1940-05-21. Märkning 4-30 >>
730 var som sagt utlånad till F6.
Haveriet inträffade på F6 fältet.

><Ff aspirant Carl-Erik Mossberg oskadad >>
Samt fs....(vet inte vem)...ådrog sig ”mindre skador”
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 6969
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:18
Ort: Gävle


Återgå till B 4, Hawker Hart

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst