727 B 4A

I tjänst 1934-1947
Antal i Flygvapnet: 45 st
Typbeteckningar: B 4, B 4A och B 4B

Moderator: Sven-Erik Jönsson

727 B 4A

Inläggav Leif Fredin » 25 jul 2014, 15:26

727
B 4A
Typ: Hawker Hart
Tillverkare: A.B. Götaverken, Göteborg.
Tillverkningsnummer 3

Godkänt 1937-10-26
Levererat till F 4 1938-01-17 med motor My VII nr 122
Märkning 4-77
I tjänst 1938-01-18. Motor typ My VII nr 122.
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18

Haveri 1938-01-25. Stjärten släppts vid försök att koppla in fjäderstöttorna till skidorna. Propellern spräckt.

Förråd 1938-01-26
I tjänst 1938-02-25.
Fpl sprutat och märkt enligt ritning ZD-4069 1938-04
Märkning 4-27

Bild
September 1938. Fpl märkt som "fljch" enligt CF 4 förslag som tillägg till fo nr 73/38

Verkstad 1940-05-23. Liten översyn. Motor typ My VII nr 138 inmonterad.
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Formation 1940-07-11

Haveri 1940-09-26, märkning 4-14
Motor: My VII nr 138
Ff vpl Åke Andersson oskadad
Orsak till haveri: Motorplåt lossnat under flygning varvid kula från fast ksp gått genom ingasröret.
Skador flygplan: Kspplåten skadad.
Skador motor: Ingasröret skadat. Motorn måste urmonteras och delvis isärtagas för undersökning.
Beräknad reparationskostnad: Fpl 20:- kr, motor 1.700:- kr. Summa 1.720:- kr

Ur protokoll:

Flottiljchefens yttrande och beslut:
Skadan har förorsakats av att ett lås till motorplåten släppt, varigenom plåten träffats av en kula. Kulan har härvid fått en avvikning och träffat ingasröret. Orsaken till att låset släppt har icke kunnat fastställas, enär detsamma bortskjutits. Sannolikt hava låstapparna blivit slitna, varigenom låset genom vibrationerna vid skjutning gått upp.
Ingen anses hava brustit i den aktsamhet, som skäligen bort iakttagas.
Kronan vidkännes kostnaden.

Östersund den 10/10 1940
E. Tornberg
Flottiljchef
/K.-E. Nordbäck

Motor åter inmonterad 1940-10-25
Överlämnat till F 6 1940-10-26
Förråd 1940-10-26
Formation 1940-11
Märkning 6-19 (1941-03)
Överlämnat till F 9 1941-05-29

Haveri 1941-07-16. Märkning 9-19
Motor: My VII nr 138
Ff fanjunkare Wetterholm oskadad
Orsak till haveri: Fpl på nosen.
Skador motor: Propellern havererad. Växeln skadad, undersökes.

Verkstad 1941-07-16 för reparation av propellerväxel
Formation 1941-09-29
Märkning 9-19 (1941-10-08)
Märkning 9-76 (1941-10-27)
Förråd 1941-11
Formation 1942-01-10

Haveri 1942-03-31 vid Säve i samband med start. Starten skedde på skidor. Fpl hade lättat och då efter kort planflykt stigning påbörjades girade fpl från 10 m höjd åt höger, så att höger vinge gick i marken och fpl havererade. Märkning
9-76
Motor: My VII nr 138
Besättningen ff fänrik N von Heidenstam oskadad, mek erhållit hjärnskakning och skärsår i ansiktet.
Orsak till haveri: Vikning i starten.

Verkstad 1944-04-11 för haverireparation. Beräknas klar 1944-05-20

Haveri 1944-05-11. Märkning 9-76
Motor: My VII nr 104
Orsak till haveri: Fpl J 11 (2550) har vid landning satt sig för långt och kolliderat med parkerat fpl B 4A (727)
Skador flygplan: Främre vingbalken å höger övervinge bräckt och slotsen deformerade.
Beräknad reparationskostnad 3.000:- kr

Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Kasserat 1945-08-18. Gångtid 940 tim. Antal flygningar 910 st. Motor typ My VII nr 104, gångtid 1110 tim. Fpl uppnått full gångtid. Ålder
Åtgärder efter kassation: Överlämnas till F 1 för att användas för instruktionsändamål.
Senast redigerad av Leif Fredin 29 dec 2014, 17:32, redigerad totalt 4 gånger.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3920
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:58

Re: 727 B 4A

Inläggav Bengt Ekbladh » 27 jul 2014, 17:16

727 B 4A
…..
Haveri 1944-05-11. Märkning 9-76 Motor: My VII nr 104

Ser att både Kontakt 79 och B5 boken ( med B4 lista) har satt totalhaveri till 420331
OCH det står ju faktiskt även så i Kra..... måste alltså blivit rep..

.......Tillägg senare...april/maj-44 finns notisen EJ Kass., fanns planer på att reparera planet?
Men upptas som kass. 1945-08-18.

Har även att Heidenstam skadades, inte som Kontakt skriver oskadad.
Kan vara sammanblandning med att meken ådrog sig hjärnskakning ?

Du får ändra i nämnda böcker till B4A 727 Thav 1944-05-11

Leif har en mening:om 727 B 4A
I tjänst 1938-02-25.
Fpl sprutat och märkt enligt ritning ZD-4069 1938-04 Märkning 4-27
September 1938. Ej officiell märkning "fljch"

Vad är inte då officiellt vid denna tidpunkt?
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 6969
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:18
Ort: Gävle


Återgå till B 4, Hawker Hart

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst