716 B 4A

I tjänst 1934-1947
Antal i Flygvapnet: 45 st
Typbeteckningar: B 4, B 4A och B 4B

Moderator: Sven-Erik Jönsson

716 B 4A

Inläggav Leif Fredin » 23 jul 2014, 14:00

716
B 4A
Typ: Hawker Hart
Tillverkare: A.B. Svenska Järnvägsverkstädernas Aeroplanavdelning, Linköping
Tillverkningsnummer 54

Godkänt 1937-05-04
Till F 1 förråd 1937-05-20 med motor typ My VII nr 115
Märkning 1-66
Märkning 4-66 enl Mi 3388:5 daterad 1936-12-10
Formation 1937-06-02
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18

Bild

Förråd 1937-10-15
Verkstad 1937-11-02. Belysningen kontrollerad. Diverse justeringar å fpl.
Förråd 1937-11-15
Överlämnat till F 4 1938-01-04
Formation 1938-01-05

Nödlandning 1938-01-12 vid F 4, Frösön. Märkning 4-66
Motor: My VII nr 115
Besättningen ff aspirant Silvén oskadad, fs löjtnant T M G Unger ringare knäskada
Orsak till nödlandning: Skidbrott i luften.
Skador flygplan: Skidor bräckta. Propellern avslagen och townendringen tillbucklad. Fena och sidoroder krossade. Skador å vingar och kropp.
Skador motor: Propelleraxeln krökt. Koniska fästplåten bucklad m.m.
Beräknad reparationskostnad 12.000:- kr

Bild

Till ASJA 1938-02-03. Stor översyn och reparation efter haveri. Motor typ My VII nr 105 inmonterad
Märkning 4-16
Formation 1938-06-08

Verkstad 1939-07-05. Liten översyn och motorbyte. Motor typ My VII nr 121 inmonterad
Formation 1939-08-28

Haveri 1940-02-26 vid F 4, Frösön. Märkning 4-16
Total gångtid: 438.35 tim
Motor: My VII nr 121
Total gångtid: 296 tim.
Besättningen ff furir Erik Persson, fs aspirant B Landing oskadad
Orsak till haveri: Kollision med gränsmarkering vid utkörning till start.
Skador flygplan: Höjdroderaxeln avbruten. Spetsen av stabilisatorn tillbucklad.
Beräknad reparationskostnad fpl 750:- kr, gränsmarkeringsljus 50:- kr. Summa 800:- kr

Ur protokoll:
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
anmälan av furir 2/F2 Persson angående kollision mellan fpl och gränsmarkering.

Furir nr 2/F2 Persson
med anmälan om haveri.

Till Chefen för 1. divisionen.

Härmed får jag vördsamt anmäla, att jag den 26/2 1940 under utkörning till start skadat fpl 716.

Östersund den 26/2 1940.
Erik Persson
Furir.

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
bristande uppmärksamhet, men få förhållandena anses försvårande genom siktförsämring på grund av uppvirvlad lössnö i framförvarande fpl propellerström.

Östersund den 27/2 1940 N. Werner
Förhörsledare
Folke Ejvinsson
Protokollförare

Flottiljchefens yttrande och beslut:
Av utredningen framgår:
Föraren och spanaren anses icke hava iakttagit den aktsamhet som skäligen bort iakttagas.
Målet hänskjutes till krigsrätt.

Östersund den 27/2 1940.
E. Tornberg
Flottiljchef
/K. E. Lindson.

Överlämnat till F 6 1940-03-19
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25

Totalhaveri 1940-07-31. Märkning 6-3
Motor: My VII nr 121
Ff aspirant. Göran B H Lindström oskadad
Orsak till haveri: Bomb i propellern vid störtbombfällning så att motorn slets loss.
Skador flygplan: Totalhaveri.
Skador motor: Totalhaveri.

Totalhaveri å bombmålet vid Rissnäset under övning i bombfällning. varvid föraren korpral Lindström räddade sig med fallskärm,

Beslut:
Haveriet synas hava orsakats av en felmanöver från förarens sida i det att urgång ur dykningen tydligen icke påbörjats omedelbart efter det bomben fällts, vilket i förening med att fpl icke varit fullt stabiliserat i sidled i fällningsögonblicket, haft till följd, att propellern träffats av bomben. Denna felmanöver är emellertid icke av sådan art, att föraren på grund därav kan lastas för haveriet.

F 6 förråd 1940-07-31
Kasserat 1940-10-22. Gångtid totalt 548 tim. Antal flygningar 1054 st, antal dykningar 809 st. Med motor typ My VII nr 121
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till B 4, Hawker Hart

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst