I denna kategori diskuterar eller kommenterar vi artiklar om flyg i tidningar och flygtidskrifter. Om Du anser att Din text skall publiceras i ett kommande nummer av Svensk Flyghistorisk Tidskrift, så skall Du sända Din text till vår tidskriftsredaktör. Sedan avgör Du själv om texten också kan läggas in här.
Moderator: Sven-Erik Jönsson
av Bengt Ekbladh » 21 okt 2019, 20:47
-
Bengt Ekbladh
-
av Lars Sundin » 26 okt 2019, 04:34
Här litet mer om denna idé. Jag skulle tro att motivet var att göra ett säkert plan som bl a kunde flyga långsamt och landa på en liten yta. En rationell idé men det kostade ju i max-prestanda.
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... nemeth.jpghttps://www.youtube.com/watch?v=fIFyBU83kMEDet fanns en strävan i USA på 30-talet att få fram "säkra" plan som inte kunde gå i spinn och som var lätta att flyga för envar. Ercoupe är ett exempel där manövreringen av rodren var förenklad så att piloten inte heller kunde göra "dumheter". En "invalidstol" sa man förr i tiden när man var mer rak på sak.
https://www.smithsonianmag.com/travel/e ... 180956769/Se även min bloggning, ca mitt i:
https://larsan13.wordpress.com/2012/12/ ... lyggladje/Ercoupe-konstruktören (Fred Weick) stod sedan bakom Piper Cherokee (PA-28). Ansågs/anses väl oförarglig. Efter att jag hjälpt en hembygdsföreningsverksam bekant med en flygolycka han mindes blev jag beklämd av två tragiska olyckor. Man ville väl "stajla" för föräldrar och bekanta och med 4 personer ombord och 140 hkr i nosen gick det snett och det var den andra jag fann som min bekant mindes.
-

Lars Sundin
-
- Inlägg: 2882
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Återgå till Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster