Så förbereder man ett flottiljfält.

I denna kategori diskuterar eller kommenterar vi artiklar om flyg i tidningar och flygtidskrifter. Om Du anser att Din text skall publiceras i ett kommande nummer av Svensk Flyghistorisk Tidskrift, så skall Du sända Din text till vår tidskriftsredaktör. Sedan avgör Du själv om texten också kan läggas in här.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Så förbereder man ett flottiljfält.

Inläggav Bengt Ekbladh » 06 sep 2019, 19:22

Så förbereder man ett flottiljfält.


Minnen ­från ­F11 ­1938 ­– ­1949 Första ansatsning till en "stakning" av F11 var 1938.

Det innebar att skog måste fällas. Marken skulle beredas vilket innebar bort med stubbar och stenar samt utjämning
av marken så att flygplanen kunde starta och landa. Parallellt pågick byggandet av spaningsflottiljen.
Det skapades 1000-tals arbetstillfällen för att bygga upp flygfältet och där tillhörande flottilj.
Mycket folk kom från Norrland. De gick under benämningen flygfältsrallare.
Maten tillagades av kokerskor till att börja med under en stor gran med lite presseningar som skydd.
Det var ont om bostäder så att vissa bodde i en jordkula. På grund av krigsrisk och att det var så bråttom byggdes
den första banan av lera med viss inblandning. Där gick arbetarna med hackor sk "korpar" och hackade sönder lerkockor
under vinterhalvåret för att jämna till jorden. Senare blev det asfalterade banor.
Man använde häst och vagn med järnhjul för att köra det som man ville ha bort.
Caterpillerna strängade upp stubbar och sten. När stubbarna torkat "rystades" stubbarna fri från lera.
Men man sprängde även bort stubbar. Därefter transporterades vissa stubbar till Sunlight, där de höggs upp till
ved och användes som bränsle. Stubbar kördes med häst även till bl.a. till Enstaberga och transporterades därefter
vidare med järnväg till Norrköping för uppvärmning av diverse industrier. Cartepillerna kördes i tvåskift med gengasdrift.
När man fällde skogen användes bågsåg, svans (=stocksåg) och yxa.
Först 1947 började man använda tvåmansmotorsåg vilket enligt dåtida begrepp var ett stort framsteg i skogsbruket.
Den användes under kalhuggning för inflyget vid Fjällskär där jag och min bror släpade ut timret med häst.
Den ytan var ca 30 tunnland. Mauritz Björkström körde en traktor av märket Oliver. Det var unikt med en hjultraktor.
Hans arbete var att harva och välta fälten. Min bror Karl-Gustav och jag körde vintertid häst och "släpa" meterved
till lilla värmecentralen på F11 där de eldade den råa veden.
Reparation av fältet: Stenar "tjälade upp" och måste bort. Hålen fylldes med matjord och packades till.
Ledare för det arbetet var Nyköpings sista stenarbetare Gidion.
Sista arbetet jag var med om på F11 var att köra sten för krossning till gjutna startbanor. Lars-Erik Kjellström
...
kolla...(sid 3)
http://www.f11museum.se/bilder/old_info/info1_11.pdf

Läs även om 15 oktober 1941 , Kungliga Södermanlands flygflottiljs officiella invigding.
http://www.f11museum.se/bilder/old_info/info4_11.pdf

...
Tyvärr råkade jag "besöka" fd F11 efter slutet...bedrövligt...
Det var bara att åka in, inga stängda grindar.
Lokalerna var vandaliserade, glas splitter, nerklottring osv..
Ungarna hade haft en jädrans fest!..
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 6956
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:18
Ort: Gävle

Återgå till Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron