Gripens "födslovåndor".

I denna kategori diskuterar eller kommenterar vi artiklar om flyg i tidningar och flygtidskrifter. Om Du anser att Din text skall publiceras i ett kommande nummer av Svensk Flyghistorisk Tidskrift, så skall Du sända Din text till vår tidskriftsredaktör. Sedan avgör Du själv om texten också kan läggas in här.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Gripens "födslovåndor".

Inläggav Bengt Ekbladh » 13 aug 2019, 17:05

Gripens "födslovåndor".

Läs detta långa inlägg från 1993 och frammåt.
SOU 1993:119 JAS 39 Gripen
...
https://lagen.nu/sou/1993:119#sid146-img

kolla även
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... et_GJ03199
Fram till och med april 1996 har 18 serieflygplan levererats.
Dessa flygplan används för såväl markomskolning av teknisk personal som för in-
ledande flygutbildning av flygvapnets blivande flyg-instruktörer på JAS 39. De
30 flygplanen i delserie 1 beräknas vara levererade omkring årsskiftet 1996/97.

Lite till::
Den 30 juni 1982 undertecknades avtalet mellan staten och IG JAS.
Det innehöll beställning av utveckling av ett grundflygplan,
fem provflygplan och en första del- serie om 30 flygplan till ett fast pris samt option på en
delserie två om 110 flygplan till ett takpris.
...
I slutskedet stod valet mellan en förbättrad version av en motor från General Electric, F404,
och en något större och kraftigare motor från Pratt & Whitney, PW 1120. Utvärderingen visade att F404 (RM12)
uppfyllde de taktiska kraven till den lägsta kostnaden. JAS 39 med PW 1120 hade bättre prestanda än vad
som krävdes i mål- sättningen, men kostnaden blev något högre. RM12 bedöm- des som det mest kostnadseffektiva
alternativet i för— hållande till kraven.
Valet mellan de olika motorerna synes ha varit svårt.
....
Fem provflygplan hade t.o.m. den 30 juni 1993 genomfört 1 152 provpass på 1 000 flygtimmar.
....JAS 39 avses under 1990-talet tillverkas med en takt av 20 flygplan om året. Beställda 140 flygplan är då levererade före år 2002.
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 6960
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:18
Ort: Gävle

Återgå till Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst