138, B 3A/B

I tjänst 1936-1958
Antal i Flygvapnet: 56 st
Fanns i 4 versioner; B 3, B 3A, B 3B, B 3C2 och B 3D

Moderator: Sven-Erik Jönsson

138, B 3A/B

Inläggav Lars Larsson » 30 sep 2018, 18:17

138
B 3A/B
Typ: Junkers Ju 86K-4
Tillverkad av Junkers Flugzeug- und Motorenwerke AG, Dessau
c/n: 086 0351
Tillverkningsår: 1938

1938-02-14 Levererad till F1, kod F1-8, F1-49
1938-02-14 Godkänd
1939-04 Motorbyte och ombeteckning till B 3B.
1940-05-24 Till F3 (Lån)
1941-06-20 Åter till F1.
1941-10-16 Till F11 (Lån)
1941-02 Åter till F1.
1942-08 Till F11 (Lån)
1942-09 Åter till F1.
1942-09-30 Försvunnet över Östersjön i trakten av Trutbådans fyr.
Ff furir Per G.A. Skough, fsk vicekorpral Karl A. Lundgren, fsk vicekorpral Rolf E.F. Eriksson, fsk värnpliktig Karl V. Karlsson och mek volontär Per-Olof Nygren saknas.
1942-11-28 Kasserad,flygplanet försvunnet.

Gångtid: 622,25
Lars Larsson
 
Inlägg: 3169
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:50

Re: 138, B 3A/B

Inläggav Bengt Ekbladh » 18 sep 2019, 17:48

138, B 3A/B

OM olyckan 1942-09-30, Försvunnet över Östersjön i trakten av Trutbådans fyr.
5 man omkom.
Planet sägs varit märkt F11-49..(.Utlånat från F1-49)
In Memoriam säger::" Dimma störtade i havet efter avslutad skjutövning
Plats sägs:: Östersjön, N.Häradskär
...
det kan sägas att motorerna var nr. 408. o 428
...
Tyvärr omkom 5 man....Den notering jag har är "dåligt väder"
….söker alltså merinfo..(haverirapporten. bärgades planet och de omkomna?
1942-11-28 Kasserad!
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 6969
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:18
Ort: Gävle

Re: 138, B 3A/B

Inläggav Stig Jarlevik » 20 okt 2019, 15:39

Några funderingar

Lars gör samma"fel" (avskrivning?) som vi ser i B 3 boken. Maskinen kan knappast ha lånats ut 16.10.1941 och återlämnats i februari samma år.
Svårt att veta hur "tyrkfelsnisse" har varit framme, men just den här maskinen var utlånad korta perioder till F 11, så förmodligen var det i december kärran kom tillbaks till F 1. Alternativet är ju annars februari 1942.

Jag har egentligen ingen aning om hur Flygvapnet tänkte/gjorde vid den här typen av lån. Eftersom man måste ha varit medveten om åtminstone ungefärlig utlåningstid, så känns det väldigt tveksamt att man skulle märkt om 138 till F11-49. Alla dessa utlåningar måste ju ha berott på att F 11 (och även F 3) behövde fler plan för att kunna täcka upp i Östersjön. Tyska fartyg måste ju ha gått som spårvagnar fram och tillbaka och det var säkert inte fel att samtidigt hålla kollen på våra egna fartyg så gott det gick. Personligen skulle jag inte ödslat tid med någon ommärkning, men så är jag ju inte heller speciellt byråkratisk av mig.... :D

Dessutom, med tanke på haveriplatsen, tror jag inte flygplanet gick tillbaks till F 1, utan det var nog kvar hos F 11 när haveriet inträffade.

Hälsningar
Stig i Göteborg
Stig Jarlevik
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 29 apr 2009, 19:58

Re: 138, B 3A/B

Inläggav Bengt Ekbladh » 20 okt 2019, 16:35

138, B 3A/B

Håller helt med Stig...vid "utlåningar" mellan flottiljer märktes planen oftast Inte om...
speciellt vid dessa tider då det var mycket allvarligt och planen behövdes på olika ställen.NU/Omedelbart.
Inte tar man fram färgpyttsen när Fi snokar.
….
En liten likhet i närtid....Kolla de Viggar som genom flottiljnedläggningar hamnade "lite var som helst".=
Man flög med annan flottilj beteckning på senare ombaserad fält

Just i dessa fall säger jag "brydde man sig inte"..? (kan kanske förvillat Fi ?)
Enligt mig...just i dåtid "lån" … var just lån ...lån...(kommer förhoppningsvis åter till flottiljen?)
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 6969
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:18
Ort: Gävle

Re: 138, B 3A/B

Inläggav Lennart A » 21 okt 2019, 09:58

Tyrkflesnisse är en jobbig typ.
Utlånade flygplan märktes inte om, annat än i undantagsfall.
B 3 nr 138 var alltså märkt F 1-8 (m/37) och F 1-48 (inte 49, m/40) vid F 3 från 22 eller 24.5.40 till 20.6.41, sen vid F 11 16.10.41 till 24.2.42. Ny utlåning till F 11 4.8.42, nu som 1-49, till haveriet 30.9.42. Återlämning till F 1 efter haveriet var förstås bara pappersmässig.

Lennart A
Användarvisningsbild
Lennart A
 
Inlägg: 408
Blev medlem: 24 feb 2008, 23:14


Återgå till B3, Junkers Ju 86K

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster