118, B 3C/D

I tjänst 1936-1958
Antal i Flygvapnet: 56 st
Fanns i 4 versioner; B 3, B 3A, B 3B, B 3C2 och B 3D

Moderator: Sven-Erik Jönsson

118, B 3C/D

Inläggav Lars Larsson » 30 sep 2018, 19:02

118
B 3C/D
Typ: Junkers Ju 86K-13
Tillverkad av SAAB, Trollhättan
c/n: 1
Tillverkningsår: 1939

1939-11-17 Levererad till Fc (Lån från F1)
1939-11-10 Godkänd
1940-01-03 Åter till F1, kod F7-1, F1-16, F1-17
1942-09 Motorbyte och ombeteckning till B 3D.
1945-05-08 Överförd till F17, kod F17-gul A, F17-01
1949-01-01 Ombyggd till transportflygplan på CVV.
1951-06-21 Haveri vid Herrljunga.
Motorskärning.Besättningen oskadd.
1951-11-02 Kasserad, höga reparationskostnader.

Gångtid: 1451
Lars Larsson
 
Inlägg: 3376
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 118, B 3C/D

Inläggav Bengt Ekbladh » 12 sep 2019, 19:08

118, B 3C/D
Kolla:
viewtopic.php?f=1&t=20176
Bengt Ekbladh
 

Re: 118, B 3C/D

Inläggav Bengt Ekbladh » 05 okt 2019, 21:32

118, B 3C/D
...
1951-06-21 Haveri vid Herrljunga....
I B 3 boken //L. Andersson sid 95 finns 4 bilder
när 118..F17-01 havererade på en mosse nära Herrljunga
bla. bärgningsarbetet...tex. syns den öppnade nödutgången
i kroppssidan ovanför vingen.
...
1951-11-02 Kasserad, reservdelsbrist anges
Bengt Ekbladh
 

Re: 118, B 3C/D

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 23 aug 2021, 16:52

Ett foto som Tomas Lindblom lagt in i den allmänna delen; https://forum.flyghistoria.org/viewtopi ... =1&t=21336
Haveriet i mossen i närheten av Herrljunga den 1951-06-21.
Lennart Anderssons bok B 3, Junkers Ju 86 i Sverige står att haveriet inträffade den 1950-06-21. Vilken uppgift är den korrekta?

002- NÖDLANDNING B 3 nr 118.jpg
Nödlandning på Ramlamossen vid Mjäldrunga öster om Herrljunga den 1951-06-21. Foto via Tomas Lindblom.
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9841
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad


Återgå till B3, Junkers Ju 86K

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst