Sida 1 av 1

25019, Sk 25

InläggPostat: 02 okt 2013, 19:51
av Lars Larsson
25019
Sk 25
Typ: Bücker Bü181B-1 Bestmann
Tillverkad av Hägglund & Söner, Örnsköldsvik
c/n: 19
Tillverkningsår: 1944

1944 Till F5 Kod F5-219
1944-10-12 Godkänd
? Till F8 kod F8-219
1949-10-11 Haveri vid Frössviks gård,Bogesundslandet.Gick ej ur spinn.Ff fänrik C.O.C.Barre och pass meteorolog Curry Melin hoppade.
1949-11-08 Kasserad, totalhaveri.

Gångtid: 887 timmar

Re: 25019, Sk 25

InläggPostat: 03 okt 2013, 20:25
av Bengt Ekbladh
25019 överlämnas från F5 till F8 (tillsammans med 5 andra Sk 25:or) ..1949-05-06.

Ggt då var 824 tim. och motor 5044 medföljde.

Hopp i nöd och lust:: säger om haveriet.. ff förarfel... samt att koden var F8-219

Re: 25019, Sk 25

InläggPostat: 03 okt 2013, 20:35
av Lars Larsson
Stämmer, felskrivning av mig. Ändrar orginalinlägget.

/Lars L

Re: 25019, Sk 25

InläggPostat: 06 okt 2013, 20:55
av Bengt Ekbladh
25019 hade motor nr. 5097 1944-11-20 vid ett tillbud då

Re: 25019, Sk 25

InläggPostat: 21 jun 2016, 18:56
av Bengt Ekbladh
Planet var Sk 25 25019 , F8-219.
Orsak sägs varit förarfel av AFT föraren C.O.C.Barre

Nils Curry Melin, född 11 april 1923 i Stockholm, död 11 augusti 2005 i Norrköping, Östergötlands län, var en svensk meteorolog.
Melin var känd från TV som väderpresentatör. Han blev ett bekant ansikte för tittarna under 60- och 70-talen.

Re: 25019, Sk 25

InläggPostat: 21 jun 2016, 21:07
av Lars Sundin
"Känd från TV som väderpresentatör" skriver Bengt E. Här ett extranummer:

https://www.youtube.com/watch?v=MePTadhPvR4&NR=1

Mer att läsa om Curry Melin finns på min blogg; han började ju som många andra flygintresserade förr i tiden som modellflygare:

https://larsan13.wordpress.com/2010/08/ ... tt-museum/

Re: 25019, Sk 25

InläggPostat: 26 feb 2019, 22:37
av Bengt Ekbladh
25019, Sk 25

1949-10-11 Haveri vid Frössviks gård,Bogesundslandet.Gick ej ur spinn.Ff fänrik C.O.C.Barre och pass meteorolog Curry Melin hoppade
Det var övning i avancerad flygning. På 1.300 m höjd har ff lagt fpl i spin som trots ansatta manövrer ej kunnat hävas. Från 600 m höjd företog besättningen fallskärmsuthopp. Fpl slog ner vid Frössviks Gård på Bogesundslandet och totalhavererade. Passageraren skadade vid nedslaget höger fot. Fpl tillhörde vid tillfället F 8.

In Memoriam säger:: förarfel..