av Stig Jarlevik » 04 aug 2020, 18:21
Vad jag kan se så är dessa uppgifter nu borttagna av Geoff
Kan inte hitta några uppgifter som relaterar till dessa SNJ-2 överhuvudtaget.
Om han av någon orsak har flyttat runt dem (ej i c/n ordning) så kan jag inte hitta dem.
Vad gäller den batch med AT-6 som levererades till Peru i Maj 1954 så hade alla en exportlicens, exempelvis E-21037 för Bu 2564,
Denna exportlicens säger klart och tydligt att denna SNJ-2 exporterades till Peru och erhöll serienummer 559 (jag har den på min dator)
Tyvärr säger inte exportlicensen någonting om vare sig North Americans tillverkningsnummer eller om någon civilregistrering var utfärdad vid exporttillfället!
Problemet med en sådan ofantlig produktion som NA-16 (charge-number, och vidare uppåt) familjen blir givetvis om alla dessa individer verkligen erhöll USAAF/US Navy serienummer i konstruktionsnummerföljd. Personligen tror jag inte att någon kan garantera detta.
Men om vi drar allt till sin spets så står det ju helt klart att den svenska 16275 (eller 16276 för den delen) inte var ex US Navy 2584. Antar vi dessutom att North American klarade av att verkligen fixa US Navy serienummer i exakt tillverkningsföljd så kan våra maskiner inte heller ha varit c/n 79-3999.
Kopplingen mellan NC58247 och Bu 2584 är gjord av Dan Hagedorn (har inte själv sett US CAA datakort) men den känns ganska vederhäftig även om Dan ibland kan göra en del "kullerbyttor".
AT-6 entusiasten Benno Goethals har dessutom kontrolläst hans manus. Köper vi således även detta, så är all info om 16275/16276 hittills helt felaktig och dess ursprung är således okänt.
Det skulle vara intressant att veta vad svenska källor säger utan senare tillägg....
Till sist, North American hade sitt "charge-nummer" som prefix till sitt tillverkningsnummer. Då dessa SNJ-2 hade nummer 79 kan inte nummer 73 vara rätt (73-3999) "Charge-nummer" 73 (NA-73) tillhörde ju den något mer berömda Mustangen...
Hälsningar
Stig i Göteborg