Sida 1 av 1

16269, Sk 16B

InläggPostat: 21 sep 2013, 13:47
av Lars Larsson
16269
Sk 16B
Typ: North American AT-6A Texan
c/n: 77-4524
Tillverkningsår:

Ex: 41-495 (USAAF), NC60864

1953-03-20 Till F15 Kod F15-269
1953-03-23 Godkänd
1957-12-12 Kasserad.Såld till A E Ulmann & Associates Ltd,New York, USA.

1957 Såld till Svensk Flygtjänst AB
1958-10-07 Registrerad SE-CHP
Se vidare historik här:
https://forum.flyghistoria.org/viewtopi ... =11&t=4604


Edit: Rättat c/n och registreringar före Fv-tiden

Re: 16269, Sk 16B

InläggPostat: 24 dec 2014, 21:39
av Johnny Comstedt
Författaren avlägsnade inlägget 21.10.11

Re: 16269, Sk 16B

InläggPostat: 18 mar 2015, 08:35
av Johnny Comstedt
C/n bör vara 77-4524.
Ex: USAAF 41-495
1946 Registrerad NC60864

1953-03-20 Till F15 Kod F15-269
1953-03-23 Godkänd
1957-12-12 Kasserad.Såld till A E Ulmann & Associates Ltd,New York, USA.

1957 Såld till Svensk Flygtjänst AB
1958-10-07 Registrerad SE-CHP
1968-03-01 Olle H.Åhnstrand
1971-05-11 Björn Löwgren, Skå-Edeby
2020 Registrerad PH-TXN

Re: 16269, Sk 16B

InläggPostat: 10 okt 2021, 17:50
av Johnny Comstedt
Jag har nyligen fått en bild av skyltarna från North American och USAAC.
Dessa visar c/n 77-4524 och s/n 41-16443.
Men - skylten från North American visar kontraktnummer 12969 medan USAAC-skylten visar kontraktnummer 15977.
och skylten från North American visar byggdatum 1941-05-08 medan USAAC-skylten visar godkäntdatum 1942-01-2.

Jag har ett foto av skyltarna från 77-4698 / 41-629 och de visar samma kontraktnummer och datum på båda skyltarna.
Skyltarna i 16269 kommer alltså från två olika plan.
Det mest troliga är tillverkningsnummer 77-4524 och USAAC nummer 41-495.