16137, Sk 16A

257 st i Flygvapnet
Sk 16 A: 16001-16145
Sk 16B och Sk 16C: 16201-16312

Moderator: Sven-Erik Jönsson

16137, Sk 16A

Inläggav Lars Larsson » 21 sep 2013, 00:02

16137
Sk 16A
Typ: North American Harvard Mk IIB
Tillverkad av Noorduyn Aviation, Montreal, Kanada
c/n: 14-10
Tillverkningsår:

Ex: 42-473(USAAF),FE276(RAF)

1948-10-09 Till F16 Kod F16-
1948-11-04 Godkänd
1948-11-26 Till F5 kod F5-137
1955-11-09 Till F8 kod F8-137
? kod F8-69
1967-10-18 Till F18 kod F18-83
1970-03-10 Kasserad.
Använd vid haveriutredarkurs på F18, släppt från Hkp 4.
Runt 1980 Skrotad.
Lars Larsson
 
Inlägg: 3377
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 16137, Sk 16A

Inläggav Leif Fredin » 02 jan 2016, 19:55

16137
Sk 16A
Typ: Noordyun (North American) AT-16-ND
Tillverkare: Noorduyn Aviation Ltd, Montreal, Quebec, Kanada
Tillverkningsnummer: 14-10

(Ex U.S.A.A.F. AT-16 42-473)

Ex RAF Harvard IIB FE276

Till CVA. Gångtid 2983.15 tim. Motor typ Wp nr 42-1157. Gångtid 176 tim.
Färdigställande och liten översyn påbörjad 1948-07. Motor typ Wp nr 19278 inmonterad
Klar 1947-10-09
Levererat till F 16 1948-10-11. Motor typ Wp nr 19278
Godkänt 1948-11-04
Överlämnat till F 5 1948-11-26

Haveri 1949-09-29
Gångtid efter LF 199,6 tim
Motor typ nr Wp nr 19270
Gångtid efter SM 199,6 tim
Ff furir 52-8-47 Anders Gustav Sixten Törnblad oskadad
Kort beskrivning av skadan. Sidorodrets nedre sprygel skadad och dess yttre del knäckt.
Kort redogörelse för haveriet:
Vid inkörning efter flygning till hangar III kolliderade fpl med en jordvall i närheten av den plats, där fpl skulle parkeras. Härvid skadades nedre sprygel och yttre delen knäcktes.
Beräknad kostnad: c:a 200:- kr

Utlåtande: Den primära orsaken till haveriet har varit den stora trängseln på F 5 flygstation p g a den intensiva flygfrekvensen.
Protokoll utöver denna rapport upprättas icke.

Till CVV för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1950-08-12
Klar 1950-10-28
Till CVV för 600 tim tillsyn.
Påbörjad 1953-06-10
Klar 1953-09-16
Överlämnat till F 8 1955-11-09
Märkning 8-137
Till CVM 1957-08-19 för översyn.
Påbörjad 1957-09-07
Klar 1957-10-31
Till CVV för H-tillsyn, motorbyte.
Påbörjad 1961-05-25
Klar 1961-08-31
Märkning 8-69 enligt fo A nr 11/1964 daterad 1964-05-11 gällande från och med 1964-06-01
Till CVV för H-tillsyn, motorbyte.
Påbörjad 1966-01-07
Klar 1966-03-02
Överlämnat till F 18 1967-10-18
Märkning 18-83
Kasserat 1970-03-10 med motor typ Wp nr 13947 Kassationsorsak: Full gångtid till H-tillsyn respektive översyn. Flygplanet ställs i komplett skick med motor och propeller till F 18 förfogande som utbildningsobjekt vid haveriutredar- och flygsäkerhetskurser. Ref F:UHD tnr 231335 febr 1970.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58


Återgå till Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst