16136, Sk 16A

257 st i Flygvapnet
Sk 16 A: 16001-16145
Sk 16B och Sk 16C: 16201-16312

Moderator: Sven-Erik Jönsson

16136, Sk 16A

Inläggav Lars Larsson » 20 sep 2013, 23:59

16136
Sk 16A
Typ: North American Harvard Mk IIB
Tillverkad av Noorduyn Aviation, Montreal, Kanada
c/n: 14-475
Tillverkningsår:

Ex: 42-938(USAAF),FE741(RAF)

1948-09-17 Till F3 Kod F3-99
1948-09-20 Godkänd
? kod F3-136
1956-12-20 Till F15 kod F15-136
? kod F15-75
1969-08-20 Haveri vid Segelvik,Söderhamn.Spinn vid landning.Ff fältflygare Lars-Göran Egrell och fnav Ulf Lennberg omkom.
1969-09-30 Kasserad, totalhaveri.
Lars Larsson
 
Inlägg: 3376
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 16136, Sk 16A

Inläggav Leif Fredin » 02 jan 2016, 19:53

16136
Sk 16A
Typ: Noordyun (North American) AT-16-ND
Tillverkare: Noorduyn Aviation Ltd, Montreal, Quebec, Kanada
Tillverkningsnummer: 14-475

Ex U.S.A.A.F. AT-16 42-938

Ex RAF Harvard IIB FE741

Till CVA. Gångtid 1449.50 tim. Motor typ Wp nr 22123. Gångtid 866 tim.
Färdigställande och liten översyn påbörjad 1948-07. Motor typ Wp nr 13092 inmonterad
Klar 1948-09-17
Godkänt 1948-09-20
Levererat till F 3 1948-09-24. Motor typ Wp nr 13092
Till CVV för inmontering av raket- och bombinstallation jämlikt FF skrivelse den 29 april 1949 nr MV 756:235.
Påbörjad 1949-12-12.
Inmontering klar 1949-12-15.
Klar för leverans 1949-12-21.
Till F 3 1949-12-23.

Haveri 1950-05-05. Märkning 3-99
Gångtid totalt 1659 tim. Efter LF 209 tim.
Skadans omfattning, art och orsak
P g a att vänster landställsben ej var i ingrepp fälldes benet in vid fpl landning.
Följande skador uppstodo:
Kolvstång vänster manövercylinder 66-58026 krökt.
Vänster yttervingklaff 55-18001 deformerad.
Mindre skador å vänster vingspets 55-14001.
Mindre veck å vänster yttervinges över- och undersida vid inre urtag för skevroder.
Vänster yttervinges ändsprygel 54-14226-2 deformerad.
Yttre lagerarm 55-14065 för vänster skevroder deformerad.
Vid företagen besiktning konstaterades, dels kraftiga cirkulära repor i loppet å manövercylinderns ytterända, vilket gör det troligt, att kolvpackningen kärvat fast och förorsakat, att benet ej gått ut helt. Dels konstatera-des gummiflagor härrörande från kolvens gummipackning. Gummiflagorna ha sannolikt skurits loss vid monteringen av kolven av de skarpa kanterna på ingångshålet för oljan. Flagorna bedömes emellertid icke hava förorsakat manövercylinderns bristande funktion.
Rapportörens förslag till åtgärd
Fpl repareras.
De skarpa kanterna å ingångshålet för oljan i manövercylindern böra gradad före montering av kolven.
För att bättre kunna se läget på landningsställsbenets låskolv föreslås införande av vit plåtskärm på benets överända, mot vilken låskolven avtecknar sig. Detaljförslag härpå insändes senare.
Om landstället icke fungerar och detta icke beror på läckage (sänkt hydraultryck) bör det manövreras i mot-satt riktning för att häva ev kärvning, varefter förnyad avsedd manövrering sker.

F 3 flottiljverkstad för reparation.
Påbörjad 1950-05-30
Klar 1950-06-22

Haveri 1950-09-14
Gångtid efter LF 245 tim.
Skadans omfattning, art och orsak
Under utkörning till start kolliderade fpl vänstra yttervinge med ett bensinfat. Härvid trycktes skalpåten och vingklaffen upp på en sammanlagd yta av c:a 400 x 500 mm och bakbalken skadades. Skadan var belägen c:a 1 m utanför vingskarven.
Rapportörens åtgärd
Fpl repareras vid CVV.

Till CVV för liten översyn.
Påbörjad 1952-02-08
Klar 1952-06-25
Märkning 3-136
Överlämnat till F 21 1956-07-28 som lån
Återlämnat F 3 1956-09-07
Överlämnat till F 15 1957-01-14 jämlikt FF skr UH M58-16:21 daterad 1956-12-20
Till CVV för 600 tim tillsyn.
Påbörjad 1958-10-25
Klar 1958-11-28
Till CVV för H-tillsyn.
Påbörjad 1964-02-24
Klar 1964-04-10
Märkning 15-75 enligt fo A nr 11/1964 daterad 1964-05-11 gällande från och med 1964-06-01

Totalhaveri 1969-08-20 vid Segelvik, Kallskär, 4,5 km nordost Sandarne (utanför Söderhamn).
Besättningen, ff 1 fältflygare Lars-Göran Egrell (FFSU), säkkont vpl 1 fman 42-Ulf F Lennberg omkom.

Kasserat 1969-09-30 med motor typ Wp nr 23991. Flygplanet totalhavererat
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58


Återgå till Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst