av Leif Fredin » 02 jan 2016, 19:47
16133
Sk 16A
Typ: Noordyun (North American) AT-16-ND
Tillverkare: Noorduyn Aviation Ltd, Montreal, Quebec, Kanada
Tillverkningsnummer: 14-323
Ex U.S.A.A.F. AT-16 42-786
Ex RAF Harvard IIB FE589
Till CVA. Gångtid 1483.15 tim. Motor typ Wp nr 13041. Gångtid 525 tim.
Färdigställande och liten översyn påbörjad 1948-08. Motor typ Wp nr 24014 inmonterad
Klar 1948-09-17
Godkänt 1948-09-20
Levererat till F 3 1948-09-17. Motor typ Wp nr 24014
Märkning 3-92
Till CVV för inmontering av raket- och bombinstallation jämlikt FF skrivelse den 29 april 1949 nr MV 756:235.
Påbörjad 1949-12-13.
Inmontering klar 1949-12-17.
Klar för leverans 1949-12-21.
Till F 3 1949-12-22.
Till CVV för liten översyn, motorbyte
Påbörjad 1951-11-27
Klar 1952-04-18
Haveri 1954-12-23 vid F 3.
Ff flygdirektör 2.gr G. von Köhler.
Efter att ha fällt ut landstället före landning skulle ff under planén fälla ut vingklaffarna. Han tog härvid fel reglage och tog i stället åter in landstället. Ff buklandade innan TL hann ingripa.
F 3 flottiljverkstad för reparation.
Påbörjad 1954-12-24
Klar 1955-03
Till CVV för 600 tim tillsyn.
Påbörjad 1955-12-12
Klar 1956-01-16
Överlämnat till F 13 1958-05-19 som lån
Återlämnat till F 3 1958-07-01
Till CVV för översyn.
Påbörjad 1959-08-19
Klar 1959-09-18
Haveri 1960-05-12. Fpl körde ned i grop efter landning. Märkning 3-133
Totalhaveri 1961-11-13 vid Hargsjön, 8 km sydost Mjölby, Östergötlands län. Märkning 3-133
Motor typ Wp nr 26890
Besättningen ff fältflygare 1. gr Bengt Gunnar Thundahl (FFSU), pass vpl fte Nils Olov Hallberg omkom
Under ett pass – med start kl 1511 – avseende pejlandningsövning och navigeringsflygning enligt ff bestäm-mande kom fpl ned på låg höjd över Hargsjön varvid fpl högra vinge träffade vattenytan. Fpl totalhavererade och de ombordvarande omkommo. Haveriet torde ha inträffat omkring kl 1545.
Kasserat 1962-01-