16087, Sk 16A

257 st i Flygvapnet
Sk 16 A: 16001-16145
Sk 16B och Sk 16C: 16201-16312

Moderator: Sven-Erik Jönsson

16087, Sk 16A

Inläggav Lars Larsson » 17 sep 2013, 21:25

16087
Sk 16A
Typ: North American Harvard Mk IIB
Tillverkad av Noorduyn Aviation, Montreal, Kanada
c/n: 14-46
Tillverkningsår:

Ex: 42-509(USAAF),FE312(RAF)

1947-10-10 Till F16 Kod F16-87
1947-10-27 Godkänd
1955-09-27 Haveri på marken på F16,kollision med annat fpl.
1955-11-08 Kasserad, totalhaveri.
Lars Larsson
 
Inlägg: 3378
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 16087, Sk 16A

Inläggav Leif Fredin » 20 jul 2015, 11:41

16087
Sk 16A
Typ; Noordyun (North American) AT-16-ND
Tillverkare: Noorduyn Aviation Ltd, Montreal, Quebec, Kanada
Tillverkningsnummer: 14-46

(Ex U.S.A.A.F. AT-16 42-509)

Ex RAF Harvard IIB FE312

Till CVA 1947-01-10. Gångtid 734 tim. Motor typ Wp nr 14468. Gångtid 734 tim.
Färdigställande och liten översyn påbörjad 1947-08-29. Motor typ Wp nr 19264 inmonterad
Klar 1947-09-23
Vid CVA för inmontering av Fr VII och Frp II.
Klar 1947-10-10
Levererat till F 16 1947-10-10. Motor typ Wp nr 19264
Godkänt 1947-10-27
Märkning 16-87

Haveri 1949-01-26
Gångtid efter LF 265 tim
Kort beskrivning av skadan. Skador å höger vinge
Skadans omfattning, art och orsak
Efter landning och utrullning svängde ff åt vänster mot uppställningsplatsen. Härvid fälldes högra landställsbenet in och höger vinge kolliderade med marken. Yttre delen av vingen skadades härvid, men stora skador uppstod även vid infästningen för manövercylindern samt å täckplåt å vingens översida till följd av att kolvstången krökts och gick genom densamma. Vid undersökning har konstaterats att varningssirén för landstället icke funktionerade, vidare upptäcktes en del mindre jordpartiklar mellan stoppklackens och stoppklons anliggningsytor. Det kan misstänkas att dessa partiklar varit tillräckliga för att hindra stoppklacken intaga rätt läge för samverkan med låskolven. Vidare undersökning pågår.
Intet tyder på felaktigt handhavande av reglagen från ff sida.
Enligt SMI Sk 16 skall fällmekanismen för landstället kontrolleras och rengöras efter sista flygning för dagen!
Rapportörens förslag till åtgärd
Höger vinge nedmont och utbytes. Vingen översändes för rep till CVA.

F 16 flottiljverkstad för haverireparation.
Påbörjad 1949-02-05
Klar 1949-04-02

Haveri 1949-10-25
Gångtid efter LF 354 tim
Motor typ Wp nr 19264. Gångtid efter SM 354 tim
Ff furir Lidh oskadad
Skadans omfattning, art och orsak
Under flygning tappade fpl, av outredd anledning, de fällbara glasrutorna 64-31839 samt nödutlösningen 36-31831-7, varvid ett hål uppstod på högra stabilisatorhalvans framkant.
Rapportörens åtgärd
Fpl repareras vid fljverkstaden.

Till CVV för inmontering av raket- och bombinstallation jämlikt FF skrivelse den 29 april 1949 nr MV 756:235.
Påbörjad 1950-01-26.
Inmontering klar 1950-01-31
Klar för leverans 1950-02-02.
Till F 16 1950-02-15.
Till CVV för liten översyn.
Påbörjad 1950-09-07
Klar 1950-11-30

Haveri 1952-12-17. Vänster vinge tog i marken vid landning

Till CVV för 600 tim tillsyn.
Påbörjad 1954-12-28
Klar 1955-01-26

Haveri 1955-09-27 vid F 16, Uppsala.
Vid utkörning till start för enskild navigering under mörker med 5 min startmellanrum kolliderade fpl (16084) med framförvarande fpl (16087), vilket väntade på förbindelsebanan.
Skador fpl nr 16087. Bakkroppen skadad och kassabel, höger vingspets och täckplåtar på vingen samt propeller och avgasrör skadade.

F 16 flottiljverkstad för haverireparation.
Påbörjad 1955-09-27
Kassationsförslag 1955-10-04. Gångtid total 1894 tim, efter LF 714 tim, antal flygningar 1256 st. Ungefärlig kostnadsuppgift för materielens iståndsättande kr 25.000:-.
Anmärkningar: Vid markhaveri den 27/9-55, F 16 utredningsrapport A560-16084/16087 den 28/9 skadades bakkroppen och höger vinge. Skadorna på fpl äro av den omfattningen att fpl föreslås till kassation och att användbara delar tillvaratages.
Kasserat 1955-11-08
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58


Återgå till Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst