Sida 1 av 1

16082, Sk 16A

InläggPostat: 17 sep 2013, 21:15
av Lars Larsson
16082
Sk 16A
Typ: North American Harvard Mk IIB
Tillverkad av Noorduyn Aviation, Montreal, Kanada
c/n: 14-821
Tillverkningsår:

Ex: 43-12522(USAAF),FS681(RCAF)

1947-08-16 Till F16 Kod F16-82
1947-08-23 Godkänd
1962-01-10 Till F3 kod F3-82
? kod F3-72
1969-08-29 Kasserad.

Re: 16082, Sk 16A

InläggPostat: 20 mar 2015, 19:44
av Johnny Comstedt
C/n: 14A-821

Re: 16082, Sk 16A

InläggPostat: 20 jul 2015, 11:23
av Leif Fredin
16082
Sk 16A
Typ; Noordyun (North American) AT-16-ND
Tillverkare: Noorduyn Aviation Ltd, Montreal, Quebec, Kanada
Tillverkningsnummer: 14A-821

(Ex U.S.A.A.F. AT-16 43-12522)

Ex RAF Harvard IIB FS681

Till CVA 1947-01-10. Gångtid 804 tim. Motor typ Wp nr 23023. Gångtid 804 tim.
Besiktning och montering påbörjad 1947-06-26
Klar 1947-08-16
Levererat till F 16 1947-08-16. Motor typ Wp nr 21851
Godkänt 1947-08-23
Märkning 16-82
Till CVV 1950-02-15 för liten översyn.
Inmontering av raket- och bombinstallation jämlikt FF skrivelse den 29 april 1949 nr MV 756:235.
Påbörjad 1950-02-17.
Inmontering klar 1950-02-23.

Haveri 1950-05-10 vid F 1
Gångtid totalt 1456 tim. Efter LF 553 tim.
Motor typ Wp nr 23011. Gångtid totalt 1291 tim. Efter SM 195 tim.
Skadans omfattning, art och orsak
I samband med pågående kontrollflygning efter LF kunde ff icke fälla ut höger landställsben.
Vid nödlandningen på vänster hjul å gräsbana på F 1 flygfält uppstod endast mindre skador på höger yttervinge och höger vingklaff.
Beräknad mtrl- och reparationskostnad ca 600:- kr.
Vid en första undersökning konstaterades att låsdubben (Sk 16 rd.kat grupp 2 sid 8 pos 24) icke på normalt sätt låg i ingrepp med låshaken (Sk 16 rd.kat grupp 2 sid 8 pos 2449). Dubbens koniskt spetsiga ände hade trängt in i sidan på låshaken. Däcket låg samtidigt hårt an mot vingens framkantplåt (Sk 16 rd.kat grupp 5 sid 10 pos 16). Härigenom har landställsbenet klämts fast i ett sådant läge att utfällning på normalt sätt icke var möjlig. Efter utsläppning av luft ur såväl stötdämpare som däck kunde landställsbenet åter fällas ut.
Orsaken till det inträffade synes ha berott på kärvhet i högra landställsbenets stötdämpare, varigenom låsdubben och låshaken vid infällning av landningsstället efter start icke kommit i normalt läge i förhållande till varandra.
Rapportörens förslag till åtgärd
Fpl repareras vid CVV.

LF klar 1950-05-26
Till CVV för 600 tim tillsyn.
Påbörjad 1953-11-16
Klar 1954-02-25

Haveri 1955-01-12. Propeller skadad vid start.

Överlämnat till F 1 1956-05-14 som lån
Återlämnat till F 16 1957-02-11
Överlämnat till F 21 1957-07 som lån
Återlämnat till F 16 1957-09-22
Till CVV för översyn.
Påbörjad 1958-08-05
Klar 1958-09-10
Överlämnat till F 3 1962-01-10
Märkning 3-82
Till CVV för H-tillsyn, motorbyte.
Påbörjad 1963-12-17
Klar 1964-02-14
Märkning 3-72 enligt fo A nr 11/1964 daterad 1964-05-11 gällande från och med 1964-06-01

Haveri 1965-08-10. Skadad vid bogsering.

Kasserat 1969-08-29 med motor typ Wp nr 12943. Flygplan och motor har uppnått full gångtid till H-tillsyn respektive översyn.