1947-01-15 Till F16 som 16002
Registreringsnumret ändrat till 16076 jml MF 16:127 daterad 1947-03-24.
Leif skrev 16 jan 2010
viewtopic.php?f=1&t=2072&p=11112&hilit=16076&sid=e256f77fc369a4c9b2118f930b6d5250#p11112Citat ur skrivelse från F 5 till Flygförvaltningen, daterad 1947-03-15:
”Vid F 5 har fpl typ Sk 25 och Sk 14A tilldelats fljnr som korrespondera med regnr. Så har t ex ett fpl Sk 14A med regnr 14008 fått fljnr 108 och ett fpl Sk 25 med regnr 25042 fått fljnr 242. Detta system har möjliggjort att man med kännedom om det ena numret direkt kan fastställa det andra utan att behöva slå i journaler och liggare. Sk 14 A upptager härigenom fljnr 101-190 och Sk 25 fljnr 232-320.
De båda Sk 16 som anlänt till F 5 från CVA ha regnr 16001 och 16004. Jag förmodar att mellanliggande nr ha tilldelats F 20.
Vid den dagliga programskrivningen vid aspirantskolan och ur stations- och verkstadssynpunkt är det önskvärt att fljnr komma i löpande följd.
Jag får därför vördsamt anhålla att, därest detta kan ske utan större olägenhet för CVA, F 5 tilldelas Sk 16 med regnr i löpande följd fr o m 16001.”
I en skrivelse från Flygförvaltningen daterad 1947-03-24
bestämdes att fpl tilldelade F 5 skulle ha nummer från 16001 och fpl till F 20 skulle ha registreringsnummer från 16076.
Numret
16002 ändrades alltså till 16076. Numret 16002 blev ledigt och användes till en Sk 16 som levererades till F 5 1947-05-17.