16050, Sk 16A
Postat:
15 sep 2013, 19:40
av Lars Larsson
16050
Sk 16A
Typ: North American Harvard Mk IIB
Tillverkad av Noorduyn Aviation, Montreal, Kanada
c/n: 14A-1316
Tillverkningsår:
Ex: 43-13017(USAAF),FT276(RAF)
1947-07-03 Till F5 Kod F5-50
1947-08-23 Godkänd
? Till F15 (Lån)
1956-08-20 Haveri vid Blaxåsberget,Delsbo.Kollision med terrängen i dåligt väder.
1956-10-22 Kasserad, totalhaveri.
Re: 16050, Sk 16A
Postat:
21 maj 2014, 16:32
av Bengt Ekbladh
Se ””Multihaveri i Hälsingland 20 augusti 1956 ”"
Tidnings-klipp med meruppgifter.
Det var 3 st. Sk 16A som havererade 1956-08-20:
16050 F5-50 som flögs av F15
16067 F16-67
16090 F16-90
Alla 3 kasserade 1956-10-22
viewtopic.php?f=1&t=10951
Re: 16050, Sk 16A
Postat:
17 jul 2015, 11:55
av Leif Fredin
16050
Sk 16A
Typ; Noordyun (North American) AT-16-ND
Tillverkare: Noorduyn Aviation Ltd, Montreal, Quebec, Kanada
Tillverkningsnummer: 14A-1316
(Ex U.S.A.A.F. AT-16 43-13017)
Ex RAF Harvard IIB FT276
Till CVA. Gångtid 623 tim. Motor typ Wp nr 325260. Gångtid 623 tim.
Besiktning och montering påbörjad 1947-06-09
Klar 1947-07-03
Levererat till F 5 1947-07-03. Motor typ Wp nr P3 25260
Godkänt 1947-08-23
Märkning 5-50
Till CVA för liten översyn, motorbyte, reparation.
Påbörjad 1947-10-18
Klar 1948-02-12
Överlämnat till Fc 1948-08-13 som lån
Återlämnat till F 5 1948-10-15
Till CVV 1950-02-24 för liten översyn, motorbyte
Inmontering av raket- och bombinstallation jämlikt FF skrivelse den 29 april 1949 nr MV 756:235.
Påbörjad 1950-03-02.
Inmontering klar 1950-03-07.
Klar 1950-05-11
Till F 5 verkstad för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1952-08-19
Klar 1952-09-18
Till F 5 verkstad för översyn.
Påbörjad 1955-02-07
Klar 1955-03-23
Överlämnat till F 15 1956-06-05 som lån jämlikt fo B 48/56
Totalhaveri 1956-08-20 vid Blaxåsberget, Delsbo. Gävleborgs län.
Besättningen, ff fänrik Bengt Gösta Andersson skadad, passagerare teleingenjör Eric Westberg oskadad.
Kasserat 1956-10-22 med motor typ Wp nr 15994