av Leif Fredin » 17 jul 2015, 11:34
16041
Sk 16A
Typ; Noordyun (North American) AT-16-ND
Tillverkare: Noorduyn Aviation Ltd, Montreal, Quebec, Kanada
Tillverkningsnummer: 14-636
(Ex U.S.A.A.F. AT-16 42-12389)
Ex RAF Harvard IIB FE902
Till CVA. Gångtid 516 tim. Motor typ Wp nr 21270. Gångtid 516 tim.
Besiktning och montering påbörjad 1947-05-25
Klar 1947-06-30
Levererat till F 5 1947-06-30. Motor typ Wp nr 21270
Godkänt 1947-07-25
Märkning 5-41
Till CVV 1950-10-12 för liten översyn. motorbyte.
Påbörjad 1950-10-13
Klar 1951-01-16
Haveri 1951-07-12 vid F 5
Motor typ Wp nr 13911
Skadan omfattning, art och orsak
Vid utkörning till start med ett F 11 tillhörigt fpl S 17A observerade ff ej F 5 parkeringslinje för fpl Sk 16 utan körde från sidan på det yttersta fpl i linjen. Härvid piskade propellern på S 17 sönder vänster vinge intill skevrodrets mitt samt flygkroppen bakom baksitsen på fpl Sk 16. Höger landställsben på S 17 träffade vänster stabilisatorhalva på Sk 16 med ömsesidiga deformationer som följd.
I flygkroppen skadades radioanläggningen.
Beräknade kostnader för iståndsättande 20.000:- kr.
Kort sammanfattning över händelseförloppet, övningens natur, haveriplats, personalskador etc.
Under utkörning till start kolliderade fpl 17250 med en Sk 16 på uppställningslinjen.
Rapportörens förslag till åtgärd
Flygkropp och stabilisator ev vid CVV (kostnadsfråga).
Vänster vinge utbytes. Ny radio monteras.
Den skadade radion kasseras och dess användbara detaljer utnyttjas till reservdelar.
Ljungbyhed den 14 juli 1951
Ingemar Nygren
C F 5
/Bengt Björkman
Sannolikt händelseförlopp
och utlåtande
Haveriet har förorsakats av bristande uppmärksamhet från ff sida. Flygspanare har icke följt SFI 17 A beträffande huvens läge vid körning på marken. (Huven skall vara öppen).
Enligt mekanikerinstruktion för fpl 17 skall mekanikern stå upp i baksitsen under körning på marken för att varna ff för ev hinder. Undersökningsnämnden föreslår att motsvarande bestämmelse intages i SFI gällande flygspanare och flygsignalist.
Ljungbyhed den 18/7 1951
Hans Rehnvall
Ordförande
/Nyquist
Protokollförare
Utlåtande (Haveriorsak, huruvida skälig aktsamhet iakttagits, förslag till åtgärder, hänskjutes till åklagare etc)
Haveriet synes ha förorsakats av bristande uppmärksamhet från förarens sida.
Bestämmelserna i SFI fpl 17 synes icke hava varit tillräckligt genomgångna med personalen. Ifrågavarande bestämmelser för mek, bör utsträckas att gälla fs och fsig.
Ljungbyhed den 24/7 1951
Ingemar Nygren
C F 5
Till CVV 1951-10-26 för reparation.
Klar 1952-02-22
F 5 verkstad för 600 tim tillsyn.
Påbörjad 1953-06-24
Klar 1953-08-29
Överlämnat till F 1 1955-11-04
Till CVV för översyn.
Påbörjad 1956-12-04
Klar 1957-01-11
Till CVV för reparation.
Påbörjad 1957-05-13
Klar 1957-06-05
Överlämnat till F 20 1957-10-07 som lån jämlikt fo B 83/57
F 16 flottiljverkstad för haverireparation.
Påbörjad 1958-01-25
Klar 1958-02-11
Återlämnat F 1 1958-05-07
Överlämnat till F 14 1958-12-01 jämlikt fo B 104/58
Märkning 14-041
Till CVV för H-tillsyn.
Påbörjad 1964-06-08
Klar 1964-08-14
Överlämnat till F 3 1968-09-02
Märkning 3-73
Överfört till FFV-CVMV för försäljning enligt skrivelse FMV-F:UHD M58-16:2 daterad 1972-03-30