16037, Sk 16A

257 st i Flygvapnet
Sk 16 A: 16001-16145
Sk 16B och Sk 16C: 16201-16312

Moderator: Sven-Erik Jönsson

16037, Sk 16A

Inläggav Lars Larsson » 15 sep 2013, 18:03

16037
Sk 16A
Typ: North American Harvard Mk IIB
Tillverkad av Noorduyn Aviation, Montreal, Kanada
c/n: 14A-1007

Ex: 43-12708(USAAF),FS867(RAF)

1947-06-14 Till F5 Kod F5-37
1947-07-25 Godkänd
1956-12-20 Till F11 kod F1-37
? kod F11-75
1967-03-17 Haveri på F11, kollision med gränsmarkering.
1967-10-25 Kasserad.
Lars Larsson
 
Inlägg: 3377
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 16037, Sk 16A

Inläggav Leif Fredin » 16 jul 2015, 17:00

16037
Sk 16A
Typ; Noordyun (North American) AT-16-ND
Tillverkare: Noorduyn Aviation Ltd, Montreal, Quebec, Kanada
Tillverkningsnummer: 14A-1007

(Ex U.S.A.A.F. AT-16 43-12708)

Ex RAF Harvard IIB FS867

Till CVA. Gångtid 1053 tim. Motor typ Wp nr 21864. Gångtid 95 tim.
Besiktning och montering påbörjad 1947-05-14
Klar 1947-06-13
Levererat till F 5 1947-06-14. Motor typ Wp nr 21864.
Godkänt 1947-07-25
Märkning 5-37
Till CVV 1949-03-11 för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1949-03-14
Klar 1949-07-08
F 5 verkstad för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1951-09-11
Klar 1951-11-03

Haveri 1952-12-04. Kollision på marken efter landning med 16017.

Till CVV för haverireparation.
Klar 1953-03-17
F 5 verkstad; 600 tim tillsyn.
Påbörjad 1953-11-11
Klar 1954-01-22
Överlämnat till F 11 1956-07-07 som lån
Till F 11 uppbörd enligt FF skrivelse nr UH M58-16:20 daterad 1956-12-20.
Märkning 11-37
Till F 11 flottiljverkstad för översyn, motorbyte.
Påbörjad 1957-08-16
Klar 1957-10-04
Överlämnat till F 16 1957-10-18 som lån
Återlämnat till F 11 1958-05-05
Till CVV för H-tillsyn, motorbyte.
Påbörjad 1963-11-22
Klar 1964-01-15
Märkning 11-75 enligt fo A nr 11/1964 daterad 1964-05-11 gällande från och med 1964-06-01.

Haveri 1965-08-27. Kollision med kraftledning.

Haveri 1967-03-17. Kollision med gränsmarkering vid F 11, Skavsta

Kasserat 1967-10-25. Haveriskador
Senast redigerad av Leif Fredin 13 feb 2016, 09:14, redigerad totalt 2 gånger.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 16037, Sk 16A

Inläggav Johnny Comstedt » 09 dec 2015, 14:56

Juni 1958: till CVV, målas vit och märks 05 som reservplan till UNOGIL, FN-uppdrag i Libanon.
16037 blev dock kvar i Sverige.
Sista operativa flygning med Sk 16 i Libanon var 8 augusti 1958.
16037 troligen återmärkt F 11-37 under hösten 1958
Johnny Comstedt
 
Inlägg: 764
Blev medlem: 13 nov 2012, 00:46
Ort: Oslo


Återgå till Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst