16031, Sk 16A

257 st i Flygvapnet
Sk 16 A: 16001-16145
Sk 16B och Sk 16C: 16201-16312

Moderator: Sven-Erik Jönsson

16031, Sk 16A

Inläggav Lars Larsson » 15 sep 2013, 13:38

16031
Sk 16A
Typ: North American Harvard Mk IIB
c/n: 14A-1306

Ex: 43-13007(USAAF),FT266(RAF)

1947-06-06 Till F5 Kod F5-31
1947-07-25 Godkänd
1956-12-20 Till F11 kod F11-031
1960-01-28 Till F3 kod F3-031
? kod F3-31
1963-08-07 Haveri vid Vreta kloster, ryggspinn vid sluten instrumentflygning, 1 hoppade 1 omkom.
1963-11-20 Kasserad, totalhaveri.
Lars Larsson
 
Inlägg: 3378
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 16031, Sk 16A

Inläggav Leif Fredin » 16 jul 2015, 16:49

16031
Sk 16A
Typ; Noordyun (North American) AT-16-ND
Tillverkare: Noorduyn Aviation Ltd, Montreal, Quebec, Kanada
Tillverkningsnummer: 14A-1306

(Ex U.S.A.A.F. AT-16 43-13007)

Ex RAF Harvard IIB FT266

Till CVA. Gångtid 285 tim. Motor typ Wp nr 25238. Gångtid 285 tim.
Besiktning och montering påbörjad 1947-05-10
Klar 1947-06-05
Levererat till F 5 1947-06-06. Motor typ Wp nr P3 25238.
Godkänt 1947-07-25
Märkning 5-31
Till CVV för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1949-06-20.
Inmontering av raket- och bombinstallation jämlikt FF skrivelse den 29 april 1949 nr MV 756:235.
Påbörjad 1949-08-05.
Inmontering klar 1949-08-10.
Klar för leverans 1949-11-29.
Till F 5 1949-11-29.

Haveri 1950-09-26
Gångtid totalt 988 tim. Efter LF 255 tim.

Ur protokoll

Kort sammanfattning över händelseförloppet, övningens natur, haveriplats, personalskador etc
Vidlandning på F 5 flygfält efter ett flygpass inflygning (dk) på Sk 16 kom ff för lågt in över fältgränsen och kolliderade med vänster landställ mot en gränsmarkering. Härvid kröktes landställsbenet medan gränsmarkeringen helt krossades. Trots skadorna på landstället (hjulet punkterade icke) kunde utrullningen ske utan ground loop.

Undersökningsnämnd
ordförande Kapten Lange
protokollförare Ljt Lehander
flygingenjör av 2.graden Björkman

Besättning och/eller annan ansvarig

ff Fanj Bengtsson (AFT)
edk Vol 221 Lindwall (GFU)

Personalskador
Inga



Väderleksförhållanden
Vädret har ej inverkat på haveriet

Bilageförteckning
Skaderapport bil 1
Forts å förhör bil 2
Skiss bil 3

Vid förhör anförde nedannämnda personer följande

Fanjunkare Bengtsson (8039-17-39).
Han hade under 1.förmiddagspasset den 26/9 inflygning på fpltyp Sk 16 med volontär 221 Lindvall. B. visste att Lindvall flugit Sk 16 en à två pass tidigare. Passet omfattade normal flygning omkring 25 min, varefter de skulle landa för passbyte. Vid starten hade B. inte särskilt lagt märke till något ovanligt ifråga om märkets placering. Eleven flög själv under passet och vid dess slut lade han upp en felaktig ingång i landningsvarvet. B. rättade detta och ingång gjordes på baslinjen (i lä om fältet). Efter insvängning på landningslinjen fällde eleven ut klaffarna på B:s instruktion. B. rättade sedan eleven som hade för låg planéfart. Farten blev istället något hög, vilket fortfarande var fallet när upptagningen skulle börja på c:a 10 m höjd. B. instruerade eleven ”nu är det tid att börja ta upp”. Utan att själv påverka rodren. Eleven började ej upptagningen och på som B. bedömde c:a 5 m höjd tog B. själv rodren. I detta läge befann sig fpl enl B:s uppfattning strax utanför fältgränsen. Han hade sin uppmärksamhet i huvudsak riktad framåt vänster, dels p g a att vänstervarv rådde och dels p g a att något eller ett par andra fpl låg strax före honom under landning. Han hade kontrollerat att fpl skulle gå fritt från det flodljus, som stod något längre ut åt höger i landningsriktningen. B. började upptagningen och tyckte strax därefter att han passerat och befann sig innanför fältgränsen. Han ansåg att bedömningen skulle bli sådan att fpl skulle taga mark i höjd med märket eftersom farten var något för hög. I slutet på upptagningen på c:a 1,5 m höjd hörde B. att det small till i fpl. Efter sättningen frågade han eleven vad det var som small och fick svaret att fpl kört på en gränsmarkeringsskärm. B. hade i början av landningsplanén sett att landningsriktningen ej låg vinkelrätt över fältgränsen, men hade ej tänkt sig, att avvikelsen skulle kunna ge anledning till felbedömning. B. hade ej heller särskilt eftersträvat att undvika landning över gränsmarkeringsskärmen, eftersom han bedömde att märket låg tillräckligt långt in på fältet. Han hade under upptagningen ej sett den påkörda påkörda gränsmarkingsskärmen.

Vol Lindvall (1437-1-51) elevnr 221.
Vol L. skulle den 26 1.passet ha inflygning på Sk 16 med fanj B. som lärare. Det var hans 3. inflygningspass. Efter c:a 25 min flygning skulle L. gå in i landningsvarvet för att landa. Ingången skedde på baslinjen där även landstället fälldes ut. Efter insvängningen på landningslinjen fällde L. ut klaffarna och planerade med enl vad han kunde påminna sig normal planéfart. Han visste att upptagningen skulle påbörjas på c:a 10 m. Upptagningen kom emellertid igång för sent. L. uppskattade där höjden till 5-6 m. Han hade sin uppmärksamhet riktad snett framåt vänster. Han uppfattade märket och ett fpl framför sig som låg i slutet av utrullningen eller insvängning i neutrala zonen. Han såg även en gränsmarkeringsskärm i flygriktningen men bedömde att fpl gott och väl skulle gå fritt från denna. L. kände när upptagningen kom igång att läraren tagit rodren och flög. Under den fortsatta upptagningen såg L. skärmen komma närmare fortfarande utan att anse det vara förenat med någon risk. När han kände dunsen i fpl förstod han att höjden ej räckt för att passera över skärmen. På särskild fråga svarade L. att det var något svårare att landa Sk 16, eftersom man i början tycker sitta mycket högre än i Sk 25.

Kapten Rehnvall.
Han tjänstgjorde såsom 1.flyglärare. R. befann sig vid haveritillfället hos skolchefen. Denne och R. hade den 26/9 på fm ej ansett R:s närvaro på fältet behövlig eftersom endast flygning i dubbelkommando förekom på programmet.

Ljt Lundström (321-1-41).
Han tjänstgjorde såsom avdelningslärare. Programmet för fanj Bengtsson med vol Lindvall som elev omfattade inflygning på Sk 16 normal flygning. Efter ordergivningen begav sig L. ut till märket. Vi ankomsten dit kontrollerade han att märket låg rätt i vinden och ansåg f ö att dess placering i förhållande till fältgränsen var något nära, men uppfyllde fordringarna enl OSF. Då han var upptagen av vissa programändringar samt visste att endast flygning i dubbelkommando pågick, ansåg han sig ej behöva flytta märket. Han såg i slutet på passet när fanj Bengtssons fpl kom in för landning, på c:a 30 m höjd. L. fungerade då som tlm. Han såg inget onormalt i B:s ansättande av landningen och såg i stället på ett framförvarande fpl, som just höll på med utrullningen. Strax därpå hörde han en dov smäll och såg att B:s fpl kolliderat med en gränsmarkeringsskärm. Därefter flyttade L. märket 75-100 m längre in på fältet.

Trafikledare Drake af Hagelsrum
Han lade den 26/9 på morgonen ut märket före flygningarnas början. Av vakthavande meteorolog hade han fåt uppgift om att det under fm skulle blåsa en sydvästlig vind. Han valde därför märkets plats i fältets norra del. Med hänsyn till nysått (förbjudet för flygning) i fältets östra del måste märket läggas i den västra delen. Han avpassade utrymmet så att start och landningszonerna skull bli ungefär lika breda. Han ville vidare placera märket så att längsta möjliga startsträcka erhölls. Han bedömde c:a 150 m tillräckligt mellan märket och norra fältgränsen (lägränsen) och lade märket på detta avstånd. Han visst att fältgränsen gick något snett in i landningszonens bakre del, men bedömde att avståndet bakom märket 150 m ut i landningszonen ej underskred 50 m. Han bedömde slutligen att någon risk för kollision med flodljus eller gränsmarkeringsskärm ej förelåg.

Sannolikt händelseförlopp och utlåtande
Haveriet har förorsakats av att eleven ej påbörjat upptagningen på avsedd höjd, varvid läraren dels ingriåpit väl sent och dels felbedömt höjden över och läget i förhållande till fältgränsen. Bidragande orsak har varit att märkets placerats relativt nära fältgränsen, som dessutom legat snett in mot landningsbanan.

Ljungbyhed den 26/9 1950
S. Lange
ordförande
Bengt Lehander
protokollförare

Beslut
Enär märket placerat i överensstämmelse med OSF mom 58, synes ingen kunna göras ansvarig för det inträffade. Med hänsyn till den dåliga sikten från baksits i fpl Sk 16 synes icke heller flygläraren kunna lastas för att han icke iakttagit gränsmarkeringen. Ärendet överlämnas till åklagaren.

Ljungbyhed den 2/10 1950
Ingemar Nygren
chef

Bil 1.

Ur Rapport över skador eller felaktigheter på flygmateriel
Skadan uppstod vid landning den 26/9 1950
Fpl typ Sk 16 nr 16031 tilldelad F 5. Gångtimmar totalt 988 tim. Efter LF 255 tim.

Kort beskrivning av skadan.
Vänster landställsben krökt vid kollision med gränsmarkering.

Skadans omfattning, art och orsak
Vid landning kom fpl för lågt in över fältgränsen och kolliderade med en gränsmarkering. Härvid kröktes vänster stötdämparkolv ca 10° bakåt. Hjulet punkterade icke utan utrullning skedde u a.
Vänster landställsinfästning i vingen har besiktigats u a. Utöver stötdämparkolven uppvisar landstället inga deformationer (okulärbesiktigat).

Beräknade kostnader:
Fpl c:a 600:-
Gränsmarkering c:a 400:-
Totalt c:a 1000:-

Undersökningsnämnd tillsatt enlig OSF kap XII mom 335.

Rapportörens åtgärd
Landställ vänster utbytt

Ljungbyhed den 2/10 1950
Ingemar Nygren
CF 5
/Gösta Egelnoff

Bil 3.
Bild

F 5 verkstad för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1951-12-12
Klar ?
F 5 verkstad för 600 tim tillsyn.
Påbörjad 1953-11-05
Klar ?
Överlämnat till F 11 1956-07-26 som lån jämlikt fo B 64/56
Till F 11 uppbörd enligt FF skrivelse nr UH M58-16:20 daterad 1956-12-20.
Märkning 11-031
Överlämnat till F 6 1958-10-08 som lån
Återlämnat till F 11 1959-05-14
Överlämnat till F 3 1960-02-02
Märkning 3-031

Totalhaveri 1963-08-07 vid Norra Torp, 1 km sydväst Gullbergs järnvägsstation, 3 km väster Vreta Kloster, Östergötlands län. Märkning 3-31
Fpl gångtid totalt 3077,5 tim, efter stor översyn 612,9 tim.
Motor typ Wp nr 25299. Gångtid totalt 1859,5 tim, efter stor översyn 252,5 tim.
Lärare löjtnant 123-6-53 Lars Ingemar Eriksson (FFSU)
Elev fältf 1.gr 420213-3 Kjell Yngve Bergström (FFSU)

Under ett pass sluten instrumentflygning i samband med inflygning på Sk 16 med start från F 3 kl 1342 kom fpl ofrivilligt i ryggspinn som besättningen ej kunde häva varför läraren beordrade uthopp. Läraren lyckades utföra detta och undkom med en obetydlig skada men eleven följde med fpl ned och omkom. Fpl totalhavererade. Haveriet inträffade omkr kl 1409.

Kasserat 1963-11-20 med motor typ Wp nr
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58


Återgå till Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst