av Leif Fredin » 12 jul 2015, 22:09
16028
Sk 16A
Typ; Noordyun (North American) AT-16-ND
Tillverkare: Noorduyn Aviation Ltd, Montreal, Quebec, Kanada
Tillverkningsnummer: 14-725
(Ex U.S.A.A.F. AT-16 42-12478)
Ex RAF Harvard IIB FE991
Till CVA. Gångtid 1098 tim. Motor typ Wp nr 22165. Gångtid 642 tim.
Besiktning och montering påbörjad 1947-04-28
Klar 1947-05-30.
Levererat till F 5 1947-05-30. Motor typ Wp nr 22165.
Godkänt 1947-06-07.
Märkning 5-28
Till CVV för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1947-11-07
Klar 1948-05-07.
Till CVV för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1949-11-25
Klar 1950-01-09.
F 5 verkstad för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1952-05-16
Klar 1952-08-21.
F 5 verkstad för 600 tim tillsyn, motorbyte.
Påbörjad 1954-09-27
Klar 1954-11-19.
Haveri 1955-02-25. Kollision vid inkörning till hangar med Sk 16A nr 16025. Höger vinge skadad.
Överlämnat till F 14 1956-06-13 som lån jämlikt fo B 48/56.
Till F 14 uppbörd enligt FF skrivelse nr UH M58-16:20 daterad 1956-12-20
Märkning 14-92 enligt fo A nr 11/1964 daterad 1964-05-11 gällande från och med 1964-06-01.
Till CVV för översyn, motorbyte.
Påbörjad 1962-01-29
Klar 1962-02-27.
Kasserat 1971-05-04 med motor typ Wp nr 21034. Flygplanet är i komplett skick försålt för museiändamål till Svedinos Bil- och Flygmuseum, Ugglarp. Ref FMV skrivelse F:INK 24-11307 1971-02-03. Överlämning av fpl till köparen sker genom F 14 försorg efter det att meddelande erhållits från FMV att fastställd likvid har inbetalats