16011, Sk 16A

257 st i Flygvapnet
Sk 16 A: 16001-16145
Sk 16B och Sk 16C: 16201-16312

Moderator: Sven-Erik Jönsson

16011, Sk 16A

Inläggav Lars Larsson » 15 sep 2013, 11:29

16011
Sk 16A
Typ: North American Harvard Mk IIB
Tillverkad av Noorduyn Aviation, Montreal, Kanada
c/n: 14A-1108

Ex: 43-12809(USAAF),FS968(RAF)

1947-04-18 Till F5 Kod F5-11
1947-06-07 Godkänd
1956-12-20 Till F16 kod F16-11
? Till F20 kod F20-72
1969-08-29 Kasserad
Senast redigerad av Lars Larsson 20 sep 2013, 19:52, redigerad totalt 1 gång.
Lars Larsson
 
Inlägg: 3381
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 16011, Sk 16A

Inläggav Bengt Ekbladh » 15 sep 2013, 19:53

16011
1950-02-01 blir ff Mj S. Ivar Strokirk (C FSK) påkörd av fpl i snöyra, träffas av propellern
Bengt Ekbladh
 

Re: 16011, Sk 16A

Inläggav Leif Fredin » 11 jul 2015, 08:18

16011
Sk 16A
Typ; Noordyun (North American) AT-16-ND
Tillverkare: Noorduyn Aviation Ltd, Montreal, Quebec, Kanada
Tillverkningsnummer: 14A-1108

(Ex U.S.A.A.F. AT-16 43-12809)

Ex RAF Harvard IIB FS968

Ankom CVA 1946-12-20. Gångtid 1259 tim.
Motor typ Wp nr 22532. Gångtid 153 tim.
Översyn påbörjad 1947-03-30
Levererat till F 5 1947-04-18. Motor typ Wp nr 22532.
Godkänt 1947-06-07
Märkning 5-11
F 5 flygverkstad 1947-11-08 för radioinstallation. Klar 1947-12-04
Till CVV för liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1948-05-05, klar 1948-10-22.

Tillbud 1950-02-01
Gångtimmar totalt 1756,8 tim. Efter LF 317,2 tim.
Motor typ Wp nr 13899. Gångtimmar totalt 1312,1 tim. Efter SM 317,2 tim.
Skadans omfattning, art och orsak
Vid markkörning kolliderade fpl med en person, varvid ett propellerblad böjdes något. Båda propellerbladen erhöllo obetydliga slagmärken.
Efter kollisionen kupérades motorn, varför någon hastig uppbromsning icke ägt rum.
Major S. Ivar Strokirk omkom
Rapportörens åtgärd
Propellern översändes till CVV för översyn och reparation. Propelleraxeln indikeras, ny propeller monteras och motorn ställes under speciell observation

F 5 verkstad för liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1950-05-31, klar 1950-07-25.
F 5 verkstad 1952-09-08 för liten översyn, motorbyte. Klar 1952-10-13.
F 5 verkstad för översyn. Påbörjad 1954-10-04, klar 1954-12-15

Haveri 1955-02-22. Trolig koloxidförgiftning.

Överlämnat till F 16 1957-03-01 enligt FF skrivelse nr UH M58-16:20 daterad 1956-12-20.
Märkning 16-11
Märkning 20-72 enligt fo A nr 11/1964 daterad 1964-05-11 gällande från och med 1964-06-01.
Till CVV för komplettering till översyn. Påbörjad 1957-08-12, klar 1957-09-11
Överlämnat till F 6 1958-05-02 som lån.
Återlämnat till F 16 1958-10-08.
Överlämnat till F 13 1961-08-14 som lån.
Återlämnat till F 16 1961-12-01.
Till CVV för H-tillsyn. Påbörjad 1962-11-12, klar 1963-01-18.
Kasserat 1969-08-29 med motor typ Wp nr 19357. Flygplan, motor och propeller har uppnått full gångtid till H-tillsyn respektive översyn.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58


Återgå till Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst