Sida 1 av 1

5073 Sk 15B

InläggPostat: 24 dec 2017, 01:27
av Lars Larsson
5073
Sk 15B
Typ: Klemm Kl35D
Tillverkad av Klemm Leichtflugzeugbau GmbH, Böblingen
c/n: 1900
Tillverkningsår: 1941

1941-01 Till F8 Kod F8-49, F8-73
1941-01-31 Godkänd
1943-05-11 Haveri på F8.
Motorstopp i starten,stopp i bränsletilförseln.
Ff major C.Nilsson skadades svårt, pass kapten (Ing 1) Erik F.Barkman omkom.
1943-07-30 Kasserad pga totalhaveri.

Gångtid:

Re: 5073 Sk 15B

InläggPostat: 03 mar 2019, 18:51
av Bengt Ekbladh
5073 Sk 15B

Om Haveriet på F8 1943-05-11

Motorstopp i starten,stopp i bränsletilförseln.
Ff major C.Nilsson skadades svårt, pass kapten (Ing 1) Erik F.Barkman omkom.
..
Efter start i avsikt att genomföra terrängstudier i anslutning till ett taktiskt exempel, har motorstopp inträffat vid passage av fältgränsen på ca 50-75 m höjd. Vid försök att vända och landa på fältet, vek sig fpl och slog i marken efter en nästan lodrät dykning och förstördes helt. Passageraren omkom vid nedslaget medan ff erhöll svåra skador, från vilka han dock återhämtade sig väl.
Orsaken till motorstoppet har troligtvis varit att bränslereglaget ofrivilligt påverkats och kommit i stängt läge. För att förhindra ett upprepande har KFF på teknisk order infört särskilda bestämmelser.