Sk 14 nr 680

I tjänst 1937-1953
54 st Sk 14 och 83 st Sk 14A i Flygvapnet
Sk 14: reg 603-609, 671-699, 5810-5827
Sk 14A: 5828-5850, 14001-14060

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Sk 14 nr 680

Inläggav Leif Fredin » 02 okt 2013, 12:17

680
Sk 14
Typ: North American NA-16-4M
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 107
Godkänt 1939-08-15
Levererat till F 5 1939-08-18
Märkning 5-80
Märkning 5-180 (jml Mi nr 164:4 av 1940-02-09)

Haveri 1940-02-20. Fpl gått ned i ett översnöat dike och stött emot några träd.
Skador flygplan: Vingar, propeller och landningsställ skadade.
Ff fänrik Westerholm oskadad

Verkstad 1940-02-21. Liten översyn. (haveri).
Märkning 5-89 (jml go nr 248 av 1940-06-08)
Formation 1940-07-16.
Verkstad 1941-03-19. Liten översyn och motorbyte
Formation 1941-04-07
Överlämnat till F 20 1944-04-01
Märkning 20-10
Till CVM 1946-06-14 för stor översyn, motorbyte. Motor typ WwE3 nr 15351
Anmäld klar 1946-09-21. Motor typ WwE3 nr 15345 inmonterad.
Till F 16 1946-09-30.
Till F 16 flottiljverkstad; motorbyte. Påbörjad 1946-12-19, klar 1947-01-13

Nödlandning 1947-07-08 5 km sydsydväst Herråkra kyrka c:a 8 km syd Lennhovda. Motorstörningar.
Skador: Propeller skadad. Nacakåpan skadad, vänster vingspets skadad.
Besättningen löjtnant Gösta Blomberg, mek vpl Rune Lind oskadad

Till F 16 flottiljverkstad; motorbyte. Påbörjad 1947-07-28 (?), klar 1947-08-14 (?)
Till CVV; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1949-03-28, klar 1949-07-10
Överlämnat till F 21 1949
Märkning 21-blå (?) G (1949-09-21)

680
Haveri 1950-08-08
Gångtimmar totalt 1683 tim. Efter LF 65 tim.
Kort beskrivning av skadan.
Vänster och höger däck punkterade.
Skadans omfattning, art och orsak
Ff skulle efter genomförd övning landa. När hjulen tog mark punkterade vänster hjul. Under slutet av utrullningen svängde fpl 75°-80° åt vänster, varvid höger däck krängdes av och punkterade.
Käglan till slangens påfyllningsventil hade troligen brutits av, så att luften läckt ut under flygningen. Däcket var lufttomt vid landningen. Kraftig sväng efter sättningen förorsakade, att även höger hjul punktertade.
Rapportörens förslag till åtgärd
Däck och slang, vänster och höger hjul, utbytta

Haveri 1950-09-14
Gångtimmar totalt 1684 tim. Efter LF 66 tim.
Motor typ WwE3 nr 15355. Gångtimmar totalt 1277 tim. Efter SM 66 tim
Skadans omfattning, art och orsak
Vid ground loop uppstod följande skador:
1. Vänster vingspets deformerad.
2. Ytterände, vänster yttervinge, deformerad.
3. Dukklädsel, vänster skevroders undersida, revad.
4. Undre plåtbeklädnad, stabilisatorns ytterände intryckt.
Rapportörens förslag till åtgärd
1. Vingspetsen bytes.
2 – 3. Övriga skador repareras av F 21 flygverkstad.

Kasserat 1952-11-19
Senast redigerad av Leif Fredin 09 mar 2016, 19:08, redigerad totalt 2 gånger.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: Sk 14 nr 680

Inläggav Bengt Ekbladh » 19 nov 2013, 23:20

Leif Fredin skrev:Sk 14 680
Typ: North American NA-16-4M
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 107
Godkänt 1939-08-15
Levererat till F 5 1939-08-18
Märkning 5-80
....
Nödlandning 1947-07-08 5 km sydsydväst Herråkra kyrka c:a 8 km syd Lennhovda. Motorstörningar.
Skador: Propeller skadad. Nacakåpan skadad, vänster vingspets skadad.
Besättningen löjtnant Gösta Blomberg, mek vpl Rune Lind oskadad
-----
Kasserat 1952-11-19


Vid nödlandningen 1947-07-08 hade planet 133 ggt med motor 15372 och det kostade 1038:-
Bengt Ekbladh
 

Re: Sk 14 nr 680

Inläggav Bengt Ekbladh » 21 nov 2013, 22:09

Leif Fredin skrev:Sk 14 680
Typ: North American NA-16-4M
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 107
Godkänt 1939-08-15
Levererat till F 5 1939-08-18
Märkning 5-80
....
Till F 16 flottiljverkstad; motorbyte. Påbörjad 1947-07-28 (?), klar 1947-08-14 (?)
Till CVV; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1949-03-28, klar 1949-07-10
Överlämnat till F 21 1949
Märkning 21-blå (?) G (1949-09-21)
Kasserat 1952-11-19


1949-08-24 säger "F21" att 680 hade en ground loop tendens vid landningen Kallax....(50:-)
Bengt Ekbladh
 


Återgå till Sk 14, North American NA 16-4M

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst