Sk 14 nr 693

I tjänst 1937-1953
54 st Sk 14 och 83 st Sk 14A i Flygvapnet
Sk 14: reg 603-609, 671-699, 5810-5827
Sk 14A: 5828-5850, 14001-14060

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Sk 14 nr 693

Inläggav Leif Fredin » 01 okt 2013, 10:57

693
Sk 14
Typ: North American NA-16-4M
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 120
Godkänt 1940-04-05
Levererat till F 5 1940-04-22
Märkning 5-193
Märkning 5-102 (jml go nr 248 av 1940-06-08)

Totalhaveri 1940-12-04 i Östra Sorrödssjön.
Motor: Ww E3 nr 15360
Ff kadett Arvid F. Blomdahl, fs K. G. Hilding Aspholm omkom

Ur protokoll

Haverier under flygövningar i mörker. Molnhöjd kl 2000 c:a 500 m. 1:e flygläraren Bunke bestämde då att övning skulle ske. Kl 2025 kom rapport från Bulltofta om QBI där. Övningarna hade då avbrutits och flygfyren tänts som tecken på övningens avslutande. Ny mätning visade att molnhöjden nedgått till c:a 150 m.

Fpl 102: Fpl startade c:a kl 2015 för flygning sträcka Ljungbyhed – Mala - Ljungbyhed.
Fpl hade troligen gått programenligt fram till trakten av Matteröd, 6:a kl 2038. Vid denna tidpunkt pågick en kraftig väderleksförsämring över hela övningsområdet. Fpl havererade i Östra Sorrödssjön. Denna plats synes egendomlig då den ligger alldeles i närheten av Ljungbyheds flygfält och tangerar dess närzon. Man kan tänka sig 3 händelseförlopp:
1/ Fpl framförts under instrumentflygning på för låg höjd, varvid det kolliderade med marken och störtat i sjön. Några tecken såsom avbrutna träd eller dylikt som skulle tyda på dylik kollision, finnes dock ej i närheten av sjön. Man kan däremot tänka sig att fpl tidigare varit i beröring med marken och genom erhållna skador Slutli-gen störtat i Sorrödssjön.
2/ Föraren kan tänkas ha beslutat sig för att göra en nöddlandning å vattnet. Ögonvittnet påstår sig ha sett ett klart vitt ljus vilket kan ha varit fpl strålkastare. På grund av det dåliga vädret, för hög fart mm har landningen misslyckats.
3/ Föraren kan tänkas ha framfört fpl ovan molnen. Efter beräknad framkomst med följande molngenomgång har fpl på grund av markdimman gått direkt i vattnet. Trolig orsak samma som för fpl 88 och 91. Besiktning å haveriplatsen: Fpl havererade i Östra Sorrödssjön c:a kl 2045. Fpl hade legat upp- och nedvänt på sjöbottnen och hade varit svårt ramponerat. Motorn och högra vingen lågo ännu (dec-40) kvar i sjön. Vingklaffarna hade varit infällda och gasreglaget hade varit framfört. Främre höjdmätaren var inställd på 1030 mb och den bakre på 1000 mb. Föraren Blomdahl och signalisten Aspholm avled.

Beslut 21/6-41:
Den omedelbara orsaken till haveriet synes hava varit den plötsligt uppträdande, kraftiga väderleksför-sämringen.

Kasserat 1941-01-08
Senast redigerad av Leif Fredin 07 nov 2014, 16:35, redigerad totalt 1 gång.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: Sk 14 nr 693

Inläggav Lars Larsson » 01 okt 2013, 20:24

Ej bärgat, sprändes på platsen av personal från Fv.
Delar av planet bärgades till Flygvapenmueum 1979.
Lars Larsson
 
Inlägg: 3377
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50


Återgå till Sk 14, North American NA 16-4M

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst