Sk 14 nr 697

I tjänst 1937-1953
54 st Sk 14 och 83 st Sk 14A i Flygvapnet
Sk 14: reg 603-609, 671-699, 5810-5827
Sk 14A: 5828-5850, 14001-14060

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Sk 14 nr 697

Inläggav Leif Fredin » 01 okt 2013, 10:45

Sk 14
697
Typ: North American NA-16-4M
Tillverkare SAAB, Linköping
Tillverkningsnummer: 124

Levererat till F 5 1940-04-25. Motor typ WwE3 nr 15359.
Godkänt 1940-04-26
Märkning 5-197
Märkning 5-106 (jml go nr 248 av 1940-06-08)

Haveri 1940-09-30
Motor: Ww E3 nr 15359
Ff flygelev Lindelöf oskadad
Orsak till haveri: Felbedömning och felaktig rodergivning.
Skador flygplan: Kroppen deformerad. Fena, sidoroder och propeller kassabla. Diverse mindre skador.
Beräknad reparationskostnad: 10.000:- kr

Verkstad 1940-10-01.
Till SAABL 1940-10-14. Haverireparation.
Åter F 5 1941-03-22. Motor typ WwE3 nr 15341.

Haveri 1942-02-23 Höger vinge skadad vid landning. Märkning 5-106
Motor: Ww E3 nr 15341
Ff aspirant 91 Lars Gunnar Nordström oxkadad
Orsak till haveri: Felbedömning av höjd.
Skador flygplan: Höger vinge skadad.
Beräknad reparationskostnad: 4.500:- kr

Nödlandning 1942-11-03 vid F 5, Ljungbyhed. Märkning 5-106, tillhörde aspirantskolan
Total gångtid: 535 tim. 05 min.
Motor typ WwE3 nr 18161
Total gångtid: 305 tim.
Besättningen löjtnant Per Th. Svensson (ldk), furir 9/F 21 L. Nilsson (edk) oskadad
Orsak till nödlandning: Fel på termostatventilen till oljekylaren
Skador flygplan: Inga
Skador motor:Inga

Ur protokoll

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Anmälan från 1. flygläraren, att fanj Olsson nödlandat på flygfältet på grund av för hög oljetemperatur.

Löjtnant Svensson anförde i huvudsak följande:
Han var lärare i dk i fpl typ Sk 14 nr 106 med furir 9/F 21 Nilsson som elev. Övningen omfattade sluten instrumentflygning. Vid emottagandet av fpl var oljetemp +40°. Oljekylarreglaget ställdes på halvstängt läge. Strax efter påbörjad övning, c:a 5 m efter starten, var oljetemp c:a 65°, varför oljekylarreglaget öppnades nästan helt. (2 hack från fullt öppet läge). Oljetemp höll sig därefter oförändrad under övningspassets första hälft. Eleven steg under flygningen och fpl kom så småningom in i moln. Efter ungefär 10 m flygning i moln började fpl skaka, motorvarvet sjönk till c:a 1600 v/min. Oljetemp var då +110°. Oljekylarreglaget öppnades omedelbart för fullt. S. tog rodren planerade ned genom molnen med kurs hemåt och flög i planflykt med minsta möjliga motorvarv. Oljetemp höll sig härunder oförändrad. Vid två tillfallen iakttogs rök från motorn. S. landade längs flygfältets norra gräns.
Uppläst och vidkänt:

Per Th. Svensson
Löjtnant

Furir 9/F 21 Nilsson anförde i huvudsak följande:
Vid urgången ur trafikvarvet kontrollerade N. oljetemp, som var +60°. Oljetrycket normalt. När fpl sedermera började skaka, var oljetemp +110° och oljetrycket 4,5 kg/cm². F.ö. vitsordade han löjtnant Svenssons uppgifter.
Uppläst och vidkänt:

L. Nilsson
Furir

Vk 174 Magnusson anförde i huvudsak följande:
Han var 1. mek på fpl 106. Klargöringen före flygning gick fullt normalt. Inte ovanligt hade förmärkts beträffande motorn.
Uppläst och vidkänt:

Lars-Erik Magnusson
Vicekorpral

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Motorstörning. Flygläraren, löjtnant Svensson, synes icke kunna göras ansvarig för motorstörningen.

Ljungbyhed den 9/11 1942.
Grels Naeslund
Förhörsledare
Sten Ahlfors
Protokollförare

Flottiljchefens yttrande och beslut:
Nödlandningen har förorsakats av fel på termostatventilen till oljekylaren. Anmälan har gjorts till FF den 2/12 1942, FKS skr 543/VI.

Ljungbyhed den 10/12 1942.
Åge Lundström
CFKS

Nödlandning 1942-11-27 på Havgård. Märkning 5-106, tillhörde aspirantskolan
Total gångtid: 542 tim. 05 min.
Motor typ WwE3 nr 18161
Total gångtid: 312 tim.
Flygförare fanjunkare Å. Olsson oskadad
Orsak till nödlandning: Hög oljetemperatur, sannolikt förorsakad av för länge stängt oljekylarreglage.
Skador flygplan: Inga
Skador motor: Inga

Ur protokoll

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Anmälan från 1. flygläraren, att fanj Olsson nödlandat påHavgård på grund av för hög oljetemperatur.

Fanjunkare Olsson anförde i huvudsak följande:
Han hade den 27/11 på em enligt dagsprogram för flygning instrumentflygning i fpl typ Sk 14 nr 106. Vid starten (1. passet) var oljetemp +20°, varför oljekylarreglaget stängdes. Efter c:a 15 m hade oljetemp stigit till nära +80°. O. öppnade då oljekylarreglaget helt, men temp fortsatte stiga även sedan han lagt fpl i plané. Han landade då omedelbart på Havgård. I slutet av landningsplanen steg oljetemp hastigare och motorn började ryka. Efter en kortare körning på marken hade temp stigit till 110°. O. kupérade då motorn och sedan temp sjunkit till +75° startades motorn ånyo. Efter endast 3 m körning på tomgång måste emellertid motorn åter kupéras, emedan oljetemp då redan var +85°. Sedan oljetemp sjunkit till +40° startades motorn på nytt och O. flög till Ljungbyhed. Under denna förflyttning var oljetemp normal. Ytterlufttemp vad denna dag under 0°.

Uppläst och vidkänt:
Å. Olsson
Fanjunkare.

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Orsaken till att oljetemperaturen blivit för hög har icke genom förhör kunnat utredas.

Ljungbyhed den 4/12 1942.
Grels Naeslund
Förhörsledare
Sten Ahlfors
Protokollförare

Flottiljchefens yttrande och beslut:
Vid undersökning av flygplanet ha intet onormalt kunnat konstateras. Den höga oljetemperaturen har sannolikt förorsakats av att oljekylarreglaget varit stängt för länge.

Ljungbyhed den 10/12 1942.
Åge Lundström
CFKS

Nödlandning 1942-12-11 vid F 5, Ljungbyhed. Märkning 5-106, tillhörde aspirantskolan
Total gångtid: 542.55 tim.
Motor typ WwE3 nr 18161
Total gångtid: 312.55 tim.
Ff aspirant 107 Hans Åke Westöö oskadad
Orsak till nödlandning: För hög oljetemperatur.
Skador flygplan: Inga

Ur protokoll

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Anmälan från 1. flygläraren, att aspirant 107 Westöö nödlandat med fpl Sk 14 nr 106 på grund av för hög oljetemperatur.

Aspirant 107 Westöö anförde i huvudsak följande:
Han hade enligt dagsprogram för flygning den 11/12 första passet branta svängar i sektor. Vid starten var oljetemp +40° och oljekylarreglaget i mittläge. Under stigningen upp till den anbefallda höjden började oljetemp att stiga och sedan han kommit på plats i sektor var oljetemp +65°. Oljekylarreglaget öppnades då helt. W. kontrollerade oljetemp då och då. På några få minuter steg sedan oljetemp från +65° till c:a +100° och samtidigt kändes lukt av bränd olja och olja började stänka från motorn. W. gick då omedelbart i plané. Under planén sjönk oljetemp till c:a +60°, men så snart han övergick till stigning steg oljetemp mycket hastigt. W. landade då snararst möjligt på flygfältet.

Uppläst och vidkänt:
Hans Åke Westöö
Aspirant.

Av besiktning och förhör framgår, att nödlandningen föranletts av:
För hög oljetemp. Orsaken till den höga oljetemperaturen har icke kunnat fastställas.

Ljungbyhed den 17/12 1942.
Grels Naeslund
Förhörsledare
Sten Ahlfors
Protokollförare

Anmälan till FF: 14/12 543:1/42

Beslut:
Nödlandningen har måst företagas på grund av för hög oljetemperatur. Utredning ang orsaken härtill pågår. Anmälan har gjorts till FF.

Ljungbyhed den 30/12 1942
Åge Lundström
CFKS

Överlämnat till F 16 1944-04-22 med motor typ WwE3 nr 18715
Märkning 20-23
Överlämnat till Fc 1946-12-14 som lån för CO-undersökning. Installation för prov med elektrisk gyrohorisont. Motor typ WwE3 nr 18717
Återlämnat till F 20 1947-02-24.
Till F 16 flottiljverkstad; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1947-04-13, klar 1947-05-29
Till CVV; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1949-04-05, klar 1949-12-09
Överlämnat till F 15 1949-12-23
Kasserat 1952-01-23. Gångtid total 1426 tim, efter LF 91 tim, antal flygningar 3443 st. Motor typ WwE3 nr 15361, gångtid total 1258 tim, efter SM 49 tim
Senast redigerad av Leif Fredin 11 jun 2016, 11:37, redigerad totalt 5 gånger.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: Sk 14 nr 697

Inläggav Lars Larsson » 01 okt 2013, 20:31

Gångtid: 1425 timmar
Lars Larsson
 
Inlägg: 3377
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: Sk 14 nr 697

Inläggav Bengt Ekbladh » 23 nov 2013, 20:34

Leif Fredin skrev:Sk 14 697
Typ: North American NA-16-4M
Tillverkare SAAB, Linköping
Tillverkningsnummer: 124
....
Överlämnat till F 15 1949-12-23
Kasserat 1952-01-23


Brev 1949-12-23, 697 har nyligen erhållits från CVV, F15 har nu 7 st. Sk 14 och därför föreslås 676 till kass.
detta pga 676:s dåliga tillstånd och bara 60 timmar kvar till LF.
Bengt Ekbladh
 


Återgå till Sk 14, North American NA 16-4M

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst