Sk 14 nr 5820

I tjänst 1937-1953
54 st Sk 14 och 83 st Sk 14A i Flygvapnet
Sk 14: reg 603-609, 671-699, 5810-5827
Sk 14A: 5828-5850, 14001-14060

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Sk 14 nr 5820

Inläggav Leif Fredin » 23 sep 2013, 10:24

Sk 14
5820
Typ: North American NA-16-4M
Tillverkare SAAB, Linköping
Tillverkningsnummer: SAAB 186
Levererat till F 5 1941-05-03. Motor typ WwE3 nr 18717.
Godkänt 1941-05-27
Flögs ej 1941-06-01 – 1941-10-06.
F 5 verkstad 1941-10-31. Motorbyte. Motorn skurit.
F 5 formation 1941-12-15.

Haveri 1943-03-15 vid F 5 Ljungbyhed. Märkning 5-118.
Total gångtid: 294.20 tim
Motor typ Ww E3 nr 15359
Total gångtid: 428.45 tim
Ff aspirant 155 Björn Lindh oskadad
Orsak till haveri: Bromsarna låsta på grund av luft i bromssystemets ledningar.
Skador flygplan: Propellern skadad.
Beräknad reparationskostnad: 1.200:- kr

Ur protokoll

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Anmälan från 1. Flygläraren, att fpl nr 118 skadats vid landning (låsta bromsar).


Utförda materielprov:
Låsningen av bromsarna har vid företagen undersökning visat sig bero på att luft fanns i bromssystemet.
Sedan densamma uttömts fungerade bromsarna anmärkning.

Aspirant 155 Lindh anförde i huvudsak följande:
Han skulle enligt dagsprogram den 15/3 1. passet ha start- och landningsövn i ek fpl typ Sk 14 nr 118. Då han skulle köra ut till start från uppställningslinjen voro båda hjulbromsarna nästan hela tiden låsta trots att han frikopplat parkeringsbromsen. Han kunde köra på marken endast genom att använda högt motorvarv. Han körde på detta sätt c:a 100 m med en korpral i ena vingen. Dennes försök att få bromsarna att släppa misslyckades, varför han stannade och inväntade hjälp av fplmästare Magnusson. Med korpralens hjälp lyfte denne vänstra vingen och drog i denna fram och tillbaka tills vänster broms släppte och därefter upprepades samma sak med höger vinge tills även höger broms släppte. Därefter körde han långsamt framåt och svängde av och ab under det att fplmästare Magnusson sprang bredvid fpl och kontrollerade. Efter att ha kört ett 100-tal m gav fplmästare Magnusson klartecken och L. körde ut till märket. Denna körning varade c:a 5 min och intet anmärkningsvärt betr bromsarna kunde iakttagas. Starten var också fullt normal. I landningen voro båda hjulen låsta och fpl ställde sig på nosen c:a 50 efter sättningen.

Uppläst och vidkänt:
Björn Lindh
Aspirant.

Flygplanmästare Magnusson anförde i huvudsak följande:
Han hade med 1. mek hjälp lyft något i vingarna och dragit fpl något bakåt, varefter bromsarna släppt helt. Därefter tillsade han ff att svänga höger och vänster och sålunda pröva bromsarna. Härvid kunde intet onormalt iakttagas, varför han gav tecken till ff att köra vidare ut till märket. Han sade sig inte kunna förstå anledningen till att bromsarna efter starten låst sig.

Uppläst och vidkänt:
Eric Magnusson
Fplm.

Korpral 26 Lundgren anförde i huvudsak följande:
Han hade denna dag hjälpt till med startningen av motorn på nr 118 och varit närvarande, då aspirant Lindh körde ut. Då han upptäckte, att bromsarna kärvade tillkallade han fplmästare Magnusson. För övrigt vitsordade han dennes uppgifter beträffande vidtagna åtgärder.

Uppläst och vidkänt:
Olof Lundgren K 26
Korpral.

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Bromsarna ha vid landningen varit låsta på grund av att luft funnits i bromssystemet.

Ljungbyhed den 15/4 1943.
Grels Naeslund
Förhörsledare
Sten Ahlfors
Protokollförare

Flottiljchefens yttrande och beslut:
Haveriet har förorsakats av att bromsarna låst sig, troligen beroende på att luft inkommit i bromssystemets ledningar. Anmälan om liknande felaktigheter i bromssystemet har tidigare anmälts till FF. Ingen kan göras ansvarig. Kronan vidkännes kostnaderna. Utredning vid krigsrätt erfordras icke.

Ljungbyhed den 1/6 1943.

Åge Lundström
CFKS

Överlämnat till F 20 1944-04-12
Märkning 20-35
Överlämnat till F 13 1944-02-11 som lånjämlikt Fo B 125 och 144
Återlämnat till F 20 1944-11-11
Överlämnat till F 13 1945-10-29 som lån jämlikt Fo B 115/45. Motor typ WwE3 nr 18723
Återlämnat till F 20 1945-11-23
Till F 16 flottiljverkstad för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1946-06-25
Klar 1946-09-04
Överlämnat till F 1 1948-05-26
Till F 18 flottiljverkstad för motorbyte.
Påbörjad 1949-01-03
Klar 1949-03-09
Överlämnat till F 12 1949-08-04 jämlikt fo B 55/49 p 16
Gångtid total 924.05 tim. Efter LF 87.35 tim.
Motor typ WwE3 nr 15341 Gångtid total 1454.05 tim. Efter SM 69.05 tim
Kasserat 1952-05-17. Gångtid total 1026 tim, efter LF 190 tim, antal flygningar 3002 st.
Motor typ WwE3 nr 15372, gångtid total 1440 tim, efter SM 95 tim
Senast redigerad av Leif Fredin 30 aug 2016, 09:53, redigerad totalt 2 gånger.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: Sk 14 nr 5820

Inläggav Lars Larsson » 01 okt 2013, 20:43

Gångtid: 1026 timmar
Lars Larsson
 
Inlägg: 3377
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50


Återgå till Sk 14, North American NA 16-4M

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst