22260 J 22-2

I tjänst: 1943-1952
Antal i Flygvapnet:
J 22-1 Jaktversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp (141 st)
J 22-2 Jaktversion med 4 st 13,2 mm akan (57 st)
S 22-3 Spaningsversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp och seriekamera SkA 4. Dessa var ombyggda J 22-1, blev senare ombyggda till J 22-1 igen.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

22260 J 22-2

Inläggav Leif Fredin » 14 mar 2014, 08:44

22260
J 22-2
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda

Levererat till F 16 1945-04-04
Godkänt 1945-04-14
Överlämnat till F 10 1945-04-23
Överlämnat till F 8 1945 som lån
Till CVA för liten översyn, motorbyte. Motor typ STWC3 nr 1344.
Påbörjad 1947-02-20. Motor typ STWC3 nr 1429 inmonterad.
Klar 1947-05-10.

Totalhaveri 1947-10-14 öster Runmarö i Stockholms skärgård. Märkning 8-blå C
Ff korpral Per K G Levin (GFSU:1) omkom.

Kasserat 1947-12-13. Gångtid 350 tim. Antal flygningar 362 st. Med motor typ STWC3 nr 1429
Leif Fredin
 
Inlägg: 3920
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:58

Re: 22260 J 22-2

Inläggav Bengt Ekbladh » 30 apr 2018, 18:19

22260 J 22-2
...
Totalhaveri 1947-10-14 öster Runmarö i Stockholms skärgård. Märkning 8-blå C
Ff korpral Per K G Levin (GFSU:1) omkom.

Totalhaveri 471014 Ö Runmarö, Stockholms skärgård. Förflyttningsflygning i rote sträckan F4-F18. Vid Norrtälje möttes roten av dis och dimma, steg till 1.000 m höjd och fortsatte ovanför disskiktet. Då sikten blev sämre gick rotech ned till 200 m höjd. S Norrtälje mötte roten kompakt dimma. Under sväng till ostlig kurs och stigning har rotech begärt flyvis från F18. Roten har därvid beordrats landa på F16 men under tillbakasvängen har ff (rotetvåa) förlorat kontakten med rotech. Ff har fortsatt söderut och sökt marksikt vid Runmarö. Under en relativt brant högersväng har fpl kolliderat med vattenytan. Troligtvis har ff sökt undvika kollision med Inre Vidskär, varvid höger vinge skurit ned i vattnet. Fpl har troligtvis glidit på vattenytan och förarstolen har lossnat till följd av bräckta infästningsbeslag och åkt framåt, varvid ff (asp vpl krp Per C G Levin) (GFSU:1) slagit huvudet i instrumentbrädan och omkommit. Fpl har sjunkit i ryggläge på 5 m djup. Orsaken till haveriet har inte kunnat fastställas med säkerhet. Rotech har kommit in i flar-område som var obekant för båda ff, men inte vänt i tid, troligtvis pga bristande vana att flyga i dåligt väder. (SHK)

Motor var nr. 1429. ...beräknad kostnad 330000:-..=totalhaveri-
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 6969
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:18
Ort: Gävle


Återgå till J 22, FFVS J 22

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst