22223 J 22-2

I tjänst: 1943-1952
Antal i Flygvapnet:
J 22-1 Jaktversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp (141 st)
J 22-2 Jaktversion med 4 st 13,2 mm akan (57 st)
S 22-3 Spaningsversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp och seriekamera SkA 4. Dessa var ombyggda J 22-1, blev senare ombyggda till J 22-1 igen.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

22223 J 22-2

Inläggav Leif Fredin » 13 mar 2014, 10:51

22223
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda

Levererat till F 9 1945-01-27
Godkänt 1945-02-02

Totalhaveri 1945-05-25 vid Säve, ground-loop. Märkning 9-vit A
Motor: STWC3 nr 1293
Ff kapten Gösta T. Swanlund omkom
Orsak till haveri: Hård inbromsning

Kasserat 1945-09-17. Gångtid 15 tim. Antal flygningar 25 st
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 22223 J 22-2

Inläggav Bengt Ekbladh » 26 maj 2015, 19:55

Totalhaveri 1945-05-25 vid Säve, ground-loop. Märkning 9-vit A
…....
Några kommentarer från FB.....

>>J 22B Vit Adam vid 2 divisionens platta. Divisionchefen Kn Gösta Swanlund hade gjort en flyguppvisning inför skolbarn och vid landningen(bana 33) hade han mer eller mindre stått på bromsen och det resulterade att 22:an stod på nosen varav förarstolen lossnade från sitt fäste och en del av frontrutan gick sönder och for in i huvudet strax under ena ögat och Gösta avled omedelbart . Pga det stora blodflödet i flygplanet och skadorna på flygkroppen så skrotades flygplanet >>

>>En dag när jag kom ifrån skola och skulle just passera Insturktionsverkstaden, såg jag ett plan ( som jag trodde var en SK16 ) som gjorde precis det du berättar Magnus! Jag blev livrädd !
Planet skulle landa och kom norr ifrån ( över Björlandavägen ) och så såg jag att när planet skulle landa så gick det på nosen och liksom snurrade runt!
Jag minns att jag satte mig och väntade, efter ett tag kom en jeep körande med en "man" som var helt svart och sotig i ansiktet, men annars såg han helt oskadd ut. Vet inte om det var den mannen som var piloten???>>

>>Pappas berättelse angående Kapten Swanlund: tidigare hade vi som chef för 1:a divisionen kapten Swanlund, nu hade vi kapten Lange. Kapten Swanlund var nu flottiljadjutant. Det gäller alltså våren 1945. Kapen Swanlund var en mycket populär människa ute på F9. En dag kom jag cyklande på plattan då ser jag ett flygplan en J 22 ligga upp och ner ute på bana 10. Jag cyklade direkt dit ut och fann då att Kapten Swanlund slagit runt med sin 22-a och låg med flygplanssargen över bröstet. Några gubbar stod och lyfte vingen men det hjälpte inte,Jag beordrade då att dom skulle lägga en balk under stjärten och lyfta den så att jag kunde få fram Swanlund. Då förklarade dessa gubbar att då går ju stjärten sönder och då sa jag att det gjorde inte ett dyft om jag fick fram Swanlund och såg då att här var inte stora utsikter.Vi fick in Swanlund i ambulansen men jag fick losa slips och sådant, ta av honom flytvästen och fallskärmen ,och förde honom via "sjukhuset"för att jag ansåg inte att jag var kapabel att vara med om transporten till stan och "sjukhuset"skickade då med personal med Swanlund in och han levde till kl: 6 på kvällen. Det blev mycket stor förstämning ute på F9. Swanlunds begravning var ju en anslående högtidlighet i Örgryte gamla kyrka. Senare på hösten 1945 så låg 1:a och 2:a div. på F3. Strax innan veckoslutet sa jag till tekniker Englund att vi åker till Vreta klosterkyrka på söndag vi kan cykla dit och vi kan ju gå i högmässa och sen efteråt går vi ut till Swanlunds grav och lägger en blomma. Då sa Englund till mej: Du sa han du får skaffa dig en buss för samtliga grabbar vill åka upp dit. Det gjordes en insamling och vi köpte en krans och vi sa till Swanlunds gode vän kapten Nordström sedermera chef för F11 om det här och naturligtvis vår egen divisionschef kapten Wikner och på söndag for 1:a div. per buss upp till Vreta klosterkyrka och gick i högmässa, därefter följde prosten med oss ut till Swanlunds grav vi hade en enkel ceremoni och la ner kransen vid hans grav. Det här vill jag bara berätta därför att det vittnar om hur mycket vi tyckte om kapten Swanlund >>
Bengt Ekbladh
 


Återgå till J 22, FFVS J 22

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst