22190 J 22-1

I tjänst: 1943-1952
Antal i Flygvapnet:
J 22-1 Jaktversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp (141 st)
J 22-2 Jaktversion med 4 st 13,2 mm akan (57 st)
S 22-3 Spaningsversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp och seriekamera SkA 4. Dessa var ombyggda J 22-1, blev senare ombyggda till J 22-1 igen.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

22190 J 22-1

Inläggav Leif Fredin » 11 mar 2014, 20:01

22190
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda

Levererat till F 16 1944-11-04
Godkänt 1944-11-13
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Typbeteckning ändrad till J 22-1 enl FF, MF H 22:3 daterad 1945-03-06
Överlämnat till F 10 1945-04-26

Haveri 1945-09-24. Märkning 10-gul H
Motor: TWC3 nr 3252
Ff furir Nilsson oskadad
Orsak till haveri: Huven blåste av under flygning.
Skador flygplan: Huv med infästning, skador å kroppens högra sida, fenan och bortsliten antenn.
Beräknad reparationskostnad 2.000:- kr

Haveri 1946-04-09.
Motor: TWC3 nr 3252
Ff fänrik S Johnson (AFT) oskadad

Orsak till haveri: Landstället gick ej ut beroende på, att bromsledningen på landställsbenet rubbats ur sitt läge och skadat ett av lucklåsen vid infällningen.
Skadornas omfattning: Hål i dukbeklädnaden. Propellerbladen bakåtböjda
Beräknad kostnad 8.000:- kr

Till CVA 1948-02-12 för liten översyn, motorbyte. Motor typ TWC3 nr 3252.
Påbörjad 1948-03-01. Motor typ TWC3 nr 3465 inmonterad.
Klar 1948-05-12.
F 10 flottiljverkstad; haverireparation. Påbörjad 1949-09-13, klar 1949-09-26
F 10 flottiljverkstad; liten översyn. Påbörjad 1950-02-02, klar 1950-04-20
Överlämnat till F 3 1950-09-23
Kasserat 1952-05-17 med motor typ STWC3 nr 1381.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till J 22, FFVS J 22

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst