Sida 1 av 1

22169 J 22-1

InläggPostat: 11 mar 2014, 10:40
av Leif Fredin
22169
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda

Levererat till F 13 1944-09-21 med motor typ TWC3 nr 3466
Godkänt 1944-09-28
Typbeteckning ändrad till J 22-1 enl FF, MF H 22:3 daterad 1945-03-06

Nödlandning 1945-04-06. Märkning 13-69.
Motor: TWC3 nr 3466
Ff vpl furir Gösta Åhlberg oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstörning i starten.
Orsak till haveri: Tillgänglig landningssträcka för kort, varför fpl slog runt då ff sökte bromsa.
Skador flygplan: Svåra skador på flygkroppen, höger yttervinge och skevroder kass m.m. Flygradion skadad.
Skador motor: 2 st propellerblad kass.
Beräknad reparationskostnad 50.000:- kr

Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Till CVA 1945-04-10; haverireparation. Gångtid 45tim, med motor typ TWC3 nr 3466, gångtid 45tim
Påbörjad 1945-04-14
Från CVA 1945-09-17
Överlämnat till F 18 1947-05-09
Till F 10 flottiljverkstad, liten översyn. Påbörjad 1948-11-08 (?), klar 1949-03-02
Överlämnat till F 3 1950-10-09
Kasserat 1952-05-17 med motor typ STWC3 nr 1307.

Re: 22169 J 22-1

InläggPostat: 24 okt 2020, 22:40
av Rainer Rosvik
22169 J 22-1
lite om stjärten 1945-04-06

https://scontent.farn1-1.fna.fbcdn.net/ ... e=5FB9348B

enligt Leif...Till CVA 1945-04-10; haverireparation
kasserades i Maj 1952

vill man se annat om haveriet se FR J22 sid 103