Sida 1 av 1

22168 J 22-1

InläggPostat: 11 mar 2014, 10:39
av Leif Fredin
22168
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda

Levererat till F 13 1944-10-12 med motor typ TWC3 nr 3403
Godkänt 1944-10-19
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Typbeteckning ändrad till J 22-1 enl FF, MF H 22:3 daterad 1945-03-06

Haveri 1945-04-21 vid F 7, Såtenäs. Märkning 13-röd P.
Motor: TWC3 nr 3403
Ff kadett Östberg oskadad
Orsak till haveri: Efter utrullning vid landning frikopplade ff sporren, ena bromsen låste sig, varvid landstället vek sig.
Skador flygplan: Landställets infästningspunkter avbrutna, liksom knäck- och V-stöttor. Skador på vänster vingspets, skevroder och landningsklaff m.m
Skador motor: 2 st propellerblad böjda
Beräknad reparationskostnad 27.000:- kr

Till CVA 1945-04-28; reparation, gångtid 66 tim, med motor typ TWC3 nr 3403, gångtid 69 tim.
Klar 1945-10-20
Från CVA 1945-11-01
Överlämnat till F 18 1947-05-08

Haveri 1947-09-17 vid F 18.
Motor: TWC3 nr 3403
Ff vpl furir Nilsson (FFSU) oskadad

Orsak till haveri: Under återsamling efter ett anfall mot en b-div (B 17) i trakten av Mariefred inträffade kollision inom j-div mellan fyran i 1 grp och tvåan i 2 grp. Vid kollisionen skadades fpl 22168 så att landstället ej gick att fälla ut. En ”buklandning” genomfördes därför på F 18 depåflygfält.

Skadornas omfattning: Köllister, sprygel 0 och landställsluckor intryckta. Centrala infällningsmekanismen skadad. Samtliga propellerblad deformerade.
Beräknad kostnad 8.500:- kr

Till CVA 1947-10-10 för liten översyn, reparation. Motor typ TWC3 nr 3403.
Påbörjad 1947-11-01. Motor typ TWC3 nr 2362 inmonterad.
Klar 1948-02-23.
Till F 10 flottiljverkstad, liten översyn. Påbörjad 1950-07-08, klar 1950-11-27
Överlämnat till F 3 1950-11-27
Kasserat 1952-05-17 med motor typ TWC3 nr 3517