22126 J 22-1

I tjänst: 1943-1952
Antal i Flygvapnet:
J 22-1 Jaktversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp (141 st)
J 22-2 Jaktversion med 4 st 13,2 mm akan (57 st)
S 22-3 Spaningsversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp och seriekamera SkA 4. Dessa var ombyggda J 22-1, blev senare ombyggda till J 22-1 igen.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

22126 J 22-1

Inläggav Leif Fredin » 07 mar 2014, 22:28

22126
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda

Levererat till F 9 1944-05-13
Godkänt 1944-06-06

Haveri 1944-05-16. Märkning 9-8
Motor: TWC3 nr 3251
Ff vpl ff Johansson oskadad
Orsak till haveri: För hög sättning i landning.
Skador flygplan: Skador å flygkroppen, vänster vinghalva, vänster landställsben, vänster stabilisator och höjdroder. Propellern skadad.
Beräknad reparationskostnad: 20.000:- kr

Till CVA för reparation 1944-07-05
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Typbeteckning ändrad till J 22-1 enl FF, MF H 22:3 daterad 1945-03-06

Haveri 1945-08-29. Märkning 9-röd K
Motor: TWC3 nr 3504
Ff aspirant Lagerström oskadad
Orsak till haveri: Ground loop i samband med start.
Skador flygplan: Skador å propeller, landställ med infästningar, vänster vinge etc.
Beräknad reparationskostnad 13.500:- kr

Överlämnat till F 8 1946-10-12
Märkning 8-gul K

Haveri 1947-06-05
Motor: TWC3 nr 3504
Ff vpl korpral B G Doolke (GFSU:1) oskadad

Orsak till haveri: Ground loop möjligen på grund av defekt hos sporrlåsningen.
Skadornas omfattning: Vänster yttervinge och skevningsroder avbrutna.
Beräknad kostnad 4.000:- kr

F 8 flottiljverkstad; reparation. Påbörjad 1947-06-06, klar 1947-07-05
Till CVA 1947-12-09 för liten översyn, motorbyte. Motor typ TWC3 nr 3504.
Påbörjad 1947-12-13. Motor typ TWC3 nr 3022 inmonterad.
Klar 1948-03-09.
Överlämnat till F 18 1950-05-26
Överlämnat till F 3 1950-05-29 (Fredsplaceringslista)

Haveri 1951-09-06
Skador bl a landstället och höger vingspets
Med hänsyn till gångtid och reparationskostnader förslås fpl till kassation.

Kasserat 1951-10-29. Gångtid total 538 tim, efter LF 288tim, antal flygningar 665 st. Motor typ TWC3 nr 3022, gångtid total 466tim, efter SM 170 tim.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till J 22, FFVS J 22

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst