Sida 1 av 1

22102 J 22-1

InläggPostat: 03 mar 2014, 14:05
av Leif Fredin
22102
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda

Levererat till F 9 1943-10-23
Godkänt 1943-11-30

Haveri 1944-10-31. Märkning 9-32

Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Typbeteckning ändrad till J 22-1 enl FF, MF H 22:3 daterad 1945-03-06

Nödlandning 1945-11-28. Märkning 9-röd E
Motor: TWC3 nr 3975
Ff vpl Jönsson oskadad
Orsak till nödlandning: Huven blåst upp under flygning.
Skador flygplan: Huven delvis förstörd. Mindre skador å vänster kroppspanel å sidoroder
Beräknad reparationskostnad 350:- kr


Totalhaveri 1946-07-31 i havet utanför Kärringberget, kollision i luften med J 22 nr 22291. märkning 9-röd V
Motor: TWC3 nr 3975
Ff offasp vpl furir Ulf M. L. Bernström omkom

Kasserat 1946-08-23. Gångtid 276.50 tim. Antal flygningar 389 st. Med motor TWC3 nr 3975

Re: 22102 J 22-1

InläggPostat: 20 jul 2014, 21:19
av Bengt Ekbladh
Ny kollision i luften med två dödsoffer;var vad tidningen skrev om -

Totalhaveriet 1946-07-31 i havet utanför Kärringberget, kollision i luften mellan J 22 nr 22291./ 9-röd V
och 22102. / 9-röd L
Ff offasp vpl furir Ulf M. L. Bernström och furir Tore W. Andersson omkom

Under övningar i låganfall mot motortorpedbåtar utanför Käringön kolliderar 2st J22 på ca. 100 m höjd
2 rotar gick samtidigt till anfall mot var sin båt , Rote tvåorna kolliderar på skärande kurs.