22101 J 22-1

I tjänst: 1943-1952
Antal i Flygvapnet:
J 22-1 Jaktversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp (141 st)
J 22-2 Jaktversion med 4 st 13,2 mm akan (57 st)
S 22-3 Spaningsversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp och seriekamera SkA 4. Dessa var ombyggda J 22-1, blev senare ombyggda till J 22-1 igen.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

22101 J 22-1

Inläggav Leif Fredin » 03 mar 2014, 14:03

22101
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda

Haveri 1943-10-08 vid Bromma
Motor: TWC3 nr 2979
Ff kapten Ekman oskadad
Orsak till haveri: Ofrivillig bromsning.
Skador flygplan: Kropp, vinge, landningsställ, stjärtparti.
Skador motor: Motor och propeller.

Levererat till F 9 1943-12-10
Godkänt 1943-12-18

Haveri 1944-04-21. Märkning 9-31
Motor: TWC3 nr 3277
Ff kadett Mattsson oskadad
Orsak till haveri: Huven lossnat under körning av motorn på marken.
Skador flygplan: Huven deformerad.
Beräknat reparationskostnad: 1.800:- kr

Haveri 1944-05-09. Märkning 9-31
Motor: TWC3 nr 3277
Ff furir Groeger oskadad
Orsak till haveri: Fpl har under flygning utsatts för onormala påkänningar.
Skador flygplan: Skador å vingpaneler, nosspryglar, stabilisator, höjdroder, höjdtrimroder o sidoroder.
Beräknat reparationskostnad: 3.500:- kr

Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Typbeteckning ändrad till J 22-1 enl FF, MF H 22:3 daterad 1945-03-06

Haveri 1945-04-24. Märkning 9-gul A
Motor: TWC3 nr 3277
Ff löjtnant Flodén oskadad
Orsak till haveri: Huven lossnat under flygning

Till CVA 1945-06-10. Liten översyn. Klar 1945-11-07

Haveri 1946-01-24. Märkning 9-gul A
Motor: TWC3 nr 3277
Ff fänrik Jan Alm oskadad
Orsak till haveri: Under utrullning efter landning har sporrhjulet först punkterat och därefter infällts.
Vid besiktning har konstaterats, att sporren vid landning ej varit helt utfälld. Orsaken härtill har ej kunnat kon-staterats.
Skadornas omfattning: Sidorodret skadat. Sporrhjulstransmissionens bakre infästning bruten.
Beräknad kostnad 2.000:- kr

F 9 fottiljverkstad 1946-01-24; reparation. klar 1946-03-08

Haveri 1946-04-09. Märkning 9-gul A
Motor: TWC3 nr 3277
Ff kadett V Carlström oskadad
Orsak till haveri: Landstället gick ej att fälla ut. Buklandning på fältet.
Skadornas omfattning: Höger framlucka kassabel, höger mittlucka och kölplåten deformerade. Propellerbladen böjda
Beräknad kostnad 1.850:- kr

Överlämnat till F 8 1946-10-16
Märkning 8-gul A
F 8 flottiljverkstad; Motorbyte. Påbörjad 1947-05-22 Klar 1947-06-28

Haveri 1947-08-20
Motor: TWC3 nr 3023
Orsak till haveri: Kollision mellan fpl 22106 och 22101 under körning på marken på grund av bromsfel på fpl 106
Skadornas omfattning: Sidorodret knäckt.
Beräknad kostnad 800:- kr

Till CVA 1947-11-10 för reparation.
Påbörjad 1947-12-01.
Klar 1948-05-27.
Överlämnat till F 3 1949-05-23

Haveri 1950-02-21. Märkning 3-röd K

F 3 flottiljverkstad ; reparation, påbörjad 1950-02-21 Klar ?

Haveri 1950-04-11. Fpl skadat vid buklandning. Märkning 3-röd K

Kasserat 1950-05-16. Gångtid 563 tim. Antal flygningar 719 st.
Senast redigerad av Leif Fredin 22 sep 2015, 09:49, redigerad totalt 1 gång.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 22101 J 22-1

Inläggav Bengt Ekbladh » 12 mar 2014, 19:42

Leif Fredin skrev:22101 J 22
.....
Haveri 1950-02-21. Märkning 3-röd K[/b
F 3 flottiljverkstad ; reparation, påbörjad 1950-02-21 Klar ?
Haveri 1950-04-11. Fpl skadat vid buklandning. Märkning[b] 3-röd K

Kasserat 1950-05-16. Gångtid 563 tim. Antal flygningar 719 st.


Vid haveriet 1950-02-21 (beräknades kosta 525:-), var motor TWC3 nr 3277 monterad.
Tar upp det för att jag ser att samma motor varit monterad ,1944-04-21, 1945-04-24, 1946-01-24,
1946-04-09.
1947-08-20 kom Motor: TWC3 nr 3023, men 3277 återkom till 22101 senare och var alltså monterad
1950-02-21, säkert oxså vid haveriet 1950-04-11.

Mellan de två senare datumen [u]flög 22101 bara 1 timme[/u]

>>Haveri 1950-04-11. Fpl skadat vid buklandning. Märkning 3-röd K>>
Det var kontrollflygning.
Beräknad kostnad 40.000:-
Tillägg, bilder fanns på Kra.
Bengt Ekbladh
 


Återgå till J 22, FFVS J 22

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst