21204 J 21A-2

I tjänst:
J 21A: 1945-1954, Antal i Flygvapnet
J 21R: 1949.1957, Antal i Flygvapnet: RA 30 st+4 provflygplan och 30 st RB

Moderator: Sven-Erik Jönsson

21204 J 21A-2

Inläggav Leif Fredin » 21 feb 2014, 18:03

21204
J 21A-2
Typ SAAB 21
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan

Levererat till F 12 1947-05-21
Godkänt 1947-06-07

Totalhaveri 1950-05-19 3 km västsydväst Målerås.
Ff furir J Karlsson (GFSU:3) räddade sig med fallskärm.

Kasserat 1950-06-17. Gångtid 320 tim. Antal flygningar 415 st.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3921
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:58

Re: 21204 J 21A-2

Inläggav Bengt Ekbladh » 04 maj 2015, 19:33

21204 J 21A-2 (F12) Totalhaveri 1950-05-19, 3 km VSV Målerås

Haveri pga motorstörningar på 4.000 m höjd under navigeringsflygning i rote över moln.
Händelseförlopp
Efter 25 min flygning i höjd med Jönköping tändes kokvarningslampan för kylsystemet. Ff (J.C) öppnade kylklaffarna varpå varningslampan slocknade. Kort därpå steg temperaturen åter, varvid förarrummet fylldes med rök.
Flygplanet skakade kraftigt och ff anmälde per radio till TL motorstörningar.
Ff beslöt sig för fallskärmsutsprång, fällde huven, luftade ur förarrummet genom luftdraget, tog av syrgasmasken, satte upp fötterna i byglarna och drog i utskjutningshandtaget med höger hand. Utsprånget skedde på 3.000 m höjd men först när ff kommit ned i moln drog han i fallskärmsutlösningen.
Vid nedslaget fastnade fallskärmen i ett träd och ff blev hängande 1/2 m över marken, varför det endast var att kliva ur fallskärmsselen. Flygplanet totalförstördes vid nedslaget.
Haveriorsak
Haveriet var troligen orsakat av en spricka på rör 21.4600-39 varvid kylvätska läckt ut. När kylvätsketanken tömts har motorn överhettats, kylmantlarna genombränts och motorn skurit. (ff:stamff, fu/GFSU:3)
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 6837
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:18
Ort: Gävle


Återgå till Saab 21

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst