Sida 1 av 1

21193 J 21A-2

InläggPostat: 21 feb 2014, 09:54
av Leif Fredin
21193
J 21A-2
Typ SAAB 21
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan

Levererat till F 15 1947-03-11
Godkänt 1947-03-18

Haveri 1947-08-29. Buklandning på F 17
Motor: DB605 nr 2330
Ff löjtnant Nils Hellqvist (GFSU:J) oskadad
Orsak till haveri: Feljusterat ventilbatteri för utfällning av landställ.
Skadornas omfattning: Större skador på samtliga landställsluckor och magasin till bomvapen. Mindre skador på bommarnas främre undre sidor, nosens plåtbeklädnad, fenornas undersidor och höger sidoroder. Propellerbladen krökta
Beräknad kostnad 9.800:- kr

F 17 flottiljverkstad, reparation. Påbörjad 1947-09-20, klar 1948-04-19
Överlämnat till F 12 som lån
Återlämnat till F 15 1947-05-27
Till CVA 1948-10-09 för förstärkning av akaninstallation i nos och bommar.
Påbörjad 1948-10-16.
Klar 1948-11-02.

Totalhaveri 1950-08-29 vid Bomhus, Karskär, Gävle. Märkning 15-blå C
Ff löjtnant K. Tegnér (FFSU) räddade sig med fallskärm.

Kasserat 1950-09-19. Gångtid 336.30 tim. Antal flygningar 376 st

Re: 21193 J 21A-2

InläggPostat: 04 maj 2015, 19:54
av Bengt Ekbladh
21193 J 21A-2 Totalhaveri 1950-08-29, Bomhus, Karskär (nära Gävle)

Haveri under instrumentflygning i rote F15 - F 18 - F 15.
Händelseförlopp
Under återflygningen på en höjd av 4.700 m kände ff (K E T) två kraftiga skakningar i flygplanet, motorn tystnade och ljus rök trängde in i förarrummet. För att kunna se instrumenten var ff tvungen öppna höger sidoruta.
Ff svängde NO ut mot havet, stängde av huvudströmmen, kuperade motorn, stängde bränslekranen, fällde huven, satte fötterna på byglarna, lutade huvudet mot nackstödet samt drog i handtaget för stolutskjutningen. Efter utskjutningen slog ff volter i luften och såg därunder sitt brinnande flygplan på vägmot marken.
För att undvika att driva till havs väntade ff med att utlösa fallskärmen tills en höjd av 700 m nåtts. Före nedslaget i vattnet hävde ff sig upp i fallskärmslinorna. Flygaren bärgades utan skador.
Flygplanet slog ned i kraftigt stenbruten sandjord efter en nästan lodrät dykning. Brinnande flygplansdelar kastades upp till 300 m från nedslagsplatsen.
Haveriorsak
Orsaken till motorstörningarna och branden kunde inte fastställas på grund av att fpl blev totalt sönderslaget.
(ff: lt/FFSU)

Re: 21193 J 21A-2

InläggPostat: 19 jun 2019, 22:16
av Bengt Ekbladh
21193 J 21A-2

Totalhaveri 1950-08-29, Bomhus, Karskär (nära Gävle)
Bilder av nedslaget...
https://digitaltmuseum.se/021016741611/ ... gusti-1950
https://digitaltmuseum.se/021016741610/ ... gusti-1950