21192 J 21A-2

I tjänst:
J 21A: 1945-1954, Antal i Flygvapnet
J 21R: 1949-1957, Antal i Flygvapnet: RA 30 st+4 provflygplan och 30 st RB

Moderator: Sven-Erik Jönsson

21192 J 21A-2

Inläggav Leif Fredin » 21 feb 2014, 09:53

21192
J 21A-2
Typ SAAB 21
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan

Levererat till F 15 1947-03-11
Godkänt 1947-03-31
Till CVM 1948-10-06 för förstärkning av akaninstallation i nos och bommar.
Klar 1948-10-25.

Totalhaveri 1949-02-21 vid Ljusne strömmars kraftverk, Ljusne. Kollision i luften med 21240. Märkning 15-blå H
Ff furir Karl Hugo Holmberg räddade sig med fallskärm.

Kasserat 1949-03-31. Gångtid 127:05 tim. Antal flygningar 151 st.
Senast redigerad av Leif Fredin 01 dec 2015, 16:48, redigerad totalt 1 gång.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 21192 J 21A-2

Inläggav Bengt Ekbladh » 04 maj 2015, 19:44

21192 J 21A-2 - Haveri mellan 21192 och 21240 1949-02-21 – vid Ljusne strömmars kraftverk, Ljusne.
Händelseförlopp
Haveri efter kollision med 21192 och 21240 under övning i luftstrid grupp mot grupp på 1.500-2.000 m höjd. Båda ff (KHH och KÅB) räddade sig genom fallskärmsutsprång och båda flygplanen totalhavererade.
Händelseförlopp för 21192
Ff i 21192 var rotetvåa i målgruppens 1:a rote och har i samband med anfall bakifrån av anfallande grupp inte uppfattat rotech:s (divch) order om högersväng utan sladdat efter, varigenom kollision skett med anfallande 2:a grupps rotech.
Ff hörde hur det smällde till bakom honom och fpl kastades över i ryggläge. Ff bestämde sig genast för fask-utsprång då han inte kunde få kontroll över flygplanet som hade en hastighet av 400 km/t.
Ff drog i nödfällningshandtaget för huven som genast kastades utan anmärkning och satte upp fötterna på byglarna, lossade anslutningarna till syrgas och radio och drog, sedan huvudet pressats mot nackstödet, i nödhandtaget till stolutskjutningen med höger hand men ingenting hände. Ff drog då kraftigare men fortfarande utan resultat. Ff böjde sig då framåt och fattade med båda händerna varvid utskjutningen fungerade utan anmärkning. Flygplanet var då i rättvänt läge. Ff fick synfördunkling och har inget minne av vad som hände därefter.
När ff vaknade upp igen var han fri från stolen och drog omedelbart i fask-utlösningshandtaget. Ff befann sig då i luften med huvudet något lägre än benen. Fallskärmen drogs ut mellan benen och kroppen drogs samtidigt till rättvänt läge med ett ganska kraftigt ryck dock utan att förorsaka blånader eller märken på kroppen.
Nedfärden förlöpte normalt och landningen skedde i öppen terräng på hårdfrusen ängsmark utan snö och utan anmärkning, och ff kunde även utan svårighet frigöra sig från fallskärmen. (ff: stamff, k/GFSU:2)
Haveriorsak
Orsaken till kollisionen har troligen varit att ff i 21240 i jaktkurvan varit utsatt för så stora accelerationskrafter att hans reaktions- och bedömningsförmåga varit nedsatt och/eller att ff i 21192 utfört sådan manöver att 21192 skurit kursen för 21240. (ff:stamff, fu/FFSU)
Se även 21240
Bengt Ekbladh
 


Återgå till Saab 21

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst